خانه بررسی و مقایسه کارت صدا برای استودیو مناسب تر است یا میکسر؟

کارت صدا برای استودیو مناسب تر است یا میکسر؟

توسط داور ملودی
1721 بازدید
میکسر یا کارت صدا

کارت صدا یا میکسر: کدام یک برای استودیوی ما مناسب تر است؟

هنگامی که تازه شروع به کار می کنید، دور از ذهن نیست که در مورد بهترین روش برای داشتن صدای ورودی و خروجی از رایانه، احساس سردرگمی کنید. بارها از خود می پرسید باید یک کارت صدا (standalone) داشته باشیم، و یا میکسری با کارت صدای داخلی؟ یکی از دلایل عمده‌ی این سردرگمی تنوع زیاد گزینه‌های موجود و کاربری گسترده و متفاوت این میکسرها و رابط های صوتی است. از آنجا که کارت صدا و یا میکسر، قسمتی بنیادین از رویه کار صوتی شماست، حال می خواهیم رابط های صوتی و میکسرها را با یکدیگر مقایسه کنیم تا به روشن شدن مسیر پیش‌ رویتان کمک کنیم.

 کارت صدا برای استودیویی مناسب تر است یا میکسر؟

دقیقا در مورد چه چیزی صحبت می کنیم؟

قصد داریم کارت صدا هایی مانند Focusrite Scarlett 2i2، Universal Audio Apollo Twin و یاAudient EVO 4 را با میکسرهایی که دارای کارت صدا داخلی هستند از قبیل PreSonus StudioLive AR8c، Yamaha AG06 و Zoom LiveTrak L-8 مقایسه کنیم. همه ی دستگاه های نام برده شده، اسبابی برای ورودی و خروجی صوتی رایانه شما خواهند بود، و امکان ضبط میکروفون، ساز و دستگاه های صوتی با سیگنال خط را فراهم می آوردند. این دستگاه ها می توانند اتصال و کیفیت صوتی بهتری نسبت به سخت افزار صوتی موجود در رایانه شما ارائه دهند. وقتی ما در مورد رابط های صوتی صحبت می کنیم، به هر کارت صدا که ورودی و خروجی صوتی، کنترل طراز صدا (نه مورد سخت افزاری دیگر) را ارائه می دهد، اشاره داریم و وقتی حرف از میکسرهایی با کارت صداست، در مورد میکسرهای صوتی ای صحبت می کنیم که یک کارت صدا داخلی برای اتصال به رایانه شما دارند و همچنین می تواند به عنوان میکسر بدون اتصال به رایانه نیز کار کند. در هر دسته بندی، گزینه های بسیار ساده با تنها یک و یا دو ورودی تا سطح حرفه ای با ده ها ورودی، پردازشگر صوتی داخلی و سایر ویژگی های پیشرفته پیدا خواهید کرد. زمانی که تحقیق و بررسی را شروع می کنید، بیش از حد روی ویژگی های خاص محصول متمرکز نشوید، اکنون زمان آن رسیده که تعیین کنید آیا بهتر است با کارت صدا کار کنید و یا با میکسری با کارت صدا داخلی؟

برای دستیابی به چه مواردی نیاز دارید؟

به جای متمرکز شدن بر روی ده ها رابط مختلف و تلاش برای فهمیدن اینکه چگونه هرکدام برای استودیوی شما مناسبند، با آنچه که واقعا به آن نیاز دارید شروع کنید. آیا قرار است عمدتاً تکنوازی و گروه های موسیقی را ضبط کنید؟ آیا در حال راه اندازی استودیویی مخصوص برای ضبط صدا و فیلم به صورت همزمان (استریمینگ) هستید؟ آیا مشغول ضبط پادکست های تک نفره و یا با میهمان هستید؟ آیا ترجیح می دهید مسیریابی و پردازش سیگنال را از طریق نرم افزار انجام دهید؟ یا کنترل سخت افزاری اختصاصی برای مدیریت سیگنال ها ارجحیت شماست؟ در هر صورت، اگر بتوانید تعداد میکروفون های مورد استفاده، تعداد خروجی های مانیتورینگ هدفون، امکان پخش loopback برای استریمینگ و یا موارد مورد نیاز دیگر را تشخیص دهید، سپس قادر خواهید بود گزینه های موجود را به گزینه های مناسب تر کاهش دهید. اما حتی پس از روشن شدن این موضوع، این سؤال باقی می ماند، کدام را باید انتخاب کنید کارت صدا و یا میکسر با کارت صدا داخلی؟

رابط های صوتی

کارت صدا یو اس بی Focusrite Scarlett 2i2 نسل سوم
در حالی که کارت صدا به منظور تقلید رفتار میکسر صوتی آنالوگ طراحی نشده است، اما تقریبا هر کارت صدا دارای میکسری نرم افزاریست که در اصل به شما امکان کنترل ورودی و خروجی های را می دهد. به این قابلیت برای تنظیم میکس هدفون ها برای هنرمندان، مدیریت ورودی ها و خروجی ها و سایر کارهای عادی نیاز خواهید داشت. بعضی از رابط های صوتی همچنین دارای پردازشگر داخلی هستند که امکان اضافه کردن اکولایزر، کمپرسور و ریورب را به کانال‌های جداگانه از طریق نرم افزار میکسر فراهم می آورند. به عبارت دیگر، بسیاری از رابط های صوتی امکان کنترل سیگنال را همانند میکسرها فراهم می کنند، فقط برای انجام این کار نیاز است به صفحه کنترل نرم افزاری دسترسی داشته باشید.
این که کدام برای شما مناسب است به شما و رویه کاریتان بستگی دارد. اگر تهیه کننده موسیقی هستید و رویه کاری خود را از طریق نرم افزارهای DAW انجام می دهید، پس دسترسی به پنجره ای جداگانه برای مدیریت سیگنال های صوتی و پنجره ای دیگر برای میکسر، برایتان بسیار کار آمدتر خواهد بود تا کسی که استریمینگ انجام می دهد و باید capture card و نرم افزار استریمینگ خود را به صورت همزمان رصد کند.

 کارت صدا برای استودیویی مناسب تر است یا میکسر؟

نکته ی قابل توجه دیگر، شکل و فرم ظاهریست. رابط های صوتی فضای کمتری در مقایسه با میکسرهای دارای رابط داخلی اشغال می کنند. در حالی که میکسرها باید بر روی میزکارتان قرار گیرند، رابط های صوتی مستقل می توانند به راحتی در محفظه ی تجهیزات و دور از چشم باشند. این ویژگی باعث می شود تا رابط های صوتی به گزینه قابل حمل تری تبدیل شود. اگر قصد دارید خارج از استودیو به ضبط بپردازید، بهتر است این نکته را نیز در نظر داشته باشید.

 کارت صدا برای استودیویی مناسب تر است یا میکسر؟

میکسرهای مجهز به کارت صدا داخلی

میکسر و ضبط کننده‌ ی 8 کانال Zoom LiveTrak L-8
مزیت بزرگ کار با میکسر سخت افزاری، کنترل فوری و دستی است. نیاز به کانال هدفون اضافه دارید؟ فقط کافی است سراغ کنترل و تنظیم aux مربوطه رفته و آن را روشن کنید، دیگر نیازی به باز کردن کنترل پنل نرم افزار ندارید. به اکولایزر و کمپرسور برای صیقل دادن صدای در حال پردازش نیاز دارید؟ مجددا تکرار می کنم، بدون بارگذاری پلاگین ها و یا باز کردن منوی جداگانه برای استفاده از آن ها، کافیست کنترل های مربوط به هر کدام را سریع فعال کرده و تنظیم کنید. این امر باعث می شود تا میکسرهای دارای کارت صدا به خصوص برای انواع برودکستینگ مانند پادکست و استریمینگ بسیار مفید باشند. در استفاده از این نوع میکسرها، می توانید بدون ردیابی پنل کنترلی دیگری بر روی رایانه خود، فقط روی میکسر تمرکز کنید و اگر نیاز به تغییر صدا دارید، با چرخاندن پیچ ها و بالا و پایین بردن فیدرها، به صدای مورد نظر خود دست یابید.
نکته ای که هنگام جستجو باید به خاطر داشته باشید این است که همه میکسرهای دارای کارت صدا، ضبط صوتی کامل چند کاناله (full multichannel audio recording) ارائه نمی دهند. این بدان معناست که شما می توانید میکسری با ده ها ورودی فیزیکی و یا حتی بیشتر در اختیار داشته باشید، اما میکسر تنها ترکیب استریو اصلی (main stereo) را به رایانه شما ارسال کند نه کانال های مجزا. این ویژگی می تواند برای استریمینگ و پادکست مناسب باشد، اما قطعا برای ضبط گروه به صورت چند تراکه مفید عمل نخواهد کرد (در ضبط گروه قاعدتا می خواهید کنترل کاملی بر روی هر کانالِ مجزا در DAW خود داشته باشید، مگر اینکه بخواهید صدای پرداخت نشده‌ای را برای دمو ضبط کنید). بنابراین، زمانی که به دنبال میکسرهایی با رابط های صوتی داخلی می گردید، این نکته را نیز مورد نظر داشته باشید که آیا میکسر توانایی ضبط مولتی تراک به صورت مجزا را دارد یا خیر؟

نکاتی که باید به آن ها توجه داشته باشید

در هر گزینه ای که احساس می کنید متناسب با رویه کاری شماست (کارت صدا یا میکسر با کارت صدا داخلی) موارد مشترکی وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در مورد خرید به تشخیص آن ها بپردازید.
فانتوم پاور: اگر می خواهید از هر نوع میکروفون (از جمله میکروفون های خازنی (کاندانسر) و میکروفون های داینامیک) استفاده کنید، پس باید از این قابلیت اطمینان حاصل کنید که کارت صدا و یا میکسر شما دارای فانتوم پاور است. این قابلیت بسیار متداول است، اما بعضی از رابط ها فقط بر روی یک یا دو ورودی، فانتوم پاور ارائه می دهند. تعداد و نوع میکروفون هایی که قرار است استفاده کنید را پیش بینی کنید و از این موضوع که برای آن ها به تعداد کافی فانتوم پاور در اختیار دارید اطمینان حاصل کنید (منبع تغذیه (فانتوم پاور) خارجی نیز موجود می باشد اما راحت تر از فانتوم پاور خود میکسر نخواهد بود).

کانال های مونو و استریو: وقتی به تعداد کانال هایی که یک میکسر ارائه می دهد، توجه می کنید، متداول است که تولید کنندگان تعداد ورودی های مونو و استریو را باهم شمارش کنند. به عبارت دیگر، یک میکسر 12 کاناله در واقع فقط می تواند دو کانال مونو با ورودهای میکروفون و پنج کانال استریو دیگر با ورودی های خط استریو برای هر یک از آن ها، ارائه دهد. این ورودی ها برای کیبورد، ماشین های درامز، و دستگاه های پخش رسانه مفید هستند اما برای وصل کردن میکروفون ها به کار نمی آیند. بهترین راه برای دریافتن آنچه که واقعا می توانید به کارت صدا و یا میکسر وصل کنید این است که، پنل های جلویی و پشتی را به دقت بررسی کنید تا خودتان دریابید که چه نوع اتصالاتی برای کار در اختیار دارید.
کارت صدا برای استودیویی مناسب تر است یا میکسر؟

 کارت صدا برای استودیویی مناسب تر است یا میکسر؟
 کارت صدا برای استودیویی مناسب تر است یا میکسر؟

انواع ورودی و خروجی ها: در رابط های صوتی و میکسرها، معمولاً ورودی های XLR را برای میکروفون ها مشاهده می کنید، اما ورودی ها و خروجی های لاین می توانند در انواع جَک های بالانس TRS ، جک های غیر بالانس TS و یا جک های RCA غیر بالانس موجود باشند. خروجی ها به بلندگوها نیز می توانند هر یک از این موارد باشند. نکته مهم این است که بدانید با استفاده از تبدیل (آداپتور) کانکتور یا کابل های تبدیل هیچ مشکلی در روند کارها بوجود نخواهد آمد (به عنوان مثال ، اتصال خروجی های ربع اینچی لاین، به ورودی های XLR بلندگوهای استودیویی). تا وقتی که خروجی میکروفون را به ورودی میکروفون و خروجی لاین را به ورودی خط اتصال دهید با استفاده از تبدیل هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.نحوه ی راه اندازی: اگر به قابل حمل بودن بسیار تاکید دارید و تصمیم دارید کارت صدا تهیه کنید، بهتر است کارت صدا ای را انتخاب کنید که انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از طریق درگاه یو اس بی تامین کند و شما را از اتصال به پریز برق بی‌نیاز سازد. بسیاری از رابط های صوتی که از یو اس بی پشتیبانی می کنند، شامل منبع تغذیه نیز می باشند، که این ویژگی باعث می شود در هر زمان به راحتی از آن ها استفاده کنید. اگر در حال گردش خارج از شهر هستید، مکان خود را مرتب تغییر می دهید و تمام روز را به ضبط مشغولید، این قابلیت برایتان بسیار سودمند خواهد بود و باید قدر دان آن باشید.

Loopback صدا برای استریمینگ: این موضوع بیشتر مربوط به کسانیست که از دستگاه هایی با سیستم عامل مَک (Mac) استفاده می کنند، زیرا ویندوز دارای قابلیت هایی برای تنظیم صدای loopback می باشد. به معنای ساده تر «Loopback» یعنی هدایت صدای رایانه شما به کارت صدا و یا میکسر، ترکیب آن با منابع ورودی همانند میکروفون ها و سپس هدایت مجدد میکس به دست آمده به رایانه شما و نرم افزار استریمینگ. با استفاده از کابل کشی خلاقانه، دستیابی به این حالت بسیار ساده است، اما برخی از میکسرها مانند Yamaha AG06 با قابلیت Loopback داخلی، این کار را ساده تر می کنند. بنابراین، اگر قرار است استریمینگ زنده داشته باشید، ضرورت قابلیت loopback را به خاطر بسپارید.

 کارت صدا برای استودیویی مناسب تر است یا میکسر؟

ممکن است فیدِرها نتوانند نرم افزار را کنترل کند: این موضوعیست که بسیار در مورد آن سوال پرسیده می شود. یک میکسر با کارت صدا داخلی عموماً هیچگونه عملکرد نرم افزاری را کنترل نخواهد کرد (مانند کنترل فیدرها در DAW). این موضوع مربوط به ابزارهای فرمان (control surface) با کارت صدا داخلی است که خارج از محدوده این مقاله می باشد و در مقالات دیگر به آن خواهیم پرداخت.

مطالب مرتبط

1 نظر

siavash 2021-04-12 - 16:34

اگر یه خلاصه تهیه می کردید بهتر بود.خواننده مطلب راحت تر تصمیم می گرفت.

جواب

سوالات و نظر کاربران