خانه نکته ها و ترفندها چگونه یک Soundchek را بهتر بررسی کنیم؟

چگونه یک Soundchek را بهتر بررسی کنیم؟

توسط داور ملودی
391 بازدید

روش هایی برای بررسی بهتر Soundchek

بررسی کامل صدا (SoundCheck)، اولین قدم برای دستیابی به یک میکس زنده و با کیفیت است. همانطور که تمامی کارشناسان با تجربه اجرای زنده و Live به طور قاتع تائید می‌کنند. در حین بررسی صدا (SoundCheck)، اسپیکرها و سیستم های مانیتورینگ باید به گونه‌ای قرار گیرند تا صدا را آنطور که باید بشنوید و از تمامی اجزای آن به صورت کامل مطلع شوید، همچنین این سیستم‌ها برای نمایش‌ها و اجراهای Pop و Rock نیز تاثیر بسیار زیادی دارد، زیرا این سبک‌های موسیقی نیاز مبرم به سیستم‌های PA تعبیه شده در محل برگزاری و سالن‌ها دارند.
بنابراین چگونه می‌توانید از یک بررسی صوتی اطمینان حاصل کنید؟ طبق نظرسنجی انجام شده از کارشناسان مطرح اجرای زنده، نکات خوبی شنیده شد که ذکر خواهد شد.

 چگونه یک Soundchek را بهتر بررسی کنیم؟

Peter Keppler

در ابتدا باید از Line خود اطمینان حاصل کنید. این کار می‌تواند از یک فاجعه هنگامی که هنرمند در حال اجرا است جلوگیری کند. Drum یک مورد خاص برای من بوده و من همیشه دوست دارم که یک درامر واقعی را جلوتر از بقیه گروه بر روی استیج ببرم تا از کیت‌ها استفاده کند. من تقاضای درام جداگانه ندارم. از آن‌ها می‌خواهم که یک Groove ساده پخش کنند، صداهای من را دریافت کنند و هنگامی که در حال اجرا هستند به کمبود و نشت صدای میکروفون‌ها گوش دهند. اگر درام یا وسایل الکترونیکی خاص دیگری وجود داشته باشد که من هنوز به آن‌ها نیاز داشته باشم، به صورت جداگانه آن‌ها را درخواست می‌کنم و از آن‌ها می‌خواهم قطعات را در Groove وارد کنند. درامرها نواختن موسیقی را بیشتر از ضربه زدن به اجسام دوست دارند، بنابراین خوشحال‌تر خواهند بود. در مرحله‌ی بعد، اسپیکر مانیتورینگ‌ها را مرتب می‌کنم قبل از این که صدای اصلی، به مقدار صدای مورد نظر برای اجرا برسد.

Jeff Sandstrom

به یاد داشته باشید که بررسی خط (Line Check)، بررسی صدا (Sound Check) و تمرین و تکرار سه فرآیند متفاوت است که فرآیند بررسی خط لاین قبل از حضور گروه در محل اجرا بررسی شود. تمرین کردن بسیار، باعث افزایش شانس گروه برای به دست گرفتن کنترل و اجرای بی‌نظیر می‌شود.

 چگونه یک Soundchek را بهتر بررسی کنیم؟

Steve Wilson

من در تمامی نمایش‌ها راک (Rack) و پشته (Stack) های مختلف را می‌بینم. من هر روز همان 10 آهنگ را پخش می‌کنم. هر یک دارای فرکانسی خاص هستند که من از آن برای دستیابی به اهداف EQ استفاده خواهم کرد. این امر برای حفظ ثبات سیستم‌های PA بسیار مؤثر است. بنابراین فایل‌هایی که مواقع اجرا پخش می‌شوند دارای معنی خاصی هستند. من از طرح منطقی Fender همانطور که مشاهده می‌کنید استفاده می‌کنم.

 چگونه یک Soundchek را بهتر بررسی کنیم؟

Brad Divens

نخستین کاری که بعد از تنظیم سیستم‌های PA انجام می‌دهم، یافتن موقعیت‌های صحیح هر میکروفون است که در بالای استیج قرار گرفته است. این امر به من اطمینان از رعایت نکات و تکمیل بودن وسایل خواهد داد.
برای آماده شدن تمامی لوازم، حتی در صورت نیاز تمام افراد گروه را از صحنه دور نگهدارید. این باعث می ‌شود تست صدا (SoundCheck) بسیار روان ‌تر گردد و هنرمند نیز بسیار خوشحال شود.

Rick Naqvi

به نوازندگان خود بگویید که تست صدا (SoundCheck) باید 30 دقیقه قبل از شروع برنامه باید انجام شود. با انجام این کار در هنگام شروع برنامه، صداهای خود را چک کرده‌اید و مشکلی برای اجرا نخواهید داشت.

Scott Cameron

من همیشه میکروفون‌های Vocal را چک می‌کنم. این کار به برقراری ارتباط و سرعت بخشیدن به تمامی کارهای روی صحنه کمک می‌کند.

Shawn Dealey

قبل از به صحنه رفتن، وقت بگذارید و کارهای خود را دوباره بررسی کنید. جای Patch و میکروفون خود را دوباره بررسی کنید تا از قرارگیری همه چیز در جای مناسب اطمینان حاصل کنید. پس از آن باید با گروه خود صحبت کنید و خلاصه‌ای از آنچه درحال انجام است به آنها ارائه دهید. اگر در تورهستید، امیدوارم سیستمی یکپارچه با تمامی همکاران و کسانی که با آن‌ها کار می‌کنید داشته باشید. اگر برای اولین بار با یک گروه کار می‌کنید، فقط یک توضیح سریع از نحوه انجام فعالیت‌ها به آنها بدهید. از درام، گیتار بیس و… شروع کنید. اجازه دهید برای بررسی خط (Line Check)، هر زمان که نوبتشان بود آماده باشند. با انجام این کارها و صرف چند دقیقه از وقت خود برای بررسی این موضوع، از یک روند خسته کننده و آهسته نجات خواهید یافت.

 چگونه یک Soundchek را بهتر بررسی کنیم؟

Russ Long

ارتباط از مهم‌ترین گزینه‌ها است. شخصی که معمولا مهندس مانیتورینگ یا مدیر موسیقی هست، باید مسئولیت را بر عهده بگیرد و مطمئن شود همه اعضا بر روی بررسی صدا (Sound Check) تمرکز دارند.

Kent Morris

مانند افراد دیپلماتیک باشید. به روی صحنه وارد شوید و صلح‌ جو باشید.

 چگونه یک Soundchek را بهتر بررسی کنیم؟

Doug Gould

همیشه بر روی یک روتین خاص حرکت کنید. قبل از هرکاری یک بررسی خط (Line Check) داشته باشید. این کارها را هر چند وقت که لازم است انجام دهید تا اعضای گروه بدانند که روتین کاری شما به چه صورت است. در ابتدا کارهایی برقی را انجام دهید، اسپیکرهای مانیتور در صورت استفاده از Wedge‌ها دوام می‌آورند. همچنین می‌توانید از یک میکروفون Talkback برای برقراری ارتباط مستقیم با نوازندگان استفاده کنید. اگرمشکلی پیش آمد، وقت بگذارید، مشکل را حل کنید و مطمئن شوید دیگر اجزا دارای مشکل خاصی نباشند. برای مثال، کانال‌ها در حالت Bus یا Muted قرار نگرفته‌اند، Fader یا Trim از کار افتاده‌اند، فانتوم پاور میکروفون یا DI فعال، روشن نشده است و… . سپس از نوازنده بپرسید آیا Amp یا پدال‌های گیتار روشن و متصل هستند.

Josh Fisher

بررسی صدا (Sound Check) می‌تواند بسیار الهام بخش باشد. من در اکثر موارد از بررسی کردن بیشتر از اجرا لذت می‌برم. همچنین می‌تواند بسیار خسته کننده باشد. همه چیز واقعا در دستان مهندس مانیتورینگ است. اخیرا گفتم: من به مهندس مانیتورم مانند زندگی‌ام اعتماد دارم. آن‌ها مسئولیت زیادی دارند. آن‌ها برای متمرکز کردن اعضای گروه بر روی کار، باید بتوانند همه چیز را چک کنند، مطمئن شوند همه چیز به درستی کار می‌کند و کنترل افراد روی صحنه را نیز به دست گیرند. همچنین می‌توانند تمامی مشکلاتی که پیش می‌آید را برطرف کنند. مهندسان مانیتور باید بدانند چگونه سیم‌های گیتار و سر درام‌ها را تغییر دهند، طیف صدا را درک کنند تا بتوانند کسانی از طیف‌های صدا چیزی نمی‌دانند را خوشحال کنند.

اگر مهندس مانیتور ترجیحات ترکیبی هر فرد را بداند و بداند چگونه هر ترکیب فردی را بدون نیاز به سوال، بدون توجه او و بدون حواس‌ پرتی بهبود بخشد، به شما کمک می‌کند. من شخصاً دوست ندارم ترکیبم تغییر کند مگر اینکه خودم بخواهم، و مهندس مانیتور من هم این را می داند. اصولا Soundcheck به شما صدایی نرم‌تر ارائه کرده و کمک می‌کند به هیچ عنوان روی ساز خود پارازیت نداشته باشید. Soundcheck زمانی است که باید روی بدست آوردن Tone خوب کار کنید.

 چگونه یک Soundchek را بهتر بررسی کنیم؟

نکته دیگر این است که مهندس مانیتور دائما آنچه که در Talkback می‌گوید را در میان بگذارد. برای مثال: در Talkback بگویید: «Kick up برای درام، Kick up برای باس، Kick down برای کلیدها، Kick up برای گیتار، Kick down برای Vocalها» تا تغییرات انجام شود. این امر به همه افراد روی استیج کمک می‌کند تا در یک صحنه باشند و ارتباط نزدیک داشته باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند میزان حواس پرتی خود را کمتر کرده و نظم و تمرکز را جایگزین آن کنند که منجر به بررسی های صوتی روان تر، سریع تر با خستگی کمتر می‌شود.

Jeff Barnett

در ابتدا، Line Check را انجام دهید. تا زمانی که مطمئن شویم همه چیز به برق متصل است و کار می‌کند، Sound Check نباید شروع شود. سپس بیشتر میکسرهای دیجیتال دارای EQ و تنظیمات فشرده سازی برای هر منبع ورودی قابل استفاده و تصور هستند. این درحالی است که احتمالا تنظیمات از پیش تعیین ‌شده، دقیقا همان چیزی نیستند که شما نیاز دارید، اما می‌توانند نقطه شروع خوبی را با شما ارائه دهند و مقدار زمان اتلافی شما در هنگام بررسی صدا (Sound Check) را به حداقل برساند. اگر با فشار دادن یک دکمه، یک Preset می‌تواند 75 درصد صدایی که لازم دارید را به شما ارائه دهد، حتما از آن استفاده کنید.

 چگونه یک Soundchek را بهتر بررسی کنیم؟

Lynn Fuston

یکی از نکات کلیدی برای داشتن بررسی صدا (Sound Check) و اجرایی دلنشین، شناخت تمامی اعضای گروه با نام است. من به شخصه اگر با یک گروه یا نوازنده جدید کار می‌کنم، روی صحنه می‌روم و خودم را معرفی می‌کنم. حتی اگر گروه بزرگی باشد سعی می‌کنم نام‌ها را روی یک برگه بنویسم. داشتن یک ارتباط شخصی و اطلاع دادن به گروهی که در کنار آن هستید، می‌تواند در ایجاد اعتماد بسیار موثر باشد. من سعی می‌کنم به گروه بفهمانم که فقط یک فرد فنی نیستم، بلکه همه ما در گروه در کنار هم هستیم و تفاوتی وجود ندارد.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران