خانه اخبار چرا نواختن پیانو برای مغز انسان مفید است

چرا نواختن پیانو برای مغز انسان مفید است

توسط Davarmelody
883 بازدید
چرا نواختن پیانو برای مغز انسان مفید است

مزایای نواختن پیانو برای مغز انسان

نواختن پیانو همواره پر بوده از احساسات خوب و همیشه در زندگی هر نوازنده و هر طرفداری که عاشق گوش دادن به صدای زیبای این ساز کلاسیک بوده نتایج مثبتی به همراه آورده است. اما اینکه مهارت در نواختن این ساز تا چه اندازه می‌تواند بار مثبتی برای مغز نوازنده اورد، موضوعی است که اکثر مردم از آن اطلاع ندارند و به همین دلیل ما در این قسمت به مواردی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهند چرا نواختن پیانو برای مغز انسان مفید است .

هماهنگی میان دست و چشم‌ها را تقویت می‌کند

برای نواختن پیانو نیاز است که میان دست‌ها و چشمان نوازنده ارتباط و هماهنگی بسیار دقیقی برقرار باشد. در مطالعات اخیر (مقاله‌ای به نام Music and Health، نوشته Alan H. D. Watson از دانشگاه Cardiff University در انگلستان) ثابت شده که نوازندگان پیانو در پی ارتقاع سرعت حرکت انگشتانشان، قسمت کورتیکال مغز خود را تغییر می‌دهند. بنابراین افرادی که در هماهنگی اعضای بدن خود دچار ضعف هستند، با نواختن پیانو می‌توانند مغز خود را به چالش کشانده و چنین مهارت‌هایی را در خود تقویت نمایند.

چرا نواختن پیانو برای مغز انسان مفید است

دانش فرهنگی را توسعه می‌دهد

چرا نواختن پیانو برای مغز انسان مفید است

یک مطالعه در سال 2016 (موسسه صنعتی ScienceDaily and Massachusetts) نشان می‌دهد که مبدا سلایق افراد در رابطه با موزیک از تاثیرات فرهنگی و اجتماعی نشات می‌گیرد نه اینکه چنین علایقی از ابتدای تولد در ما وجود داشته باشند. بنابراین اگر شما عاشق هارمونی‌های موزیک‌های Stravinsky هستید واقعا با فردی که بیشتر کارهای Mozart را می‌پسندد فرق چندانی ندارید. این مطالعه همچنین نشان داده است که یادگیری نواختن پیانو کمک می‌کند تا گسترده دانش افراد در مورد فرهنگ‌ها و رسوم مختلف افزایش یابد چرا که در طی این روند نوازندگان با اکثر صداها و سبک‌های مختلف موسیقی آشنا می‌شوند. به خصوص در مورد کودکان این مورد بسیار مفید واقع می‌گردد چرا که از سنین پایین‌تر ذهن آنها را برای پذیرش فرهنگ‌های مختلف در اجتماع آماده می‌سازد.

تقویت مهارت یادگیری لمسی (Kinesthetic)

در فرهنگ لغات انگلیسی کلمه “kinesthesia” به عنوان “حسی که موقعیت بدنی، وزن، و یا حرکت ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و مفاصل را تشخیص می‌دهد” ترجمه شده است. در مطالعه‌ای که در سال 2013 در دانشگاه بارسلونا (Pompeu Fabra University, Barcelona, Spain) انجام گرفت نشان داده شد که مغز افرادی که پیانو می‌نوازند به لحاظ سیستم عصبی و روانی نسبت به دیگر افراد که در زمینه‌های دیگری همچون فوتبال، بسکتبال، نقاشی و غیره فعالیت دارند، ساختار محکم‌تر و استوارتری دارد.

چرا نواختن پیانو برای مغز انسان مفید است

چرا نواختن پیانو برای مغز انسان مفید است

چرا نواختن پیانو برای مغز انسان مفید است

از بروز اختلال در پردازش عصبی مغز، شنوایی و حافظه جلوگیری می‌کند

هرچه سن ما بالاتر می‌رود، توانایی ما در پردازش و دریافت سیگنال‌هایی که از طریق سیستم شنوایی دریافت می‌کنیم کاهش می‌یابد. طبق تحقیقاتی که اخیر‌(ABC News) انجام شده، افرادی که در طول عمر خود سازی را می‌نواخته‌اند از سرعت بروز چنین اختلالاتی در پردازش مغزی و سیستم شنوایی جلوگیری کرده‌اند.

اعتماد به نفس افراد را افزایش می‌دهد

در سال 2014 گروهی از دانش آموزان کانادایی (Sage Pub Journals) آزمایشی روی افرادی که پیانو می‌نواختند انجام دادند که نشان می‌داد این گروه به نسبت باقی اشخاص دارای ثبات شخصیتی و اعتماد بیشتری نسبت به خود و استعدادهایشان داشتند.

چرا نواختن پیانو برای مغز انسان مفید است

این احساس درست زمانی در نوازنده شکل می‌گیرد که بعد از نواختن قطعه‌ای از آهنگی محبوب از نتیجه کار خود راضی و خشنود می‌شود.

چرا نواختن پیانو برای مغز انسان مفید است

وسیله‌ای برای یادگیری

این روزها با پیشرفت مداوم تکنولوژی، همه ما بیش از پیش مجبور به خیره شدن به اسکرین‌ گوشی‌ها یا لپ‌تاپ و کامپیوترهای خودمان هستیم. بنا بر مقاله‌ای (Psychology Today, Victoria L. Dunckley, MD) این موضوع باعث کاهش کارایی مغز و عملکرد شناختی آن می‌شود. در این حین نواختن پیانو می‌تواند دلیلی باشد تا برای مدتی مجبور نباشید به اسکرین‌ها زل بزنید و در همین حال مباحث جدید و سرگرم کننده‌ای بیاموزید.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران