خانه راهنمای خرید راهنمای خرید گیتار الکتریک

راهنمای خرید گیتار الکتریک

توسط Davarmelody
1379 بازدید
راهنمای خرید گیتار الکتریک

چگونه گیتار الکتریک مناسب خریداری کنیم؟

اصلی ترین مواردی که می‌بایست در خرید یک گیتار الکتریک به آن‌ها توجه کنید، نوع موسیقی شما، بودجه تان و سطح عملکردی تان می‌باشد. در خرید گیتار الکتریکی گزینه‌ های زیادی پیش روی خریداران از برند ها با مدل های مختلف وجود دارد و همین عامل کمی انتخاب درست و مناسب را سخت می‌کند. راهنمای خرید گیتار الکتریکی به شما کمک می کند تا تفاوت های اساسی گیتار های الکتریکی را درک کنید تا در نهایت بتوانید تصمیمی منطقی و ایده آل برای خرید بگیرید.

گیتار را برای چه کسی می خرید؟

زمانی که قصد دارید برای یک مبتدی گیتار الکتریکی بخرید، باید توجه کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد، به خوبی با گوشی های هوشمند و لوازم مربوطه ارتباط برقرار کند و در نهایت مطابق با سلیقه و عملکرد نوازنده باشد.

خرید یک گیتار با این مشخصات که به خوبی با یک مبتدی سازگار است در رشد و افزایش مهارت های حرفه ای آن ها تاثیر بسزایی خواهد داشت. در انتخاب گیتار الکتریکی به بدنه آن ها توجه کنید چرا که این دسته از گیتار ها با توجه به ابعاد و جنس به کار رفته در طراحی شان عملکردی متفاوت و سازگاری منحصربفرد را ارائه می کنند.

راهنمای خرید گیتار الکتریک

برای یک نوازنده مبتدی اینکه گیتار عملکردی روان و بدون نقص داشته باشد فوق العاده مهم است برای همین توجه به عوامل مختلف مثل اندازه، وزن و ساختار ضروری می باشد. اغلب یک گیتاریست مبتدی قطعا مدل خاصی را مد نظر دارد، توصیه می کنیم قبل از خرید حتما به موارد نام برده توجه کنید تا خریدی مناسب را تجربه نمایید سعی کنید تا حد امکان محصولی شبیه به آنچه گیتاریست مد نظر دارد را با امکانات ضروری و طراحی مناسب خریداری کنید.

برای گیتاریست هایی که مدتی فعالیت دارند و از سطح مبتدی خارج شده اند، قطعا انتخاب گیتار متفاوت تر خواهد بود. احتمالا فعالیت این دسته از گیتاریست ها تا کنون مبتنی بر نوع خاصی از گیتار بوده و از تنوع خودداری کرده اند اما در حال حاضر قصد دارند گیتاری بهتر و کاربردی تر را انتخاب کنند.

انتخاب گزینه هایی که باعث رشد چنین افرادی بشود در اولویت قرار دارد هر چند باید از انتخاب گیتار های خیلی حرفه ای خودداری کنید تا مرحله به مرحله رشد و توسعه را تجربه نمایید. سعی نکنید که همیشه سراغ گیتار های معروف بروید چرا که مدل های زیادی وجود دارند که ممکن است برای چنین افرادی مناسب باشند اما کمتر شناخته شده باشند.

در انتخاب گیتار فراموش نکنید که کیفیت ارتباط مستقیم با قیمت محصول دارد. همیشه کمی بودجه بیشتر برای خرید یک گیتار خوب در نظر بگیرید چرا که در بلند مدت با کارایی مناسب و ماندگاری هزینه صرف شده نا چیز به نظر می رسد. گیتاریست های حرفه ای همیشه دنبال گزینه ای که دوست دارند هستند و سعی می کنند به مقدار لازم برای تهیه یک گیتار مناسب که در رشد و ارائه موسیقی آن ها تاثیر مثبت داشته باشد، هزینه صرف نمایند.

بد نیست بدانید تمام گیتار هایی که در داور ملودی ارائه شده اند علاوه بر داشتن نقد و بررسی کامل، نقد و بررسی خریداران را نیز دارا می باشند که یک پوئن مثبت برای انتخابی بهتر در خرید گیتار بشمار می روند.

راهنمای خرید گیتار الکتریک

بودجه شما چقدر است؟

هر چند شما مجبور نیستید که برای خرید گیتار به قیمت محدود شوید (چون گیتارهایی مختلف با قیمت های متنوع وجود دارند) اما همیشه بودجه مناسب یک عامل اصلی در انتخاب گیتاری کاربردی و با کیفیت بشمار می رود. زمانی که یک مبتدی به ویژه کسانی که سن پایین تری دارند، سراغ خرید گیتار الکتریکی می روند احتمالا نسبت به هزینه کردن زیاد برای خرید یک گیتار مناسب استرس خواهند داشت اینکه متناسب با هر بودجه ای یک گیتار خوب وجود دارد کاملا منطقی است اما شما باید سراغ یک انتخاب سازگار و کاربردی برای خودتان باشید.

خرید یک گیتار که ذوق هنری یک مبتدی را کور کند اما هزینه زیادی روی دست تان نگذارد قطعا مسئله جالبی نیست! پس سعی کنید محصولی را بخرید که در رشد و شکوفایی استعدادتان با شما هم راستا باشد. ابزار های خیلی حرفه ای یا ابزار های غیر استاندارد قطعا یک خلل بزرگ در عملکرد مبتدی ها خواهند بود.

همه گیتاریست ها می بایست لوازم جانبی یک گیتار الکتریکی را داشته باشند که عبارتند از:

  • یک بند
  • یک تیونر
  • یک استند
  • یک کیس
  • سیم های اضافی

بودجه زیر 300 دلار

گیتار های الکتریکی زیادی با این محدوده قیمتی وجود دارند. شما در داور ملودی می توانید مجموعه گسترده ای از گیتار های الکتریکی همراه با لوازم جانبی آن ها را با این بودجه مشاهده، بررسی و خریداری نمایید. علاوه بر این می توانید سراغ پکیج های آماده گیتار الکتریک برای مبتدی ها بروید که یک بسته کامل ابزاری و آموزشی محسوب می شوند! در این پکیج ها نه تنها لوازم جانبی گیتار وجود دارد بلکه انواع دی وی دی آموزشی جهت آموزش گیتاریست های تازه کار نیز موجود است.

اگر قصد دارید با چنین بودجه ای هر کدام از لوازم را به صورت جداگانه خریداری کنید، توصیه می کنیم بیشتر هزینه را روی خود گیتار بگذارید نه تقویت کننده صدا و یا اجزای دیگر جانبی گیتار! به عبارتی انتخاب یک گیتار معقول کار گیتاریست را برای مدت زمان قابل توجهی راه می اندازد و در مراحل مختلف برای رشد و عملکرد بهتر صرفا با تعویض تقویت کننده می توانید مجموعه بهتری را در اختیار داشته باشید بدون اینکه نیاز باشد کل گیتار و لوازم را تعویض کنید.

بودجه 300 تا 500 دلاری

قطعا با افزایش بودجه امکان انتخاب از بین گزینه های بیشتری را خواهید داشت. همچنان توصیه می کنیم عمده بودجه خود را صرف گیتار کنید و از خرج کردن هزینه اضافی برای تقویت کننده خودداری نمایید.

زمانی که حق انتخاب بیشتری داشته باشید، می توانید محصولاتی را انتخاب کنید که عملکردی بهتر را ارائه می کنند. البته در این رنج قیمتی خیلی از مدل ها، محصولات ارتقاء یافته مدل های ارزان قیمت هستند. این ارتقاء می تواند در طراحی و ساختار، در بخش الکتریکی و… صورت گرفته باشد.

بودجه بیشتر از 1000 دلار

در این رنج قیمتی اکثر محصولات تضمین شده هستند. بسیاری از گیتارهای مورد نظر بهترین و بیشترین امکانات و کیفیت را ارائه می کنند هر چند در بین این محصولات هم می توانید نمونه های ارتقاء یافته محصولات ارزان تر را هم پیدا کنید. اکثرا گیتار های الکتریکی این رنج قیمتی استاندارد بشمار می روند. قطعا کسی نیاز به در نظر گرفتن بودجه 1000 دلاری برای دریافت یک گیتار حرفه ای و فوق حرفه ای را ندارد اما واقعیت این است که این دسته از گیتار ها برای گیتاریست های با تجربه ابزارهایی مناسب می باشند که در رشد و عملکرد مثبت آن ها تاثیر زیادی دارند.

یک گیتار الکتریکی چگونه کار می کند؟

با اینکه سبک ها و مدل ها متفاوت هستند اما گیتار های الکتریکی با همان اصول کلی کار می کنند. پیکاپ بر روی بدنه گیتار الکتریکی به عنوان میدان مغناطیسی عمل می کند. زمانی که یکی از سیم های فلزی گیتار به واسطه نیروی وارد شده جمع می شود و ارتعاش می کند، جریان را تولید می نماید. جریان تولید شده توسط پیکاپ از طریق یک مدار پیشرو با کنترل های تن به کابل گیتار هدایت شده و در نهایت به تقویت کننده منتقل می شود.

راهنمای خرید گیتار الکتریک

تقویت کننده نیز سیگنال را افزایش می دهد و با استفاده از کنترل های مختلف که طراحی و قابلیت های تقویت کننده قرار داده شده در آن تغییراتی اعمال می کند. پس از این فرایند سیگنال نهایی به بلندگو منتقل می شود تا امواج صوتی در محیط پخش شوند. نوع پیکاپ، کنترل های تن، رشته ها، تکنیک های نوازنده و سایر عوامل دخیل شده در طراحی گیتار، بر سیگنال فرستاده شده به تقویت کننده تاثیر می گذارند. به طور خلاصه هر کدام از اجزای گیتار در تولید صدای نهایی آن نقش موثری دارند.

بخش های مختلف بدنه گیتار الکتریکی

گیتار های الکتریکی از نظر سبک طراحی بنده به سه بخش اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از بدنه تو پر، بدنه تو خالی و بدنه نیمه خالی!

بدنه تو پر

گیتار های الکتریکی با بدنه تو پر رایج ترین گیتار های الکتریکی موجود هستند. این گیتار ها از چوب های محکم تهیه شده اند. این بدنه ها می توانند ساده باشند و یا طراحی کلاسیک داشته باشند. بد نیست بدانید که به هیچ وجه نمی توانید از گیتار های تو پر به عملکرد گیتار های تو خالی را انتظار داشته باشید.

بدنه تو خالی

گیتار های تو خالی طراحی فوق العاده شبیه به گیتار های آکوستیک دارند. طراحی این دسته از گیتار ها باعث شده رزونانس بیشتری تولید کنند. این گیتار که ویژگی archtop دارند بیشتر در معرض دریافت بازخورد صدا قرار می گیرند. خیلی از گیتاریست های جاز ترجیح می دهند از گیتار های الکتریکی تو خالی استفاده کنند تا سازگاری خوبی با کلیت کار آن ها داشته باشد.

بدنه نیمه خالی

درست مثل گیتار های تو خالی، گیتار های الکتریکی با بدنه نیمه خالی رزونانس بیشتری نسبت به گیتار ها با بدنه تو پر دارند. به طور کلی گیتار های نیمه خالی با یک بلوک چوب جامد محصور شده اند که ثبات و پایداری را تقویت می کند و در نهایت باعث کاهش بازخورد می شود. گیتار های نیمه خالی می توانند برای انواع مختلفی از موسیقی استفاده شوند.

راهنمای خرید گیتار الکتریک

پیکاپ و الکتریک

به غیر از سبک بدنه در گیتار های الکتریکی، پیکاپ و الکتریک نیز تاثیر بسزایی بر نحوه تولید صدا گیتار دارند.

اساسی ترین و اصلی ترین طراحی پیکاپ به صورت تک حلقه ای می باشد. ترکیبی از یک آهن ربا با سیم نازک پیچیده دور آن، باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی می شود که ارتشعات سیم ها را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. پیکاپ های تک کویل تمایل بیشتری به تولید صدا واضح و روشن دارند. صدایی که این دسته از پیکاپ ها تولید می کنند از طریق صدای باند متراکم به خوبی به گوش می رسد اما آن ها هم در معرض تداخل مغناطیسی و ایجاد همهمه در صدا هستند.

پیکاپ هومبوکر جهت مقابله با انحراف طراحی شده و ویژگی های مفید بیشتری نسبت به مدل های تک کویل ارائه می دهد. این طراحی دارای دو تک کویل می باشد که با هم در یک سری قرار می گیرند و با قطب مغناطیسی به هم متصل می شوند. این طراحی به از بین بردن hum کمک می کند برای همین اسم آن هومبوکر است. به طور کلی طراحی معرفی شده نسبت به طراحی های تک کویل ضخیم تر، بلند تر و قوی تر می باشد. توصیه می کنیم حتما از هومبوکر در ساز های خود استفاده بکنید.

تقریبا همانقدر که مدل های تک کویل و هومبوکرها را می توان در بین گیتار های الکتریکی پیدا کرد، پیکاپ پیئزو را هم می توان بین آن ها پیدا نمود. این سنسور های کریستالی معمولا بر روی زین یک گیتار الکتریکی قرار می گیرند. سنسور های پیئزو برای تبدیل صدا از رشته های مرتعش به جریان الکتریکی عمل می کنند. پیکاپ های پیئزو می توانند برای تولید کننده و یا صدا های دیجیتال مشابه صفحه کلید های الکترونیکی استفاده شوند. در اکثر اوقات پیکاپ های پیئزو در گیتار های الکتریکی برای شبیه سازی صدا گیتار آکوستیک استفاده می شوند. یک گیتار مجهز علاوه بر این ها شامل پیکاپ مغناطیسی نیز می شود تا قابلیت تطبیق پذیری خود را افزایش دهد.

پیکاپ و الکتریک فعال

برخی از گیتار ها به پیکاپ های فعال مجهز هستند که به عنوان منبع انرژی به باتری نیاز دارند و از ترکیبی مناسب برای شکل دهی صدا استفاده می کنند. تجهیزات الکتریکی فعال ممکن است شامل فیلتر و مدار برابر جهت کنترل صدا باشند. گیتار با الکترونیک فعال معمولا بازده بیشتر و بالاتری نسبت به پیکاپ های مغناطیسی دارند و صدایی تمیزتر و واضح تر را تولید می کنند. البته بیشتر پیکاپ های گیتار غیر فعال هستند.

سوئیچ پیکاپ و کنترل های دیگر

اکثر گیتار های الکتریکی دارای چندین پیکاپ هستند. برخی از آن ها دارای دو یا سه تک کویل هستند. برخی دارای دو یا سه هوموکر هستند. بسیاری از گیتار های الکتریکی ترکیبی از یک تک سیم کشی و هومبوکر را دارند. این ترکیب ها طیف گسترده ای از گزینه های صوتی را به نوازنده ارائه می دهد. پیکربندی های پیکاپ با “S” و پیکربندی های هومبوکر با “H” به صورت مختصر نمایش داده می شوند. با توجه به این پیکربندی SSH دارای یک تک کویل در گردن و موقعیت میانی و یک هومبوکر در قسمت پل می باشد.

راهنمای خرید گیتار الکتریک

قرار دادن پیکاپ بر بدنه گیتار تاثیر قابل توجهی بر لحن تولیدی دارد. پیکاپ های واقع در نزدیکی پل کمترین حرکت را دارند که در نتیجه برای صدا های بلند و یا بیت استفاده می شوند. پیکاپی که در نزدیکی مرکز رشته ها قرار می گیرد که نزدیک به گردن گیتار است صدایی با کیفیت متوسط همراه با باس تولید می کند.

گیتار های الکتریکی که از چند پیکاپ استفاده می کنند دارای کنترلر هایی هستند که به نوازنده اجازه می دهند به طور همزمان از چند پیکاپ و یا ترکیب دو یا چند پیکاپ استفاده کنند. این کنترلرها ممکن است دستگیره های دوار، انتخابگر های تیغه ای یا سوئیچ ها باشند که به گیتاریست اجازه می دهند خیلی سریع به ترکیب های مختلف پیکاپ در طول عملکرد دسترسی داشته باشند.

علاوه بر انتخاب پیکاپ اکثر گیتارها کنترلر حجم و لحن را نیز دارند. کنترلرهای حجمی به سادگی قدرت سیگنال خروجی را تنظیم می کنند. با توجه به تقویت کننده امکان کنترلر حجم و لحن به شکل های مختلف وجود دارد. بسیاری از دکمه های لحن کنترلر فرکانس های بالا را کنترل می کنند و بسیاری از گیتارها دارای کنترلر های جداگانه برای هر پیکاپ هستند. این ها می توانند صدای گیتار را بین شکل های مختلف نرم، گرم و ملایم به یک صدای بسیار روشن، خام و تحریف شده تغییر دهند.

سایز گزینه های سوئچینگ موجود در گیتار های انتخاب شده می توانند فیدبک پیکاپ برای جلوه های منحصربفرد را کنترل کننده یا یک رشته هومبوکر را از بین ببرند یا خروجی را روشن و یا خاموش کنند.

برخی از گیتار های الکتریکی جدیدتر دارای تکنولوژی دیجیتالی هستند که به کاربر اجازه دسترسی به انواع صداها از جمله آکوستیک، 12 رشته ای، ویالون، پیانو و خیلی از صداهای دیگر گیتار های الکتریکی سنتی را می دهند. گزینه های دیگر شامل تقلید کوئین های متناوب بدون هیچ تنشی در رشته ها است.

طول مقیاس

طول مقیاس مربوط به طول رشته ای است که ارتعاش می کند اشاره دارد که از مهره به پل اندازه گیری می شود.

طول های مقیاس طولانی تر معمولا تنش های رشته ای بیشتری ایجاد می کنند. طول مقطع کوتاه تر تنش کمتری را ایجاد می کند همچنین برای دست های کوچکتر گزینه بهتری می باشد. به طور کلی مقیاس های کوتاه تر عملکردی بهتر دارند.

بیشتر گیتار های فندر از طول مقیاس 25.5 اینچ استفاده می کنند و بیشتر گیتار های گیبسون از طول مقایس 24.75 اینچ استفاده می کنند. علاوه بر این ها اکثر گیتار های PRS از طول مقیاس 25 اینچی استفاده می کنند. این طراحی برای به دست آوردن ترکیبی از رنگ های گرم و سهولت عملکرد در طول یک مقیاس کوتاه و همچنین لحن روشن تر و پلی بلیتی محکم تر در مقیاس طولانی تر در نظر گرفته شده است.

طراحی گردن

گردن گیتار در امتداد بدنه گیتار می باشد که شامل فرت بورد و هد استوک می باشد که بر روی آن تونرس نصب می شود. این نوعی میله فولادی است که مانع از افتادن و چرخاندن گردن می شود و قابلیت تنظیم جهت حفظ ثبات پایه گیتار را دارد. فرت بورد معمولا از یک لایه نازک از چوب کریستال یا آبنوس ساخته می شود هر چند برخی مدل ها با گردن افرا از چوب به عنوان گردن استفاده می کنند.

مشخصات و عرض گردن گیتار بر روی قابلیت پخش گیتار و راحتی گیتاریست تاثیر مستقیم دارد. اکثر گردن های گیتار یا C و یا U شکل هستند که انتخاب آن ها بسته به عملکرد گیتاریست مهم باشد! باید دید که یک گیتاریست روی کدام طراحی راحتی بیشتر و عملکرد روان تر دارد. گیتاریست هایی که دست های کوچکتری دارند باید سراغ گردن های باریک تر بروند اما کسانی که دست های بزرگتری دارند می بایست گیتار های ضخیم تر را انتخاب نمایند.

به طور کلی طراحی گردن گیتار ها به سه نوع کلی تقسیم بندی می شود:

  • Bolt-on
  • Set neck
  • Neck-through

طراحی Bolt-on؛ این اصطلاح به اتصال بدنه گیتار با گردن اشاره دارد. این مقرون به صرفه ترین روش طراحی گیتار محسوب می شود علاوه بر این چنین طراحی امکان تعویض راحت گیتار را چه برای تعمیر و چه برای سفارشی سازی میسر می کند. این ساختار به طور کلی عملکردی مطلوب و تنشی کمتر را برای گیتار مهیا می سازد.

طراحی Set necks؛ در این طراحی گردن را با بدنه گیتار تنظیم کرده و در موقعیت مناسب می چسبانند، سپس صبر می کنند تا اتصال گردن به بدنه به خوبی جای گیر شود. به طور کلی این طراحی پایدار و ایده آل است و به حفظ گیتار کمک می کند اما تعمیرات گردن به شدت مشکل ساز است.

طراحی Neck-through؛ این طراحی در تمام طول بدنه امتداد می یابد و به دو طرف آن نیز چسبیده است. این طراحی ثبات بیشتری را در حین عملکرد ایجاد می کند. تعمیر و یا تعویض گردن در این طراحی فوق العاده سخت و پر هزینه است. متاسفانه عموم مصرف کنندگان این گیتارها چندین و چند بار نیاز به تعمیر گردن پیدا کرده اند.

راهنمای خرید گیتار الکتریک

نکات مربوط به طراحی چوبی بدنه

از آن جایی که صدای گیتار عمدتا به دلیل ارتعاش رشته های گیتار و همینطور میدان مغناطیسی موجود در آن تولید می شود ممکن است تعجب کنید که چرا در مدل های مختلف نوع چوب به کار رفته متفاوت است؟! به طور کلی چوب به کار رفته در گیتار تاثیر زیادی بر صدا و عملکرد صوتی گیتار دارد. رزونانس با توجه به چوب مشخص می کند که طول رشته ها، ارتعاش و شکل حرکت آن ها چگونه است! چوب ها زمینه های متفاوتی برای عملکرد پیکاپ ها نیز می باشند. به طور کلی ترکیب های چوب عامل مهمی در تنوع گیتار و عملکرد آن ها می باشد.

چوب ماهاگونی فوق العاده متراکم و قوی است که در تمام بخش های تولید گیتار به جز تخته های فلزی و پل که نیاز به چوب سخت تر دارند مورد استفاده قرار می گیرد. بخش گردن عموما در گیتار های کوتاه از افرا طراحی می شود. طراحی رایج دیگر استفاده از ماهون در بدنه و گردن گیتار می باشد. از آن جایی که چوب ماهون آنچنان سخت هم نیست روی فرکانس های باس در خروجی صدای گیتار شفافیت و کیفیت بهتری دارد. ماهاگونی همانطور که گفتیم یک چوب قوی است که باعث تقویت گیتار می شود و رنگ قهوه ای دارد.

افرا معمول ترین چوب برای طراحی گردن گیتار است. این چوب سخت و متراکم است و اغلب الگو های گران بهایی با جزئیات بسیار دقیق از آن به دست می آید. افرا نیز لحن روشن و شفافی دارد. ویژگی های این چوب در لایه های مختلف به خوبی در عملکرد گیتار تاثیر مثبت دارد و البته هزینه زیادی را هم در مرحله تولید ایجاد می کند. افرا حتی در گیتار های لمینت در لایه های بالایی به کار گرفته می شود، سختی افرا باعث می شود که صدای گیتار سه برابر شود و شفافیت بهتری داشته باشد. علاوه بر این در فرت بورد نیز استفاده زیادی دارد.

چوب Rosewood رایج ترین چوب مورد استفاده در فرت بورد گیتار های الکتریکی است. این چوب تراکم و سختی خوبی دارد و زیبایی قابل توجهی هم دارد رنگ این چوب تقریبا قهوه ای مایل به سیاه است. Rosewood گاهی در بدنه گیتار استفاده می شود اما این مسئله باعث سنگینی گیتار می شود.

آبنوس چوبی سخت و چگال است که در مرحله اول برای فرت بورد های گیتار های گران قیمت استفاده می شود. کیفیت این چوب آنقدر مطلوب است که آن را به ابریشم تشبیه می کنند و رنگ آن تقریبا سیاه است.

آش دیگر چوبی است که در بدنه گیتار مورد استفاده قرار می گیرد. این چوب از ماهون نیز سخت تر است و بسیار رزونانس می باشد. این نشان دهنده زنده بودن صدای گیتار و روشنی آن است. آش یک چوب فوق العاده جذاب در طراحی گیتار است.

چوب آلدر دارای ویژگی های تونسیک مشابه چوب آش است اما هزینه کمتری دارد. این یکی از رایج ترین چوب های استفاده شده در بدنه گیتار الکتریکی است. اغلب این چوب به رنگ سبز تیره است البته با پوشش مات عرضه می شود.

چوب آگاتیس ویژگی و ظاهری شبیه به آلدر دارد اما آنطور که باید رزونانس نیست. این چوب عموما بر روی گیتار های سطح پایین و ارزان استفاده می شود.

چوب ناتو نیز به عنوان ماهاگونی شرقی شناخته شده است و رزونانس گرمی را ارائه می کند. چوب ناتو فوق العاده قوی است و عموما در گردن گیتار های الکتریکی با هزینه کم به علت بصرفه بودن مورد استفاده قرار می گیرد.

راهنمای خرید گیتار الکتریک

سخت افزار گیتار الکتریکی

گیتار های الکتریکی دارای سبک های متنوعی از سخت افزار هستند که کاربرد های متفاوتی دارند. بین هزینه گیتار و کیفیت سخت افزار آن رابطه مستقیمی وجود دارد. سخت افزار بهتر می تواند تفاوت زیادی در تنظیم ثبات و تطبیق پذیری گیتار ایجاد کند. قطعا بخش سخت افزار، بخشی است که امکان رشد و توسعه زیادی را برای گیتار های الکتریکی مهیا کرده است. مهم ترین اجزای سخت افزاری این دسته از گیتار ها پل ها، ماشین ها و تیلاپیس می باشد.

ماشین های تنظیم کننده

این سخت افزار تیونر یا سره ای نیز نامیده می شوند. این مکانیسم های دنده ای که معمولا بر روی پایه گیتار قرار می گیرند، رشته ها را در جای خود قرار می دهند و باعث ایجاد تنش رشته ای می شوند. بیشتر تیونر های مدرن مکانیسم های روان دارند. رشته ها بر روی پست هایی قرار می گیرند که به دستگیره ها متصل می شوند و برای تنظیم تنش رشته ای تنظیم می شوند تا گیتار تنظیم شود. برخی از تیونر ها برای قفل کردن در محل طراحی شده اند. این عملکرد برای تنظیم ثبات را به همراه خواهد داشت.

برخی از سیستم های تنظیم هم در دو مهره و هم در پل قفل می شوند. این امر پایداری تنظیم را به صورت عالی مهیا می کند. و رشته ها را از کش آمدن بیش از حد و خشکی غیر قابل استفاده در حین عملکرد محصور می کند.

پل ها و قطعات

این دو مولفه در کنار یکدیگر بر روی لحن و عملکرد گیتار تاثیر مستقیمی می گذارند. پل در قسمت پایین بدنه گیتار نصب می شود. پل ها برای ارتباط بهتر و پشتیبانی از رشته ها طراحی شده اند تا تضمین کنند که عملکرد آن ها مطابق با یکدیگر و سازگار می باشد. افزوده بر این پل ها اجازه می دهند تا هر رشته مطابق با نیاز تنظیم شود. این فرایند که intonation نامیده می شود بخش مهمی از تنظیم گیتار بشمار می رود. بد نیست بدانید که برخی پل ها اجازه تنظیم ارتفاع به رشته را هم می دهند که این مسئله باعث می شود امکان شخصی سازی و تنظیم فوق العاده بهتری در گیتار داشته باشید.

انواع مختلفی از سیستم های bridge-tailpiece وجود دارد که رایج ترین آن ها عبارتند از:

Tune-o-matic: این مدل در ابتدا در سال 1950 توسط گیبسون توسعه یافت. این یک طراحی بسیار رایج است که به عملکرد انفرادی رشته های مختلف و تنظیم کلی ارتفاع آن ها کمک شایانی می کند.

fulcrum vibrato: دارای ویژگی های سمبلیک رشته ای است که قابل تنظیم برای نوازندگی می باشد. هر کدام از این ها بر روی یک پل نصب شده اند که روی دو مهره بالای گیتار قرار دارد. این پل دارای یک صفحه عمودی پهن است که از طریق بدنه گیتار امتداد می یابد. این صفحه آزاد شناور به داخل گیتار با یک فنر متصل می شود تا با کشش رشته ها همخوانی داشته باشد.

Locking vibrato: این پل حرکات فردی و تنظیمات ارتفاع را ارائه می کند. این پل بر روی دو مهره در قسمت بالای گیتار قرار دارد.

Bigsby: ویبراتو عموما در گیتار های پرطرفدار و گران قیمت یافت می شود. این یک وسیله و نسبتا سنگین است که شامل یک نوار چرخشی می باشد که تمام رشته ها را می بندد.

Trapeze tailpiece: اغلب در گیتار های hollowbody به ویژه مدل های گران قیمت یافت می شود. این قطعه به دنباله گیتار متصل می شود و قسمت بالای تنش را آزاد می کند.

راهنمای خرید گیتار الکتریک

در نهایت چه گیتار الکتریکی را بخریم؟

اگر شما به دنبال یک انتخاب عالی برای یک بودجه مشخص و محدود هستید، قطعا با راهنمایی های بیان شده می توانید گزینه های عالی را انتخاب کنید اما همانطور که در ابتدا هم بیان کردیم بد نیست به دنبال چیزی بروید که گیتاریست به آن علاقمند است و البته متناسب با ویژگی های آن نیز می باشد. اینکه قرار است در چه سبکی کار کنید و مهارت های عملکردی تان چقدر است در خرید گیتار الکتریکی فوق العاده حائر اهمیت است.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران