خانه نکته ها و ترفندها چگونه سطح کیفی استودیو خود را ارتقا دهید

چگونه سطح کیفی استودیو خود را ارتقا دهید

توسط Davarmelody
553 بازدید
چگونه سطح کیفی استودیو خود را ارتقا دهید

ارتقاء سطح کیفی استودیو

یکی از سوالاتی که ممکن است برای هر تکنسین ضبطی در مورد استودیو او به وجود آید این است که بر فرض اگر کارت صدا،‌ میکروفون، مانیتور، پردازشگر، ساز و ادوات مورد نیاز دیگر را تهیه کرده باشد، چه تجهیزات دیگری می‌تواند فراهم کند تا در عملکرد استودیو خود را بهبود بخشد؟ البته که در جواب این سوال می‌توان صدها المان معرفی کرد که هر کدام می‌توانند در پیشرفت این فرایند کمک کنند، اما همچنان می‌توان برای تعدادی از آنها استثنا قائل شد.حال بررسی میکنیم که چگونه سطح کیفی استودیو خود را ارتقا دهید.

کلید حل این مسئله آن است که شخص قبل از خرید هر وسیله‌ دیگری، ابتدا نقاط ضعف استودیو خود را شناسایی کرده و توجه خود را روی تقویت این موارد متمرکز نماید. ابتدا مشکلات مربوط به یک مورد را حل کرده و بعد از آن سراغ مورد ضعیف دیگر بروید. با انجام این کار، شما می‌توانید پله پله تمامی مشکلات را حل کرده و در نهایت نقاط ضعف سیستم را تا حد ممکن از بین ببرید.

مشکلی که اکثرا بیشتر افراد در انتخاب‌های خود تکرار می‌کنند این است که قبل از اینکه بخواهند نگران موارد اساسی در مورد ضعف یک مورد باشند، تنها جنبه ظاهری و سرگرم کننده یک موضوع را دنبال می‌نمایند. البته که نمی‌توان گفت که چنین کاری اشتباه است اما مسلما دنبال کردن این روش نمی‌تواند خیلی سریع پیشرفت چشمگیری در استودیو و روند کاری آن ایجاد نماید. در نهایت امر، آنچه مهم است این است که شما چه می‌خواهید و چه روشی را می‌پسندید.

با تمام آنچه گفته شد، در این قسمت به نکاتی اشاره می‌کنیم که به عنوان یک پیشنهاد می‌توانید آن‌ها را به منظور ارتقا کیفی استودیو خود در نظر داشته باشید. از نظر ما، این موارد می‌توانند تفاوت‌های بزرگی را در روند کاری شما ایجاد نمایند. حال اینکه شما تصمیم بگیرید که ابتدا باید سراغ کدامشان بروید، به وضعیت استودیوی شما و اینکه هر کدام در چه وضعیتی هستند و به نسبت یکدیگر چقدر ضعیف‌تر می‌باشند، بستگی دارد.

فضای استودیو

همواره تمام صداهایی که در داخل استودیو می‌شنوید و یا از آنها ضبط می‌گیرید، همگی تحت تاثیر مستقیم محیط استودیو هستند. یکی از پرطرفدار ترین روش‌های محبوب میان افراد، استفاده از پوشش آکوستیکی است تا حدالامکان صدای بهتری شنیده شود. این مورد دقیقا یکی از فاکتورهایی است که در اکثر استودیوها ضعف دارد و متقابلا یک مورد بسیار مهم است که زمانی که درست در نظر گرفته شود و به آن رسیدگی گردد می‌تواند روی کیفیت تمام جوانب موزیک‌ تاثیر مثبتی بگذارد.

چگونه سطح کیفی استودیو خود را ارتقا دهید

سیستم مانیتورینگ صدا

چگونه سطح کیفی استودیو خود را ارتقا دهید

دقیقا همانند آنچه در مورد فضای استودیو به آن اشاره کردیم، هر صدای ضبط شده‌ای که در استودیو می‌شنوید تحت تاثیر مستقیم سیستم مانیتورینگ قرار می‌گیرد. امروزه می‌توانید مانیتورهای استودیویی با قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای در بازار پیدا کنید که به نسبت هزینه کمی که دارند می‌توانند کیفیت فوق العاده بالایی به موزیک شما ببخشند. به همین ترتیب زمانی که در انتخاب مانیتورها وسواس به خرج دهید و آنها را به‌روز کرده و از مدل‌های پیشرفته‌تر استفاده کنید، به مراتب سطح کیفی موزیک‌های خود را نیز چندین برابر ارتقا می‌دهید.

چگونه سطح کیفی استودیو خود را ارتقا دهید

استفاده از چندین مانیتور استودیویی

علاوه بر اینکه مدل مانیتورهای خود را ارتقا می‌دهید، سعی کنید به سیستم پخش صوتی خود یک و یا دو جفت اسپیکر دیگر و چندین هدفون نیز اضافه نمایید. هر کدام از مانیتورها و هدفون‌ها مشخصه صوتی جداگانه و بازه فرکانسی منحصر به خود را دارند. وقتی که موزیکتان را در محدوده‌های صوتی متفاوتی گوش دهید، تصویر بهتری از صدای کلی آن در ذهن خواهید داشت که کمک می‌کند راحت‌تر و البته دقیق‌تر در مورد المان‌های موجود در ساختار آن تصمیم بگیرید. در نتیجه می‌توانید موزیک را آنطور که در ذهن خود می‌شنوید، به شنوندگان خود نیز منتقل کنید.

چگونه سطح کیفی استودیو خود را ارتقا دهید

از ساب ووفر استفاده کنید

همانطور که بعضی از تکنسین‌ها ترجیح می‌دهند که از ساب ووفر استفاده کنند، گروهی دیگر این کار را انجام نمی‌دهند. اما ترجیحا بهتر است که استفاده از ساب ووفر را در فرایند کاری خود قرار دهید. البته در این مورد پیشنهاد می‌کنیم که از یک مانیتور کنترلر استفاده نمایید تا به هنگام نیاز صدای ساب ووفر را میوت کنید. به کار بردن یک ساب ووفر نه تنها کمک می‌کند تا قدرت مانیتورها در پوشش دهی فرکانس‌های پایین قوی‌تر شود بلکه از بروز مشکلات و نویزهایی که ممکن است در اثر پخش صداهای بم ایجاد شود نیز جلوگیری می‌کند.

چگونه سطح کیفی استودیو خود را ارتقا دهید

میکروفون‌ها

درست به همان اندازه که محیط استودیو و سیستم مانیتورینگ روی صدایی که می‌شنوید تاثیر گذار هستند، میکروفون‌ها به طور مستقیم روی دریافت صدا اثر می‌گذارند. فراموش نکنید که تا جایی که امکان دارد بهترین میکروفونی را تهیه کنید که می‌توانید. بهتر است چندین میکروفون با کیفیت در اختیار داشته باشید تا فرصت انتخاب برای خود ذخیره کنید. شما می‌توانید برای شروع و قبل از هر چیز ابتدا یک میکروفون کاندنسر عالی با دیافراگم بزرگ و یک میکروفون داینامیک با کیفیت تهیه کنید و در مرحله بعد از به نسبت پروژه‌هایی که ضبط می‌گیرید (ضبط وکال، ساز و غیره) میکروفون‌های حرفه‌ای دیگری انتخاب نمایید.

پری آمپ، پردازشگر، مبدل و کارت صدا

هر وقت که توانستید در استودیو خود صداها را واضح و شفاف بشنوید و سیگنال‌های با کیفیتی از طریق میکروفون‌ها دریافت نمایید، زمان آن رسیده که پری آمپ‌ها، مبدل‌ها، کارت صدا و دیگر سخت افزارهای پردازشی را ارتقا دهید و به‌ روز کنید. اگر به دنبال جنس و رنگ خاصی برای صدای ضبط‌ هایتان هستید، ممکن است که این وسایل را در اولویت خود قرار بدهید. به عنوان مثال ممکن است تم خاصی از یک پری آمپ بخصوص را در ذهن داشته باشید و یا کمپرسور ویژه‌ای را ترجیح دهید. و یا حتی اگر به دنبال صدای خیلی دقیق‌تری باشید، ممکن است یک پری آمپ با کیفیت بسیار بالا بخواهید که رنگ کمتری روی صدا می‌آورد.

چگونه سطح کیفی استودیو خود را ارتقا دهید

کابل‌ها

چگونه سطح کیفی استودیو خود را ارتقا دهید

فلسفه‌ای پشت خرید کابل‌ها (و به طور کلی تجهیزات جانبی) وجود دارد و آن این است که تا جایی که می‌توانید، بهترین نوع این محصولات را تهیه نمایید. این کار باعث می‌شود تا مجبور نباشید میان آن همه مشغله ذهنی در مورد انتقال سیگنال‌ها و داده‌های صوتی از طریق کابل‌ها نیز نگران باشید. کابل‌های ارزان قیمت عملکرد خوبی دارند، اما مشکل این است که تنها برای مدت زمان کوتاهی عمر می‌کنند. به مراتب دیده شده که کابل‌های ارزان خیلی زود از بین می‌روند و خراب می‌شوند.

چگونه سطح کیفی استودیو خود را ارتقا دهید

بهتر است برای آرامش روانی به هنگام کار کردن، کابل‌های با کیفیتی تهیه کنید تا حداقل یک مورد از صدها موردی که می‌تواند حواس شما را پرت کند را حذف نمایید.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران