خانه آموزش آموزش کامل مراقبت از میکروفون ها

آموزش کامل مراقبت از میکروفون ها

توسط داور ملودی
114 بازدید
آموزش کامل مراقبت از میکروفون ها

راهنمای جامع نحوه مراقبت از میکروفون ها

مجموعه ایی از میکروفون ها ، مهمترین ابزار یک مهندس صدا به شمار می آیند. میکروفون ها اولین و حیاتی ترین عنصر پروسه ضبط شما هستند. مراقبت و نگهداری به شکل صحیح از میکروفون ها یکی از مهمترین کارها می باشد. اگر به شکل درست از میکروفون خود نگهداری کنید ، می توانید اطمینان حاصل کنید که میکروفون شما برای سال های طولانی ، صدایی بی نظیر را در اختیار شما قرار خواهد داد. در ادامه چند دستورالعمل ذکر شده که به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که چندین سال ضبط عالی را از میکروفون خود دریافت خواهید کرد.

 آموزش کامل مراقبت از میکروفون ها

نحوه مراقبت از میکروفون های خازنی

میکروفون‌های خازنی یکی از اصلی ترین رکن های بسیاری از استودیوها هستند و ثابت کرده‌اند که در بسیاری از برنامه‌های ضبط صدا ، کارآمد می باشند. نکات ذکر شده در ادامه برگرفته از سخنان Klaus Heyne از German Masterworks می باشد که بهترین راه برای مراقبت از میکروفون های خازنی را به شما نشان می دهد .
Heyne یکی از برجسته‌ترین کارشناسان در حوزه تعمیر و اصلاح میکروفون بوده و میکروفون‌های ضبط را برای شرکت های والت دیزنی ، اپل ، لوکاس‌فیلم و بسیاری از استودیوها ، هنرمندان و تولیدکنندگان دیگر تعمیر و سفارشی‌سازی می‌کند. در اینجا چند نکته وجود دارد که به حفظ عملکرد میکروفون خازنی شما در سالهای آینده کمک می کند:

  1. زمانی که از میکروفون خود استفاده نمی کنید همیشه آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. کیسه پلاستیکی از نشستن گرد و غبار موجود در هوا و ذرات دیگر موجود در محیط اطراف بر روی کپسول جلوگیری می کند. هنگام وقفه میان رکورد کردن ، یک کیسه پلاستیکی روی میکروفون قرار دهید و همیشه قبل از قرار دادن میکروفون در جعبه ، آن را در کیسه پلاستیکی قرار دهید.
  2. همیشه هنگام ضبط وکال از پاپ فیلتر استفاده کنید. این وسیله از صدمه زدن تف/بزاق خواننده به دیافراگم میکروفون جلوگیری می کند و همچنین مانع انباشت شدن ذرات گرد وغبار بر میکروفون می شود. در نظر داشته باشید که یک کپسول آلوده در نهایت فرکانس های بالا را تحت تأثیر قرار داده ، دچار نویز شده و حتی ممکن است که به طور کامل از کار بیافتد.
  3. همیشه حداقل فاصله ۱۵ سانتی متری را بین دهان و میکروفون حفظ کنید تا از آسیب بزاق دهان به کپسول جلوگیری نمایید.
  4. همیشه قبل از روشن کردن منبع تغذیه ، کابل را از منبع تغذیه به میکروفون کندانسور تیوب وصل کنید. شوک ولتاژ ناشی از منبع تغذیه می تواند به یک تیوب آسیب رسانده و یا حتی آن از بین ببرد.
  5. هرگز میکروفون خازنی خود را در جایی قرار ندهید که احتمال آسیب رسیدن به آن است. میکروفون های خازنی اینسترومنت های بسیار حساسی هستند که به تغییرات جزئی فشار صدا پاسخ می دهند. سطح فشار بیش از حد صدا (SPL ) در نهایت دیافراگم کپسول را تخریب می کند( همانطور که قرار گرفتن در معرض صدای پرفشار در طولانی مدت به شنوایی شما آسیب می رساند).
 آموزش کامل مراقبت از میکروفون ها

نحوه مراقبت از میکروفون های ریبون

در حالی که میکروفون‌های ریبون جدید از دوام بیشتری نسبت به مدل‌های قدیمی برخوردار هستند ، اما هنوز هم باید با احتیاط از آنها استفاده کرد. در ادامه چند نکته کمتر شناخته شده وجود دارد که با رعایت آنها میکروفون شما را برای سال های طولانی ، عالی کار خواهد کرد:

 آموزش کامل مراقبت از میکروفون ها
  1. شاید کمی به نظرتان عجیب باشد اما باید با میکروفون خود با احترامی که به یک ابزار گران قیمت قائل هستید ، رفتار کنید. اگرچه بیشتر میکروفون های ریبون ظریف نیستند ، اما در عوض مانند میکروفون‌های داینامیک ، از مقاومت بالایی نیز برخوردار نمی باشند. همانطور که قبلا اشاره کردیم ، میکروفون های ریبون وسیله ایی حساس و شکستنی نیستند ولی هنگام استفاده از آنها باید احتیاط کنید.
  2. هرگز میکروفون خود را بدون اینکه ابتدا آن را بپوشانید پایین نگذارید . آهنرباهای قدرتمند در یک میکروفون ریبون ، ذرات فلزی کوچکی را به داخل خود جذب می‌کنند که می‌تواند منجر به ضبطی ناهنجار شود. قدرت نیروی مغناطیسی که در اطراف میکروفون شما وجود دارد را دست کم نگیرید.
  3. میکروفون ریبون با ارزش خود را به یک تازه کار قرض ندهید. بسیاری از مردم روش های مناسب برای نگهداری و مراقبت از میکروفون های ریبون را نمی دانند. اگر با آن مانند یک میکروفون داینامیک رفتار کنند ، احتمالاً به شکلی جدی آسیب دیده که کار با آن را غیر ممکن می کند. اگر حتی یک نفر در این میکروفون ها فوت کنند ، متاسفانه میکروفون شما نیازمند تعمیر خواهد بود .
  4. همیشه هنگام ضبط کردن منابع صوتی با انرژی بالا ، میکروفون خود را کمی خارج از محور قرار دهید تا از آن در برابر منابع صوتی با فشار زیاد محافظت کنید. میکروفون‌های ریبون الگوی پیکاپ نسبتاً یکنواختی دارند ، بنابراین حرکت دادن یکی از این میکروفون‌ها کمی خارج از محور تأثیر نامطلوبی بر ضبط شما نخواهد داشت.
  5. هنگام رکورد کردن یک کیک درام و یا هر ابزار دیگری با صدایی پر فشار ، میکروفون ریبون خود را در حالت 45 درجه با منبع زاویه دهید ، نه موازی با سر کیک درام . این کار فشار وارده به میکروفون ریبون را کاهش داده و به آن اجازه می‌دهد صدا را بدون برخورد همزمان تمام پالس آکوستیک ، دریافت کند.

نکات اضافی مراقبت از میکروفون ریبون

زمانی که منابع صوتی قدرتمند با صدای بلند را ضبط می کنید ، همیشه از یک پاپ فیلتر استفاده کنید. هوای متمرکز و قدرتمندی که از منابع صوتی با صدای بلند خارج می شوند ، فشار زیادی را به میکروفون ریبون شما وارد می کنند. اگر در حال ضبط گیتار یا بیس cab ، کیک درامز و یا وکال هستید ، استفاده از پاپ فیلتر به شدت توصیه می شود.
در حالی که می توان میکروفون ریبون را بدون هرگونه آسیبی به ورودی میکروفون فانتوم پاور متصل کرد ، همیشه توصیه می شود قبل از اتصال میکروفون ریبون ، فانتوم پاور را خاموش کنید.
همیشه پس از پیاده شدن از هواپیما ، دریچه کیس خود را باز کنید. وقتی میکروفون شما در هواپیما قرار می گیرد ، فشار محفظه بار با ارتفاع تغییر می کند. این تغییرات فشار هوا می تواند به میکروفون شما آسیب جدی برساند. بنابراین ، قبل از اینکه میکروفون خود را در محفظه بار قرار دهید ، دریچه کیس خود را باز کنید (یا یک سوراخ کوچک در آن ایجاد کنید) تا فشار هوا یکسان شود.

 آموزش کامل مراقبت از میکروفون ها
 آموزش کامل مراقبت از میکروفون ها
نحوه مراقبت از میکروفون های داینامیک
میکروفون‌های داینامیک معمولاً از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند ، به همین دلیل است که بسیار محبوب می باشند. جلسات طولانی ضبط ، بزاق دهان ، عرق ، رژ لب، کثیفی و بسیاری از چیزهای زننده دیگر که ممکن است به میکروفون های دیگر آسیب بزنند اما خوشبختانه تاثیری بر عملکرد این نوع از میکروفون ها نخواهد داشت.
Shure به عنوان سازنده نمادین ترین میکروفون های دینامیک جهان (SM57 و SM58) شناخته شده است و در نتیجه بهتر از هر کمپانی دیگری ، میکروفون های داینامیک را می شناسند. نکات ذکر شده در ادامه براساس گفته های این برند است.

در اینجا چند نکته مفید برای تمیز کردن میکروفون های استیج شما وجود داشته تا با عمل کردن به آنها میکروفون شما بهترین عملکرد را داشته باشد:

  • توری را از میکروفون خود باز کرده و آن را با آب بشویید. برای از بین بردن بو از مواد شوینده ملایم استفاده کنید. اگر واقعاً کثیف شده است ، از مسواک نرم کمک بگیرید.
  • قبل از اینکه دوباره توری را روی میکروفون قرار دهید ، حتماً اجازه دهید تا خشک شود. خشک کردن با هوا بهترین کار است ، اما یک سشوار با حرارت کم نیز ضرری به توری میکروفون شما وارد نخواهد کرد. هرگز از سشوار با حرارت بالا استفاده نکنید.
  • اگر توری میکروفون شما قابل جدا شدن نیست ، میکروفون را وارونه نگه داشته و به آرامی با یک مسواک مرطوب آن را بشویید. وارونه نگه داشتن میکروفون از نشت رطوبت به داخل آن جلوگیری می کند. می توانید فومی را که دیافراگم SM58 را می پوشاند به همین ترتیب تمیز کنید.
  • اگر میکروفون شما بوی بدی می دهد ، به آرامی آن را با یک مسواک آغشته به محلول رقیق شده دهانشویه و آب بشویید. وقتی این کار را انجام می دهید ، مجدداً میکروفون را وارونه نگه دارید. هرگز مواد ضدعفونی کننده یا مواد پاک کننده را در سر میکروفون اسپری نکنید زیرا این مواد به داخل آن نفوذ کرده و احتمالاً به میکروفون آسیب می رسانند.
  • اگر فردی با رژ لب از میکروفون شما استفاده ‌کرد ، ممکن است که رژ لب به توری میکروفون آغشته شود. متاسفانه از بین بردن لکه رژلب کار دشواری است. برای از بین بردن لک رژ لب بهتر است که از دستمال های مرطوبی که برای پاک کردن لوازم آرایشی طراحی شده اند ، کمک بگیرید. از این دستمال ها می توان برای پاک کردن قسمت بیرونی توری نیز استفاده کرد.
 آموزش کامل مراقبت از میکروفون ها
اهمیت مراقبت از میکروفون ها

مانند هر چیز ارزشمند دیگری، مهم است که به بهترین شکل ممکنه از میکروفون های خود مراقبت کنید. پاپ فیلترها ، شاک مونت ها ، پایه‌های میکروفون، و سایر لوازم جانبی نقش مهمی در نگهداری از میکروفون ها بازی می کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با شماره 02162036 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران