خانه نکته ها و ترفندها تمرین‌هایی ساده برای تقویت نوازندگی کیبورد

تمرین‌هایی ساده برای تقویت نوازندگی کیبورد

توسط Davarmelody
815 بازدید
تمرین‌هایی ساده برای تقویت نوازندگی کیبورد

تقویت نوازندگی کیبورد: مشکلات و راه حل ها

سوال اینجاست که آیا باید تمرین کرد یا خیر. البته پاسخ این سوال همیشه مثبت است با این حال گاهی تمرین‌هایی ساده برای تقویت نوازندگی کیبورد نیز می‌تواند حوصله سربر باشد وحتی گاهی شما را عقب بیندازد! پس بیایید درباره مشکلاتی که در تمرین‌های عادی وجود دارد صحبت کنیم و راه حل‌هایی ارائه دهیم و بگوییم که چطور می‌توانید آن‌ها را هنگام تمرین‌های خود اجرا کنید.

مشکل:‌ زمان کافی در اختیار ندارم!

بیشتر موزیسین‌هایی که زندگی پر مشغله‌ای دارند وقتی مجبور به انجام تمرین‌های غیرنرمال می‌شوند معمولا خیلی زود خسته می‌شوند. هیچ قانونی وجود ندارد که ادعا کند اگر مقدار زمان به‌خصوصی را در روز تمرین نکنید هیچ‌گاه پیشرفت نخواهید کرد. خودتان را به چالش بکشید تا متوجه شوید فرق بین سخت تمرین کردن و درست و بهینه تمرین کردن چیست!

تمرین‌هایی ساده برای تقویت نوازندگی کیبورد

راه حل: زمانی را برای تمرین اختصاص دهید که با واقعیت جور باشد!

تمرین‌هایی ساده برای تقویت نوازندگی کیبورد

این سناریو را در ذهن تجسم کنید. شما یک نوازنده کیبورد هستید و می‌خواهید مهارت‌های خود را در نواختن ساز خود تقویت کنید. فکر می‌کنید که اگر یک روز برای یک ساعت تمرین کنید و بعد به دلیل مشغله‌ کاری 3 روز بعدی سراغ سازتان هم نروید پیشرفت بیشتری خواهید داشت یا اگر هر 4 روز به طور مداوم تمرین کنید اما تنها برای مدت زمان 15 دقیقه؟ البته که روش دوم همیشه جواب این سوال است و می‌تواند نتایج رضایت بخشی به دنبال داشته باشد.

نکته آموزشی: بهترین هدف گذاری آن است که به واقعیت نزدیک باشد نه آن که دست نیافتنی و خیالاتی باشد!

چالش جدید: زمان مشخصی را که البته با واقعیت برنامه‌های زندگی شما هماهنگ است برای تمرین تعیین کنید. خود را مجبور کنید تا مطابق این برنامه زمانی پیش بروید. برای این کار می‌توانید از یک تایمر استفاده کنید. وقتی زمان تایمر تمام شد، شما نیز تمرین خود را کنار بگذارید، نه بیشتر و نه کمتر!

تمرین‌هایی ساده برای تقویت نوازندگی کیبورد

مشکل: به اندازه کافی پیگیر نیستم

تمرین‌هایی ساده برای تقویت نوازندگی کیبورد

متاسفانه این مساله‌ای است که همیشه ادامه دارد. ممکن است گاهی برای خودتان برنامه ریزی کنید، اما بعد از 5 دقیقه که تمرین می‌کنید و می‌بینید که می‌توانید قطعه‌ای را خیلی سریع بنوازید آن را به حال خود رها می‌کنید. مسلما این نیمه کاره رها کردن برنامه برای پیشرفت شما مفید نیست.

راه حل: واقع بینانه هدف گذاری کنید.

بار دیگر سناریویی را که در این قسمت توصیف کردیم به یاد بیاورید. فرض کنید که با خود شرط می‌گذارید که روزی 20 دقیقه به مدت 5 روز در هفته تمرین کنید. هدف شما این است که در هر هفته با 6 کلید یا بیشتر آشنا شوید و تکنیک‌های مربوط به نواختن را یاد بگیرید. اما در انتهای هفته پیشرفت آنچنانی در خود احساس نمی‌کنید. این موضوع باعث می‌شود که هر هفته نسبت به هفته قبل کمتر تمرین کنید تا جایی که کاملا شوق و علاقه خود به تمرین کردن را از دست می‌دهید.

مشکل اینجاست که برنامه‌ ریزی شما از اول اشتباه و به دور از واقعیت بوده است. حتی همان 20 دقیقه‌ در روز که در نظر گرفته بودید. مسئله دیگر این است که با خود گفته بودید 6 کلید و “یا بیشتر”. این بدان معناست که شما به جای اینکه هدف به‌خصوصی را دنبال کنید، یک هدف تقریبی برای خودتان مشخص کردید. با این روش ممکن است شما یک ایده کلی در مورد 6 کلاویه داشته باشید، اما تمام جزئیات کامل، حتی در مورد یکی از آنها را یاد نگرفته‌اید. یک برنامه ریزی دقیق تر و هدف گذاری واقعی‌تر آن است که با خود شرط کنید تا فقط روی یک یا حداکثر دو کلاویه وقت بگذارید و طوری تمرکز کنید که تا به طور کامل روی آنها مسلط شوید. و البته تا به این سطح نرسیده‌اید وارد مرحله بعدی نشوید.

تمرین‌هایی ساده برای تقویت نوازندگی کیبورد

تمرین‌هایی ساده برای تقویت نوازندگی کیبورد

نکته آموزشی: یاد بگیرید که به خودتان کمتر سخت بگیرید، صبر داشته باشید و بدانید هیچ ایرادی ندارد که به خودتان فرصت کافی بدهید تا تمام آنچه می‌خواهید را کامل یاد بگیرید. لزوما عجله و سرعت زیاد در روند یادگیری، گیرایی شما را تقویت نمی‌کند.

چالش جدید: هر بار در هر بازه زمانی که برای تمرین خود تعیین کرده‌اید، روی مورد مشخصی تمرکز کنید، حال می‌خواهد صدای یک آکورد باشد، یک آهنگ باشد و یا تکنیک و اسکیل به خصوص! تمام تلاش خود را روی یادگیری آن قرار دهید تا زمان تمرین تمام شود. حال بعد از آن به عنوان یک جایزه به خودتان فرصت دهید و هر قطعه‌ای که دلتان می‌خواهد را بنوازید. به این قسمت به جنبه‌ آموزشی نگاه نکنید و سعی کنید از آنچه می‌نوازید با خیال آسوده لذت ببرید.

مشکل: تمرین کردن کسل کننده است

تمرین‌هایی ساده برای تقویت نوازندگی کیبورد

تمرین کردن مانند راندن یک اتومبیل است. یادتان می‌آید که رانندگی در سن 18 سالگی چقدر جذاب و هیجان انگیز بود؟ بعدها با درگیر شدن مسائلی همچون معاینه خودرو، قبض و جریمه و غیره این فعالیت جنبه سرگرمی خودش را از دست داد. تمرین کردن هم زمانی که دیگر برای شما نکته تازه‌ای نداشته باشد می‌تواند به راحتی از حوصلتان خارج شود.

راه حل: در تمرین‌های خود خلاق باشید

بیایید بار دیگر به سناریو خود برگردیم. فرض کنید که در حال حاضر تمام تکنیک‌ها را تمرین کرده‌اید و حالا از تکرار یک روند مشابه خسته شده‌اید. راه حل چیست؟ در میان تمرین‌های خود کارهای خلاقانه انجام دهید و به یاد داشته باشید که قرار است تا می‌توانید پیشرفت داشته باشید. شما باید از هر فرصتی که هنگام تمرین تکنیک‌‌های مختلف در اختیار دارید استفاده کنید و علاوه بر یادگیری، ایده‌های خلاقانه و هنری خود را نیز روی موزیک پیاده کنید.

تمرین‌هایی ساده برای تقویت نوازندگی کیبورد

نکته آموزشی: خلاقیت باید هم در اجرا حاضر باشد و هم هنگام تمرین.

تمرین‌هایی ساده برای تقویت نوازندگی کیبورد

چالش جدید: برای هر مبحثی که قرار است در هفته جدید تمرین کنید شیوه خلاقانه و تازه‌ای پیدا کنید.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران