خانه راهنمای خرید راهنمای خرید کیبورد ورک استیشن

راهنمای خرید کیبورد ورک استیشن

توسط Davarmelody
1089 بازدید
راهنمای خرید کیبورد ورک استیشن

چگونه یک کیبورد ورک‌استیشن تهیه کنیم؟

استفاده از کیبورد ورک ‌استیشن‌ها کارایی و راندمان استودیو یا اجراهای زنده شما را چندین برابر حرفه‌ای‌تر و آسان‌تر می‌کند. در این قسمت راهنمای خرید کیبورد ورک استیشن را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا بتوانید انتخابی آگاهانه داشته باشید.

کیبورد ورک ‌استیشن چیست؟

یک کیبورد ورک‌استیشن وسیله‌ای است که به ابزارهایی مجهز شده تا هم برای نوازندگان و هم برای آهنگسازان بطور مشابه کاربرد داشته باشد. جدا از ویژگی‌هایی که معمولا یک کیبورد حرفه‌ای نیز دارد،‌ ورک‌استیشن‌ها دارای صداهای سینت بیشتر، افکت‌های متنوع‌تر و دیگر ابزارات موسیقیایی همچون patch editing های پیشرفته و قابلیت sequencing هستند.

راهنمای خرید کیبورد ورک استیشن

فرقی نمی‌کند که شما به تنهایی مشغول به ساخت موزیک می‌باشید یا عضوی از یک گروه موسیقی هستید و یا آهنگسازی‌ می‌کنید و شعر می‌سرایید، استفاده از یک ورک استیشن می‌تواند پاسخگوی اکثر خواسته‌های شما باشد.

راهنمای خرید کیبورد ورک استیشن

انواع سینت‌ها

کیبورد ورک استیشن‌ها دارای ویژگی‌های منحصری هستند که در مقایسه با کیبوردهای حرفه‌ای دیگر، صداهایی با کیفیت و افکت‌های متنوع‌تری را در اختیار شما می‌گذارند. ورک استیشن‌ها از متود‌ها و شیوه‌های نوینی در صنعت موسیقی چون مدلینگ آنالوگ (که برای ساخت موزیک‌های الکترونیک بسیار عالی می‌باشند) و سمپل‌های ‌playback (که کمک می‌کنند تا صداهای شبیه سازی شده سازهای آکوستیکی، طبیعی‌تر به گوش برسند) بهره گرفته‌اند.

حتی گروهی دیگر از کیبوردها مجهز به امکان full sampling هستند که از طریق آن می‌توانید صدای دلخواهتان را ضبط کنید و سپس به وسیله دیگر امکانات کیبورد صدا را در پیچ‌های متفاوت تنظیم کنید. اگر می‌خواهید که از تمامی امکانات استفاده کنید باید سراغ کیبوردهای برتر و حرفه‌ای (چون Korg Kronos) بروید، چرا که این کیبوردها از چندین موتور سینت استفاده می‌کنند.

با وجود کنترل‌های قوی که به شما این امکان را می‌دهند تا از صدهای preset استفاده کرده و یا خودتان patch بسازید، استفاده از ورک استیشن‌ها باعث می‌شود تا شما بتوانید موزیکتان را به راحتی در سبک مورد علاقه خود تهیه و تنظیم کنید.

راهنمای خرید کیبورد ورک استیشن

صداهای ترکیبی

شاید یکی از جذاب‌ترین خصوصیاتی که ورک استیشن‌ها دارند قابلیت ایجاد چندین صدای متفاوت بطور همزمان می‌باشد. مثلا اگر بخواهید برای یک فیلم موسیقی بسازید،‌ ممکن است که از مجموعه ای متشکل از سازهای زهی، بادی، پرکاشن و پیانو استفاده کنید تا موزیکی مناسب در سبک و سیاق موسیقی سینمایی بسازید.

یا اگر یک آهنگساز باشید، ممکن است مجموعه‌ای از درام، بیس،‌ارگان و گیتار تشکیل دهید و ترکیبی از صداهای مختلف بسازید. حتی اگر ورک استیشنی که استفاده می‌کنید دارای قابلیت رکورد صدا باشد، می توانید روی موزیک خود صدای وکال نیز اضافه کنید. برای اجراهای زنده می‌توانید از سینت پد، کُر و پیانو استفاده کنید. در هر حال برای ساخت موزیکی که منحصر به فرد باشد، هیچ کیبورد دیگری جز ورک استیشن نمی‌تواند به شما کمک کند.

ضبط صدا و سکوئنسینگ

چه بخواهید بطور زنده اجرا داشته باشید و چه به دنبال ساخت موزیک هستید، در هر حال MIDI سکوئنسینگ ابزاری بسیار ارزشمند در روند کار شما خواهد بود. تنها با فشار دادن چند دکمه می‌توانید صداهایی را که می‌خواهید به هنگام اجرای زنده در کنار دیگر تِرک‌ها استفاده کنید ضبط کرده، و به هنگام اجرا با backing track های سکوئنس شده پخش کنید.

راهنمای خرید کیبورد ورک استیشن

بعضی از ورک استیشن‌ها دارای ورودی‌ mic/line می‌باشند که از طریق آنها می‌توانید صدای وکال و دیگر سازها همچون گیتار را ضبط کنید و آن‌ را به تِرک‌های سکوئنس شده خود اضافه کنید. همچنین ورک استیشن‌ها به آپشن‌هایی چون فایل‌های MIDI پیش فرض مجهز شده‌اند تا اگر موزیکی را کاور می‌کنید و می‌خواهید تنظیمات دیگری روی آن بیاورید، بتوانید این کار را با کیفیت و دقت بیشتری انجام دهید.

راهنمای خرید کیبورد ورک استیشن

پردازش افکت‌ها

با اعمال افکت‌ها به MIDI یا فایل صوتی، از یک صدای معمولی، صدایی ویژه و متفاوت می‌سازید. تمام کیبورد ورک استیشن‌ها دارای پردازش‌های افکتی می‌باشند. بیشتر آن‌ها دارای افکت‌هایی هستند که علاوه بر اینکه روی تِرک‌های جداگانه قرار می‌گیرند (افکت‌های اینسرت) می‌توانند روی یک موزیک کامل نیز اضافه شوند (افکت‌های مستر).

به علاوه ورک استیشن‌هایی که دارای قابلیت ضبط صدا می‌باشند، معمولا ابزارهایی برای ادیت صدا همچون اکولایزر و پردازش داینامیکی نیز دارند. این ویژگی کنترل بیشتری روی صدای نهایی که توسط کیبورد ورک استیشن ایجاد می‌شود، در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

کیبورد ارنجر چیست؟

نوع دیگری از کیبوردهای حرفه‌ای وجود دارد که آنها را “ارنجر” می‌نامند. ارنجرها به ابزاری ضروری برای موزیسین‌های حرفه‌ای تبدیل شده‌اند و حتی به استودیوها نیز راه یافته‌اند. بزرگترین فرق اساسی که بین کیبوردهای ورک استیشن و ارنجر وجود دارد این است که کیبوردهای ارنجر به قابلیت ” auto-accompaniment” مجهز شده‌اند.

به عبارت دیگر، تنها با فشردن چند دکمه، این کیبوردها تِرک‌هایی را در اختیار شما می‌گذارند که کاملا با ریتم و تمپو موزیکی که خود می‌نوازید همخوانی دارند. این ویژگی باعث شده تا ارنجر به وسیله‌ای کاربردی و منحصر به فرد برای آهنگسازانی تبدیل شود که مجبورند روی موزیک‌هایی در سبک‌هایی که به آن‌ها آشنایی ندارند کار کنند.

حتی ترانه‌سرایانی که با نواختن گیتار یا درام آشنا نیستند، بدون آنکه واقعا نیاز داشته باشند که یک گروه موسیقی موزیک آنها را بنوازد، می‌توانند آهنگ خود را همراه با موزیک از طریق تِرک‌های ارنجر گوش دهند. در آخر اگر یک نوازنده سولو باشید، می‌توانید به وسیله ارنجر بُعد جدیدی به موزیک خود ببخشید.

نکاتی که باید به آن‌ها در تهیه کیبورد ورک‌استیشن توجه شود

صفحه کلید

کیبوردهای حرفه‌ای در اندازه‌های متفاوت و تنوع بالا در تعداد کلاویه‌ها مختلف تولید می‌شوند. به طور معمول ورک استیشن‌ها در طرح‌هایی با 88، 76، 73، 61 و حتی 49 کلاویه عرضه می‌گردند.

همچنین ممکن است از کلمه‌هایی چون “hammer action” ( که نشان دهنده وزن و حس یک پیانو واقعی می‌باشد)، ” semi-weighted” (نیمه سنگین) و ” synth action” ( نشان دهنده وزن سبک کلاویه‌هاست) برای نشان دادن انواع کلاویه‌ها استفاده شود. انتخاب با خودتان است که کدامیک از این کلاویه‌ها و در چه تعداد برای کار شما مناسب خواهد بود.

RAM/ROM – Upgradeable

این ویژگی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در انتخاب کیبورد بسیار تاثیر گذار می‌باشد. از طریق ROM (که کوتاه شده عبارت Read-Only Memory است) می‌توانید به دستگاه خود کارت‌های صدا اضافه کنید و با این کار بازه فرکانسی صدا را گسترش و نیز طول عمر کیبوردتان افزایش دهید. برای کیبوردهای سمپلینگ، میزان RAM (کوتاه شده عبارت Random-Access Memory) نشان دهنده زمانی است که برای سمپلینگ در اختیار دارید.

راهنمای خرید کیبورد ورک استیشن

انواع سینت‌ها

نوع یک سینت‌ به نوع موزیکی که می‌خواهید بسازید و همچنین به دیگر منابع صوتی که در اختیار دارید بستگی دارد. اگر می‌خواهید که ترکیبی از صداهای پیانو، سازهای کوبه‌ای و زهی  داشته باشید، یک سینت sample-playback به خوبی برای موزیک شما مناسب خواهد بود.

اگر روی موزیکی در ژانر الکترونیک کار می‌کنید، یک ورک استیشن با شبیه سازی آنالوگ گزینه‌ خوبی به شمار می‌آید. زمانی که بدانید چه نوع سینتی نیاز دارید، راحت‌تر ساز خود را نیز تهیه می‌کنید. مثلا اگر بخواهید که همه صداهای باس را پوشش دهید باید ورک استیشن‌های حرفه‌ای مانند Korg Kronos را انتخاب کنید که دارای چندین موتور سینت می‌باشند.

Sample Rate و Bit Depth

در یک تنظیمات حرفه‌ای یکی از نکاتی که روی میزان کیفیت صدا تاثیر می‌گذارد، sample rate و bit depth هر یک از سمپل‌ها مانند 24 bit/96kHz، می‌باشد. با وجود بسیاری از ورک استیشن‌هایی که صداهایی ارائه می‌دهند که در سطح سلیقه جهانی ضبط شده اند، موضوع کیفیت صدا به این مسئله تبدیل شده که آیا صدایی که یک کیبورد ورک استیشن تولید می‌کند شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا خیر.

راهنمای خرید کیبورد ورک استیشن

ناب‌ها و کنترلرها

pitch wheel و mod wheel از اساسی‌ترین و ضروری‌ترین کنترلرهای مورد نیاز می‌باشند. اگر ورک استیشنی که تهیه می‌کنید دارای ناب و اسلایدر است، مطمئن شوید که مجهز به کنترلر پیوسته MIDI نیز می‌باشد. این ویژگی بسیار پرکاربرد می‌باشد و شما را در استفاده از MIDI ها کمک می‌کند. به کمک آنها می‌توانید فیلترها را تغییر دهید.

راهنمای خرید کیبورد ورک استیشن

Removable Media

این قابلیت برای آرشیو کردن و ذخیره اطلاعات patch ضروری می‌باشد. وجود این ویژگی دو فایده دارد. یکی آنکه زمانی که کیبورد شما به تعمیرات نیاز داشته باشد، تنظیمات شما ذخیره می‌ماند. و دیگری زمانی کاربرد دارد که تعداد patch های شما از ظرفیت کارت حافظه بیشتر می‌شود. Removable Media به شما امکان مدیریت patch ها را می‌دهد.

راهنمای خرید کیبورد ورک استیشن

اتصال به کامپیوتر

اکثر کیبورد ورک استیشن‌ها به منظور آرشیو و انتقال دیتا دارای درگاه USB می‌باشند. اگر با یک نرم افزار کامپیوتری DAW کار می‌کنید، یک پُرت USB به شما این امکان را می‌دهد تا از کیبورد خود به عنوان یک کنترلر حرفه‌ای برای نرم‌افزار مورد علاقه خود استفاده کنید. یک کیبورد با رابطی صوتی می‌تواند از لحاظ هزینه‌ای نیز برای دریافت صدایی با کیفیت، به صرفه باشد.

مطالب مرتبط

1 نظر

پرهام 2019-09-27 - 04:28

جدای از ارزش بار علمیه پستاتون
طراحی و رنگ بندی بلاگتون و فونت و تصاویر ی که انتخاب کردین فوق‌العاده اس
من احساس خستگی نکردم که هیچ
کلی هم لذت بردم
تبریک بابت اینهمه سلیقه ای که به خرج دادین

جواب

سوالات و نظر کاربران