خانه بررسی و مقایسه درام آکوستیک یا درام الکترونیک،کدام مناسب تر است؟

درام آکوستیک یا درام الکترونیک،کدام مناسب تر است؟

توسط Davarmelody
946 بازدید
درام آکوستیک یا درام الکترونیک،کدام مناسب تر است؟

درام آکوستیک در مقایسه با درام الکترونیک، کدامیک برای شما مناسب تر است؟

امروزه با وجود شبکه‌های مجازی همچون YouTube و Twitch فرصت بیشتری در اختیار هنرمندان و نوازندگان قرار گرفته تا بتوانند هنر و استعدادهای خود را سراسر دنیا به اشتراک بگذارند. مسلما این موضوع برای درامرها نیز صادق است. اما حالا سوالی که به وجود می‌آید این است که چه ستی از درام برای هر نوازنده‌ای مناسب است؟درام آکوستیک یا درام الکترونیک،کدام مناسب تر است؟ در گذشته همگی عادت داشتیم که در اجراهای فردی و گروهی یک ست درام آکوستیک مقابل نوازنده ببینیم، اما حالا با وجود سیل عظیمی که از درام‌های الکترونیکی با قیمتی نسبتا نازل وارد بازار شده این موضوع هم فرق کرده است.

اگر شما هم به عنوان یک فرد حرفه‌ای و یا مبتدی نواختن درام را با یک ست آکوستیک آغاز کرده‌اید و حالا می‌خواهید سراغ درام الکترونیک بروید و یا به‌عکس، با این مقاله می‌توانید راحت تر انتخاب‌های خود را انجام دهید.

درام الکترونیک کاملا بی‌صدا

مسلما در حیطه کنترل ولوم صدا، درام های الکترونیک حرف اول را می‌زنند. از آنجایی که فرکانس‌های بیس یک درام آکوستیک چنان قوی هستند که می‌توانند از لایه‌های یک دیوار به راحتی عبور کنند، تمرین و نواختن چنین سازی در محیط آپارتمان و ساختمان‌های مسکونی تقریبا غیر ممکن می‌باشد. در مقابل، یک ست درام الکترونیک دارای پدهای پلاستیکی و یا سیلکونی می‌باشد که تا حجم قابل توجهی از میزان صدای محیط می‌کاهد، به همین دلیل این ساز گزینه‌ای مناسب برای آهنگسازی در داخل منزل و یا اجرا روی استیج‌های کوچک و خلوت به شمار می‌آید.

درام آکوستیک یا درام الکترونیک،کدام مناسب تر است؟

آنچه گفته شد بدین معنا نیست که درام‌های الکترونیک به کلی هیچ صدایی ندارند. به هر حال ضربه‌های پای شما روی پدال‌ها باعث می‌شود که برای همسایگانی که نزدیک شما هستند مزاحمت‌هایی ایجاد گردد. البته استفاده از تجهیزاتی همچون پدهای ایزوله ‌گر Roland Noise Eater می‌توانند تا حد زیادی کمک کنند تا از ایجاد چنین لرزش‌هایی جلوگیری شود،‌ اما به هر حال حتی با وجود چنین تجهیزاتی هم مزاحمت صوتی برای اطرافیان شما به صفر نمی‌رسد.

البته در کنار استفاده از درام‌های الکترونیک باید به این موضوع نیز عادت کنید که همیشه باید برای تمرین این ساز، یک ست هدفون در اختیار داشته باشید و زمانی هم که می‌خواهید تمرین‌های گروهی داشته باشید،‌ به یک آمپلی فایر احتیاج دارید.

قابلیت ضبط آسان

میکروفون گذاری صحیح و ضبط یک درام آکوستیک روندی پرهزینه است و در این راه،‌ یک روش خوب سالیان سال تجربه نیاز دارد تا به روشی بی‌نقص تبدیل شود. اما صدای یک درام الترونیک تنها از دو روش دریافت می‌شود: خروجی صوتی مستقیم و اجرایی به ‌صورت USB

به عنوان مثال فرض کنید در حین تمرین قطعه‌ای را می‌نوازید که از آن خوشتان می‌آید و تصمیم می‌گیرید که اجرای خود را ضبط کنید تا بعدا بتوانید در فرصتی مناسب آن را روی نرم افزار DAW ادیت کنید. اکثر ماژول‌های درام‌های الکترونیک دسترسی شما را به میکس صوتی استریویی فراهم می‌سازد، به این معنا که شما می‌توانید درست همان صدایی را که هنگام نواختن از داخل هدفون‌ها می‌شنوید، برای ضبط روی کامپیوتر خود بیاورید. این روش ساده ترین راهی است که می‌توانید صدای یک درام را ضبط کنید. حتی درام کیت‌های پیشرفته الکترونیکی این امکان را در اختیارتان می‌گذارند که بتوانید صدای هر یک از اجزای ساز همچون کیک‌ها، اسنیر، تام‌ها و سنج‌ها را به‌طور جداگانه از طریق پورت USB و بدون نیاز به کارت صدا ضبط کنید.

اما روش دیگری نیز وجود دارد که از طریق پورت MIDI می‌توانید به راحتی و خیلی آسان صدای درام را ضبط کنید. این پروتکل را می‌توانید روی درام‌های الکترونیک در سطح متوسط، یا در قالب یک کانکتور 5 پینی DIN ببینید که برای استفاده نیاز به یک رابط MIDI ساده دارد تا بتوان دستگاه را به کامپیوتر متصل کرد و یا به شکل یک پورت USB-MIDI که به طور مستقیم به یک لپ‌تاپ یا کامپیتور دسکتاپ وصل می‌شود. ضبط یک اجرا با داده‌های MIDI به جای داده‌های صوتی، دسترسی شما را به آخرین سازهای مجازی باز می‌گذارد و در این حالت شما می‌توانید اجرای خود را به طور کلی ادیت کنید و کیفیت آن را چندین سطح جابه‌جا نمایید.

درام آکوستیک نیازی به استفاده از آمپلی فایر ندارد

اگر میزان کنترل بر روی ولوم صدا و امکان ضبط آسان از فاکتورهای مهم به حساب نمی‌آمدند، در این صورت یک ست درام آکوستیک بهترین ستی بود که یک درامر می‌توانست برای خود فراهم آورد. یکی از بزرگترین فواید استفاده از درام آکوستیک این است که بدون آنکه به آمپلی فایر نیاز داشته باشید می‌توانید در یک اجرای زنده و در کنار دیگر سازهایی که صدای آنها به وسیله سیستم آمپ پخش می‌شود،‌ این ساز را بنوازید. نه تنها هیچ کابلی وجود ندارد که مجبور باشید قبل از اجرا آن را متصل کنید، بلکه از قدرت و سرعتی که درام آکوستیک انتقال می‌دهد چنان شور و انرژی در شما ایجاد می‌شود که نمی‌توان منکر تفاوت آن با یک درام الکترونیک شد.

البته که در استفاده از درام آکوستیک دو مشکل اساسی وجود دارد: یکی میوت کردن نویزها و فیکس کردن صدا در سطح مورد نظر و دیگری تیون کردن و تنظیم صدای هد‌ درام‌ها. مطمئنا تیون کردن نادرست و ضعیف یک درام ست آکوستیک می‌تواند مشکلات بسیار زیادی برای یک درامر تازه کار و آماتور ایجاد نماید.

قابلیت استفاده و راه اندازی آسان

شما می‌توانید به راحتی یک گیتار الکتریک کاملا مدرن، از یک ست درام آکوستیک نیز استفاده نمایید. هیچ ساز دیگری همچون یک درام ست آکوستیک نمی‌تواند شور، هیجان و خلاقیت را در شما جاری کند. مکان برای این ساز مسئله نیست، حال می‌خواهد سالن تمرین در یک آموزشگاه کوچک باشد یا روی استیج در کنار دیگر سازهای یک گروه موسیقی، در هر حالت می‌توانید خیلی ساده ساز خود را بچینید،‌ بنوازید و سپس با همان سرعت و سادگی مرحله اول، تجهیزات را جمع کنید.

در اکثر مواقع راه اندازی یک درام آکوستیک به مراتب ساده تر می‌باشد. البته که بدون هیچ شکی، تجهیزات موجود در یک درام ست آکوستیک به نسبت یک درام ست الکترونیک، سنگین‌تر و حجیم تر هستند و جابه‌جا کردن آنها زمان و زحمت بیشتری می‌طلبد. اما به محض اینکه این ساز را جایگذاری کردید، ‌دیگر نه کابلی هست که مجبور شوید به ساز وصل کنید، نه نیازی به تامین برق هست و نه غیره.

درام آکوستیک یا درام الکترونیک،کدام مناسب تر است؟

برای یادگیری صحیح کنترل داینامیکی مناسب‌تر است

نکته دیگری که در نواختن یک درام ست آکوستیک وجود دارد این است که بعد از ترکیب صداها تنها با استفاده از دستان خودتان و استیک‌ها، به خوبی کنترل داینامیکی ساز برای شما جا می‌افتد. قبل از این هم اشاره کردیم که یک درام آکوستیک صدای بسیار بلندی دارد و البته این موضوع چیزی جز حقیقت نیست. اما در واقعیت، یک درامر حرفه‌ای با مهارت کافی در کنترل صدای درام و البته با در دست داشتن تجهیزات کافی می‌تواند طوری بازه داینامیکی صدای ساز را مدیریت کند که متناسب با هر استایلی از موزیک آن صدایی که انتظار دارد را از ساز خود دریافت کند.

برای ساخت و نواختن یک موزیک راک کلاسیک گرفته تا یک آهنگ شاد جاز، یک ست درام آکوستیک تحت کنترل دستان یک درامر ماهر بهترین ساز روی زمین به شمار می‌آید. این کنترل داینامیکی روی صدا طوری از طریق نواختن یک ست درام آکوستیک به نوازنده آموخته می‌شود که یک درام ست الکترونیک نمی‌تواند هیچ گاه چنین مهارتی را انتقال دهد.

کیت‌های هیبریدی چطور؟

از آنجایی که استفاده از کیت‌های متنوع محدودیت‌ها و نقاط قوت مخصوص به خود را به همراه دارد، بیشتر درامرها به سمت استفاده از کیت‌های هیبریدی قابل تبدیل روی آورده‌اند: ظاهری مشابه با درام آکوستیک اما دارای هد درام‌های کاملا بی ‌صدا همچون یک درام الکترونیک. این ست درام‌ها با وجود شباهت زیادی که به یک درام ست آکوستیکی دارند، طوری طراحی شده‌اند تا ویژگی‌های مثبت یک درام الکترونیک از جمله ضبطی آسان و تجهیزاتی بی‌ سروصدا را به همراه داشته باشند.

البته باید گفت که درام ست‌های هیبریدی هم مشکلات مخصوص به خود را دارند. طراحی و ساخت چنین سازی نیازمند به تکنیک‌ها و ترفندهای حرفه‌ای است و همین موضوع باعث افزایش هزینه‌های ساخت و در نتیجه فروش گران این ساز در بازار می‌شود. به هر حال شما باید هزینه‌ای را پرداخت کنید تا هم از ویژگی‌های یک درام ست آکوستیکی بهره‌مند شوید و هم امکانات ویژه و هدهای بی ‌صدا در یک درام الکترونیک را داشته باشید.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران