خانه نکته ها و ترفندها آموزش راه اندازی ستاپ نورپردازی

آموزش راه اندازی ستاپ نورپردازی

توسط داور ملودی
653 بازدید
آموزش راه اندازی ستاپ نورپردازی

راهنمای جامع برای راه اندازی ستاپ نورپردازی

فراموش کردن این حقیقت که نور یکی از ارکان مهم در زندگی هر انسانیست و در اجراهای زنده از اهمییت بالایی برخوردار می باشد، بسیار آسان می باشد. نورپردازی بخش بزرگی از هر رویدادهای زنده است. دی جی ها و طراحان صحنه به طور یکسان به نور مناسب برای بهبود بصری و جذاب تر کردن اجراهای خود، متکی هستند. خوشبختانه ما از قرن های گذشته، زمانی که صحنه ها با شمع ها و لوسترها روشن می شدند، فاصله زیادی گرفته ایم. نوازندگان امروزی می توانند از بین انواع بی پایان تجهیزات نورپردازی پیچیده انتخاب کنند. به لطف محصولات جدید با قیمت مقرون بصرفه ، میخکوب کردن مخطبان به استیج اصلا کار دشواری نیست.

 آموزش راه اندازی ستاپ نورپردازی

اصول پایه

نورپردازی صحنه فقط برای دی جی ها و نوازندگان تور نیست. تقریباً هر مکانی می تواند از یک نورپردازی حرفه ای بهره مند شود :سالن های سخنرانی ، تئاتر ، مساجد ، سالن های کنفرانس و موزه ها و مجلس خانگی. بسته به محیط می توانید از لوازم جانبی مانند strobe ها ، لیزرها خطی، لیزرهای ال ای دی، مووینگ، بلک لایت، دود و مه ساز، پار ال ای دی، فلشر، میکسر و کنترلر نور و موارد دیگر نهایت استفاده را بکنید.

صرف نظر از اندازه و موقعیت مکانی برای نور پردازی، هر سیستم نورپردازی شامل کنترل‌کننده‌ها ، استند ها ، پایه‌ها، کابل‌ها و خود تجهیزات نور می باشد. برای درک بهتر اهمییت نورپردازی در اجرای های خود، آن را چیزی معادل یک سیستم PA (اجرای زنده) در نظر بگیرید.

نورافکن ها(spotlight)

تجهیزات نور پردازی مانند بلندگوها دارای تنوع بسیار زیادی در اندازه، عملکرد و قدرت هستند . اسپات لایت ها نور اصلی صحنه هستند که در مکان ها و موقعیت های متفاوت یافت می شوند . در گذشته نورافکن‌ها به صورت دستی کار می‌کردند ، اما امروزه بیشتر آنها را می‌توان از راه دور کنترل کرد . نورافکن ها به ویژه برای برجسته کردن افراد روی صحنه در نمایش های زنده مفید هستند. به عنوان مثال، ADJ FS 1000 یک هالوژن نسبتا قدیمی است که به صورت دستی کنترل می شود . در حالی که Chauvet DJ Intimidator Spot 355Z IRC یک اسپات لایت نسبتا هوشمند با توان 90 وات است، به این معنی که حرکات اسپات لایت و فوکوس آن از راه دور کنترل می شود.

 آموزش راه اندازی ستاپ نورپردازی

Intimidator به دلیل استفاده از روشنایی LED که به انرژی بسیار کمتری نیاز دارد و عملاً هیچ گرمایی تولید نمی کند که یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده بر روی استیج نیز می باشد.

 آموزش راه اندازی ستاپ نورپردازی

چراغ های PAR Can

چراغ‌های PAR Can نور را به شکل مسطح تولید کرده و مانند نورافکن ها عمل نمی‌ کنند. (البته می توان آنها را به صورت دستی نیز تنظیم کرد) . لامپ‌های PAR Can در پنج اندازه مختلف طراحی می شوند که هر کدام ، نور را با شدت های متفاوت تولید می کنند که شامل شدت بسیار کم ، شدت کم ، متوسط ، شدت بالا و شدت بسیار بالا. برای بدست آوردن نور رنگی ، یک طلق رنگی را می توانید برروی لامپ گداشته و یا از چراغ های PAR (پار ال ای دی) که چندین نور LED با هم را ترکیب کرده ، بهره ببرید.

پار ال ای دی Chauvet DJ SlimPAR Q12 یک نمونه عالی از چراغ های PAR Can می باشد که از ویژگی های آن می توان به 12 LED با چهار رنگ متفاوت ، USB دوگانه و قابلیت کنترل از راه دور با مادون قرمز ، اشاره کرد.

تجهیزات دیگر نور پردازی

برای اجراکنندگانی که به دنبال توجه نسبتا کمتری هستند ، پیشنهاد ما انواع لیزر، چراغ های چشمک زن (strobe) و سایر افکت های هیجان‌انگیز می باشد. چراغ‌های چشمک زن به خاطر فلش خیره کننده و ضربان‌دارشان معروف هستند. چراغ ADJ S81 LED II نمونه ایی از چراغ های چشمک زن می باشد که دارای ۲۱ ال ای دی ، 130 درجه پرتو افکنی و وزنی سبک است. در حالی که یک نورافکن ، نور را به شکل بیضی می تابد ، لیزرها صدها پرتو کوچک نور به شکل چرخشی می تابانند. برای مثال لیزر Chauvet DJ Scorpion Storm FX RGB دارای پوشش 100 درجه است و با 255 الگوی نورپردازی به بازارعرضه شده است.

 آموزش راه اندازی ستاپ نورپردازی

خوشبختانه چراغ هایی با ambiance ظریف تر نیز موجود می باشند برای مثال چراغ ADJ Black 24BLB دارای نوری سیاه رنگ است که برای نورپردازی در کافه ها و رستوران ها ، بسیار ایده آل می باشد.

 آموزش راه اندازی ستاپ نورپردازی

کنترلرها و رابط ها

سه راه اصلی برای تنظیم و کنترل وسایل نور پردازی وجود دارد. راه اول :کنترل از راه دور به صورت دستی به کاربران این امکان را می دهد تا چراغ ها را از فاصله دور تنظیم کنند اما بزرگترین عیب این روش این است که کنترل از راه دور برای هر مدل با مدل دیگر فرق دارد و باید از ریموت کنترلر های متفاوتی کمک بگیرید. به عنوان مثال ، ریموت کنترلر Chauvet IRC 6 می تواند چراغ های چشمک زن ، رنگ ، شدت و موارد دیگری را را با کلیک یک دکمه تنظیم کند اما فقط برای مدل های خاص Chauvet امکان پذیر می باشد. کنترلرها راه دومی را برای کنترل و هماهنگ کردن سیستم های نورپردازی برای شما به ارمغان آورده اند. کنترلرها مانند کنسول های میکسر به نظر رسیده و مانند آن ها عمل می کنند .

به عنوان مثال ، کنترلر ADJ می تواند تا 192 کانال DMX را مانیتور کند. (کابل های DMX وسایل نورپردازی را به کنترلرها و رابط ها متصل می کنند). رابط ها گزینه سوم می باشند . رابط ها وسایل روشنایی DMX را به USB متصل کرده، بنابراین می توانید چراغ های خود را با کمک کامپیوتر خود تنظیم و کنترلر کنید . ENTTEC DMXIS یک رابط نورپردازی مشهور است که برای اتصال مستقیم به نرم افزار ENTTEC D PRO2 Universe بسیار مناسب می باشد.

استندها ، گیره ها و لوازم جانبی دیگر

حتی بهترین سیستم های نورپردازی را اگر به شکل درست و ایمن نصب نشوند، تفاوت چندانی را در اجراهایتان ایجاد نخواهند کرد. استندهایی مانند استند سه پایه ADJ با قابلیت حمل و نقل بالا، یک راه عالی برای جا به جایی، نصب و ثابت نگه داشتن وسایل نورپردازی می باشد. گیره‌هایی مانند گیره ADJ Dura یا گیره CHavy duty C Chauvet DJ CLP 05، انواع تجهیزات نور پردازی را در موقعیت های مختلف با ارتفاع های متفاوت نگه می دارند. برای مثال گیره C CLP Heavy Duty می تواند وزنی تا 110 پوند را تحمل کند. در داورملودی همه چیزهایی را که برای ساختن یک سیستم نورپردازی عالی و بدون نقص نیاز دارید را می توانید پیدا کنید. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از کارشناسان فروش ما می توانید با شماره 02162036 تماس بگیرید .

 آموزش راه اندازی ستاپ نورپردازی

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران