خانه نکته ها و ترفندها میکس و مستر کردن موزیک چه تفاوت‌هایی دارد؟

میکس و مستر کردن موزیک چه تفاوت‌هایی دارد؟

توسط Davarmelody
1057 بازدید
میکس و مستر کردن موزیک چه تفاوت‌هایی دارد؟

تفاوت میان میکس و مستر کردن موزیک

آیا مدت زمانی طولانی است که در زمینه موزیک فعالیت می‌کنید و برای بهتر شدن در این عرصه تلاش فراوان کرده‌اید و حالا آن قدر آماده هستید که می‌خواهید برای بار اول ساخت موزیک خودتان را آغاز کنید؟ آیا میدانید میکس و مستر کردن موزیک چه تفاوت‌هایی دارد؟ طبیعی است که ساخت موزیک مراحل پیچیده‌ای را نیز در پی دارد. در این بین چندین مرحله وجود دارد که برای افراد تازه کار می‌تواند به کلی گمراه کننده و طاقت فرسا به نظر برسد.

میکس و مستر کردن موزیک چه تفاوت‌هایی دارد؟

اما به طور کلی می‌توانیم مراحل ساخت موزیک را به سه بخش ابتدایی تقسیم کنیم: ضبط، میکس و مستر موزیک

  • ضبط:این مرحله شامل ضبط صدا روی نرم افزار میزبان DAW می‌باشد
  • میکس موزیک:این مرحله شامل تنظیم و ترکیب ترک‌های جداگانه در قالب یک فرمت استریویی یا مولتی‌چنل می‌باشد
  • مسترینگ موزیک:این قسمت آخرین مرحله برای پردازش موزیک به‌ شمار می‌آید و ادیت‌های نهایی برای انتشار آهنگ در این مرحله انجام می‌گردند.

مرحله ضبط صدا روند مشخصی دارد و معمولا تفاوت میان میکس و مسترینگ موزیک است که گمراه کننده و کمی مبهم می‌باشد. در این مقاله می‌خواهیم این ابهامات را برطرف نماییم.

میکس و مستر کردن موزیک چه تفاوت‌هایی دارد؟

میکس کردن موزیک به چه معناست؟

بعد از آنکه هر یک از ترک‌ها را به طور جداگانه ضبط کردید نوبت به میکس پروژه می‌رسد. البته که در این زمینه، هر تکنسینی روش مخصوص به خودش را دنبال می‌کند، اما می‌توان گفت که یک شروع هوشمندانه آن است که قبل از هرکاری ترک‌ها را مرتب کنید. شما می‌توانید در قدم اول، برای هر کدام از ترک‌ها نام به‌خصوصی اختصاص دهید. به عنوان مثال به‌جای نامی همچون “audio_track_14.wav” می‌توانید از اسمی خاص مانند “Ld Vox” استفاده نمایید. روی هر کدام از ترک‌ها پلاگین‌ gain قرار دهید تا مطمئن شوید که صدای ترک‌ها نه خیلی کم باشد و نه خیلی بلند و البته تمامی آنها دارای ولوم یکسانی باشند. از طریق fader های موجود در نرم افزار DAW میزان ولوم هر یک از ترک‌ها را اندازه بگیرید. سپس هر یک را pan کنید تا در نهایت صدایی بالانس شده به آنها اختصاص داده باشید.

در قدم بعدی، باید از فیلترهای highpass، فیلترهای lowpass و اکولایزر استفاده کنید تا فضا را برای هر المان بازتر کنید و در نهایت میکسی بسازید که به لحاظ صوتی و شنیداری در حالت متعادلی قرار داشته باشد. در واقع در طی این چالش شما کاری می‌کنید تا تمامی ترک‌ها روی موزیک شنیده شوند و زمانی که همه ترک‌ها باهم پخش می‌شوند، انرژی به میزان یکسانی در طیف صوتی منتشر گردد. کمپرسورها نیز برای تنظیم و شکل ‌دهی به بازه داینامیکی هر کدام از ترک‌ها به کار برده می‌شوند. بنا به سلیقه شخصی هر فرد، افکت‌های دیگری همچون reverb، delay، modulation، saturation و غیره نیز می‌توانند روی هر کدام از ترک‌ها و یا روی کل میکس قرار بگیرند.

در طی روند میکس موزیک، شما ترک‌ها را ادیت می‌کنید، زمان و پیچ را تنظیم می‌کنید، fade ها را کنترل می‌کنید و هر زمان که می‌خواهید در حین پخش ترک‌ها تنظیمات شما در لحظه اعمال شوند از آپشن automation استفاده نمایید. نکته ‌ای که اهمیت دارد این است که در نهایت میکس شما با هر سیستمی که پخش می‌شود زیبا، شنیدنی و باکیفیت باشد نه آنکه فقط در استودیو خودتان بتوان آن را گوش کرد. به همین دلیل است که هنگام میکس موزیک پیشنهاد می‌شود که حتما کار خود را از طریق هدفون، ایرپاد و اسپیکرهای مختلف (حتی با سیستم صوتی داخل ماشین!) گوش دهید.

زمانی که تمام المان‌ها درست همان‌طور شنیده می‌شوند که انتظار داشته‌اید می‌توان گفت که میکس موزیک انجام شده‌ است.

نرم افزارهای پیشنهادی برای میکس موزیک:

  • FabFilter Pro-Q 3
  • Waves Renaissance Maxx
  • Solid State Logic SSL Native Essentials
  • iZotope Neutron 3 Standard
میکس و مستر کردن موزیک چه تفاوت‌هایی دارد؟

میکس و مستر کردن موزیک چه تفاوت‌هایی دارد؟

میکس و مستر کردن موزیک چه تفاوت‌هایی دارد؟

مسترینگ موزیک به چه معناست؟

وقتی میکس موزیک پایان می‌یابد نوبت به مسترینگ آن می‌رسد که در واقع مرحله‌‌ِی نهایی پردازش آهنگ قبل از انتشار می‌باشد. هدف از انجام مسترینگ زیبا سازی و برطرف کردن مشکلات جزئی است تا در نهایت وقتی آهنگ را به گوش عموم می‌رسانید زیبا و بدون ایراد شنیده شود. در طی مسترینگ برای اینکه صدای میکس موزیکتان بهتر شود از آپشن‌هایی همچون اکولایزر، کامپرسور، لیمیتر و همچنین افکت‌هایی مانند EQ، stereo widener و saturation استفاده می‌نمایید. اگر احساس کردید که موزیک دارای ایرادهای اساسی است باید به مرحله میکس برگردید و منشا چنین مشکلی را پیدا کنید. حواستان باشد که در مسترینگ نباید به دنبال درست کردن چیزی باشید بلکه تنها باید سطح کیفی را تا حد امکان ارتقا دهید.

اکثر تکنسین‌ها ترجیح می‌دهند که به هنگام تنظیم موزیک، روی 2-bus افکت‌ قرار دهند. البته که این کار هوشمندانه‌ای است اما جز مسترینگ به حساب نمی‌آید. مسترینگ موزیک روندی کاملا مجزا با میکس موزیک دارد و با هدفی متفاوت انجام می‌گردد. زمانی که ما به هنگام تنظیم موزیک از پردازش 2-bus استفاده می‌کنید فرقی بین مسترینگ و میکس قائل نمی‌شوید، در واقع با اعمال تعداد بیشتری پلاگین روی 2-bus همچنان موزیک را میکس می‌کنید.

به غیر از زیباسازی صوتی آهنگ، می‌توان گفت مسترینگ مرحله‌ای است که برای تنظیمات مربوط به آلبوم نیز هم اهمیت دارد و در طی انجام آن آهنگ‌ها به ترتیب مورد نظر قرار داده می‌شوند. ولوم تک آهنگ‌ها در آلبوم تنظیم می‌گردد، فاصله زمانی در ابتدای هر آهنگ و انتهای آنها تا شروع آهنگ بعدی تعیین می‌شود. ( معمولا زمان استاندارد در این مورد 2 ثانیه است که البته بنا به سلیقه فردی متغیر می‌باشد.)

ما پیشنهاد می‌کنیم که بعد از اینکه میکس موزیکتان را تمام کردید، قبل از شروع مسترینگ تا حد ممکن مدتی صبر کنید. این مدت زمان به شما کمک می‌کند تا بتوانید از جهات متفاوتی به موزیک گوش دهید و مشکلاتی را که احیانا بر اثر کار کردن مدوام به هنگام میکس متوجه نشدید را شناسایی کنید. اینکه بگذارید افراد دیگری هم به موزیک گوش دهند و نظرشان را در اختیارتان بگذارند ترفند هوشمندانه دیگری است که می‌توانید قبل از مسترینگ انجام دهید. البته پیشنهاد بهتر این است که از فرد دیگری بخواهید که مسترینگ موزیک را به عهده بگیرد. همیشه دو گوش که هنوز به المان‌های موزیک عادت نکرده، بهتر می‌توانند ایرادها را تشخیص دهند.

نرم افزارهای پیشنهادی برای مسترینگ موزیک:

میکس و مستر کردن موزیک چه تفاوت‌هایی دارد؟

شش تفاوت بسیار مهم میان میکس و مسترینگ موزیک :

میکس و مستر کردن موزیک چه تفاوت‌هایی دارد؟

میکس موزیک بین المان‌های متفاوت و مجزا از هم تعادل برقرار می‌کند و یک هماهنگی یکپارچه‌ ایجاد می‌نماید. این در حالی است که در مسترینگ پولیش نهایی روی کل موزیک اعمال می‌شود. به طور کلی شما می‌توانید ادیت موزیک را بدون انجام مسترینگ تمام شده بدانید اما هیچ‌گاه بدون میکس‌ کردن آن نمی‌توانید به چنین نتیجه‌ای برسید.

هنگام میکس به صدای تک تک سازهای موجود روی آهنگ دسترسی دارید. اما به هنگام مسترینگ تنها موردی که در دستان شماست، موزیک نهایی می‌باشد.

در هر دو مرحله میکس و مسترینگ موزیک، آنچه برای شما اهمیت دارد ایجاد تعادل در آهنگ است. تفاوت آنجاست که در حین میکس کردن، این تعادل را روی صدای سازهای مختلف ایجاد می‌کنید. در حین مستر کردن موزیک، تعادل را روی کل آهنگ برقرار می‌نمایید. به زبانی ساده ‌تر، میکس کردن باعث می‌شود تا صدای سازها در کنار یکدیگر زیبا شنیده شود و مستر کردن کمک می‌کند تا کل آهنگ در نهایت زیبا باشد.

سشن های موجود در مرحله میکس کردن می‌توانند خیلی زیاد باشند. تنظیم یک آهنگ در ژانر پاپ یا راک به راحتی می‌تواند دربردارنده بیش از 32 ترک باشد و این در حالی است که پروژه‌های پیچیده‌تر تا 100‌ها ترک را شامل می‌شوند. در مقابل، Sessionهای موجود در مرحله مسترینگ معمولا دارای یک فایل استریو یا مولتی‌ترک برای هر آهنگ می‌باشد.

میکس و مستر کردن موزیک چه تفاوت‌هایی دارد؟

هنگام میکس، ممکن است تنظیمات بسیاری اعمال کنید که هر کدام فقط مربوط به یک ترک به خصوص می‌باشند در حالی که هنگام مستر کردن این اتفاق معکوس می‌شود و شما تنظیمات کمتری اما روی کل موزیک اعمال می‌نمایید.

در طی فرایند میکس موزیک تلاش بر آن است تا ایده‌های ذهنی آرتیست در موزیک پیاده شوند و احساس او راحت‌تر انتقال گردد، در مقابل آنچه در مسترینگ مورد تمرکز قرار می‌گیرد کیفیت صدای آهنگ است.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران