خانه راهنمای خرید راهنمای خرید درام الکترونیک

راهنمای خرید درام الکترونیک

توسط Davarmelody
990 بازدید
راهنمای خرید درام الکترونیک

انتخاب صحیح یک درام الکترونیک

درام های الکترونیکی کارایی و کیفیت تجهیزات هر درامری را در استودیو یا به هنگام اجرای زنده، ارتقا می‌دهد. در راهنمای خرید درام الکترونیک که در این قسمت در اختیار شما گذاشته‌ایم، به اطلاعاتی اشاره شده تا بتوانید متناسب با نیازهای خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

درام‌های الکترونیکی چگونه عمل می‌کنند؟

کارکرد درام‌های الکترونیکی بسیار ساده است. این وسیله دارای یک پدِ رابر (rubber pad) و یا mesh head می‌باشد که در زیر آن سنسور تعبیه شده است. وقتی روی پد ضربه وارد می‌شود، سنسور مقدار مشخصی از ولتاژ را به منبع صدا می‌فرستد. حال این ماژول صدا از این ولتاژ تغذیه کرده و صدای بخصوصی پخش می‌کند. این صدا بسته به ویژ‌‌گی‌های ماژول، متفاوت است و می‌تواند صدای درام ،‌ یا cymbal و هر ساز دیگری باشد. همچنین ماژول بنا به میزان velocity و شدت ضربه، داینامیکی تولید می‌کند که بلندی و کم بودن صدا را تعیین می‌کند.

راهنمای خرید درام الکترونیک

در بعضی از درام‌های الکترونیکی و cymbal padها، زیر پدها دو یا سه سنسور قرار داده شده است. این کار باعث می‌شود تا یک پد به تنهایی، قابلیت ایجاد بیش از یک صدا را داشته باشد. به عنوان مثال، یک snare pad هم head sound و هم rim shot تولید کند و یا یک cymbal pad بتواند هم صدای bell بدهد و هم صدای edge hit.

آشنایی مقدماتیِ پرکاشن الکتریکی برای درامرهایی در سبک آکوستیک

اصولا پرکاشنیست‌هایی که بطور کلاسیک ساز می‌نوازند در هماهنگ سازی و تطبیق درام‌های الکتریکی متناسب با شیوه کار خود، به مشکل برمی‌خورند. درام‌های الکترونیک از جوانب متنوعی، با درام‌های آکوستیک تفاوت دارند. اما راه‌هایی وجود دارد که کمک می‌کنند این تطبیق و هماهنگی ساده‌تر شکل بگیرد. در اینجا به پنج موردی که نوازندگان با آن‌ها مشکل دارند،‌ اشاره می‌کنیم:

پخش صدا

یکی از مواردی که به هنگام نواختن درام‌های الکتریکی تعادل نوازنده را به هم می‌ریزد، این است که صدا از سازی که در دست دارند پخش نمی‌شود و آنها صدا را در فاصله‌ای دورتر، یعنی از جایی که مانیتورها یا سیستم‌های صدایی نصب شده‌اند، می‌شنوند. وقتی پشت درام می‌نشینید، درست روبه‌روی سنج‌ها و درام‌ها قرار می‌گیرید که صداها را کاملا از نزدیک می‌شنوید. اما وقتی درام الکتریکی در اختیار داشته باشید، دیگر وارد دنیای سازهای وابسته به امپ‌ها شده‌اید.

این موضوع برای کیبوردیست‌ها و گیتاریست‌هایی که همواره عادت کرده‌اند تا صدای سازشان را از اسپیکر، حتی از فواصل خیلی دور بشنوند، امری عادی است اما قطعا برای شما جدید خواهد بود. یک سیستم مانیتورینگ قوی از مواردی است که می‌تواند صدا را تا حد ممکن طوری به گوش شما برساند که احساس یک درام واقعی را منتقل کند. حتما لازم نیست که صدا خیلی بلند باشد تا این حس ایجاد شود، در واقع یک جفت مانیتور کوچک هم به خوبی تاثیر خود را می‌گذارد، چرا که راحتتر در فضا جا شده و تنظیم می‌شوند.

راهنمای خرید درام الکترونیک

تاخیر در شنیدن صدا

MIDI قابلیت کنترل و مدیریت صدها نت در هر ثانیه را دارد. اما با این حال ممکن است در شنیدن صدای هر پد، تاخیر بسیار کوچکی احساس شود. یکی از دلایل این اتفاق، طریق پخش صدا می‌باشد که در بالا به آن اشاره شد. اما در واقع تاخیری به اندازه چند میلی‌ثانیه بین ضربه‌ای که روی پد وارد شده تا زمانی که صدا شنیده شود وجود دارد. برای آنکه گوش‌ها به این تاخیر عادت کنند فقط تجربه لازم است.

راهنمای خرید درام الکترونیک

پَدها

Rubber padها و Mesh headها در درام‌های الکترونیکی به نسبت درام هِدهای آکوستیکی، سنج و یا دیگر سازهای کوبه‌ای دارای حساسیت و ریباند متفاوتی هستند. اما rubber padها بیشتر شبیه به “practice pad” می‌باشند. در استفاده از این پدها نیاز است تا خودتان داینامیک را تنظیم کنید. همچنین تغییرات صدایی که بین هر پد وجود دارد، با آنچه در استفاده از درام‌های آکوستیکی تجربه کرده‌اید شباهت ندارد.

اما از طرف دیگر Mesh headها می‌توانند در درجه‌های متفاوتی تنظیم شوند و آپشن‌های اضافی دیگری در اختیار بگذارند.

ریسپانس داینامیکی

صدای سازهای کوبه‌ای هم می‌تواند خیلی آرام باشد و هم خیلی بلند. انتقال این بازه داینامیکی به پدهای الکتریکی همواره کار مشکلی بوده است. این مسئله ناشی از ضعف ماژول‌ در دریافت و تبدیل سیگنال‌هایی است که از پدها دریافت می‌کنند. بیشتر ماژول‌ها بازه داینامیکی را به استانداردهای MIDI که از 0 (حالت سکوت) تا 127 (بیشترین شدت) می‌باشد، محدود می‌کنند. چیزی که خیلی از درامرها متوجه نمی‌شوند این است که نمی‌دانند بیشتر ماژول‌ها را می‌توان هم از لحاظ حساسیت و هم از velocity تنظیم کرد.

تکنیک‌های ضربه زدن

این موضوع بطور خاص پرکاشنیست‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ‌چرا که بین ضربه‌هایی که با دست روی سازی مثل کونگا وارد می‌کنید و ضربه‌هایی که به وسیله استیک به پدها می‌زنید،‌ هیچ شباهتی وجود ندارد. به عنوان مثال، در نواختن سازی مانند guiro باید استیک را در سرعت‌های متفاوت روی شیارها بکشید. ممکن است اگر یکبار روی پد ضربه بزنید و بعد به صدای playback این ساز گوش دهید، چنان خوشایند نباشد. اما کنترلرهایی وجود دارد که نواختن را ساده‌تر می‌کنند.

بنابراین می‌توان گفت که کیت‌های الکترونیکی با سازهای آکوستیکی متفاوت هستند.

تفاوت‌ بین rubber pad و mesh head

از زمانی که درام‌های الکتریکی Simmons استفاده می‌شدند،‌ اکثر پدها در طرح رابر پدهای تمرینی تولید می‌شدند. بعد از آن mesh head ها توسط Roland معرفی شدند که درام هِدهای آکوستیکی را شبیه‌سازی می‌کنند. هر دو اینها کاربردهای مخصوص به خود را دارند که در این قسمت به برخی از خصوصیات هر یک اشاره می‌کنیم:

Rubber Pads

اگر بخواهید به kit آکوستیکی صداهای دیجیتالی اضاف کنید، ممکن است در فضایی که دارید با مشکل روبه‌رو شوید. در صورتی که اگر از پد استفاده کنید، می‌توانید آن را به راحتی در هر جایی بگنجانید و حتی می‌توانید آن‌ها را روی درام آکوستیک نیز قرار دهید.

خیلی از نوازنده‌ها ترجیح می‌دهند که کنترلرشان در جابه‌جایی از یک پد به پد دیگر دارای ریسپانس و ریباند فیکس مشخصی باشند، برخلاف درام‌های آکوستیک که بین تعویض tom به snare این مقادیر متنوع می‌باشند. وقتی از یک کنترلر پرکاشن برای ایجاد صداهای بهتر استفاده می‌کنید، معمولا یک پد مناسب‌تر خواهد بود.

راهنمای خرید درام الکترونیک

در سالهای گذشته بیشتر پدها جنس سختی داشته و ریباندی را که مورد نظر درامرها بود ارائه نمی‌دادند. اما پدهای امروزی دارای طراحی‌های پیشرفته‌تری هستند و وقتی روی ‌آنها ضربه وارد می‌شوند ریباند طبیعی‌تری نیز دارند.

راهنمای خرید درام الکترونیک

Mesh Heads

در شبیه‌سازی درام، هیچ وسیله‌ای به اندازه mesh headها موفق نبوده‌ است. اینها شباهت بسیار زیادی به درام‌های کلاسیک دارند و ریباند و احساس قوی‌تری ارائه می دهند.

وقتی از یک ماژول برای ایجاد صدا استفاده می‌کنید،‌ کنترلرهای mesh head مطابق با جایی که ضربه را وارد می‌کنید، بازه گسترده‌ای از صداها را ارائه می‌دهند. در بعضی از مدل‌ها به با هر ضربه، بسته به جایی که آن را وارد می‌کنید، صداهای متفاوتی دریافت می‌کنید.

یکی از ویژگی‌های مثبتی که در mesh headها وجود دارد این است که می‌توانید آن‌ها را طوری تنظیم کنید که ریباند و حسی را که به دنبال آن هستید دریافت کنید. به عنوان مثال،‌می‌توانید آنها را به گونه‌ای تنظیم کنید که صدایی با رنگی همچون موزیک‌های دهه 70 میلادی به شما ارائه دهد.

راهنمای خرید درام الکترونیک

Trigger های درام

Triggerها روی بدنه تجهیزات درام، درست در کنار headها نصب می‌شوند و ضربه‌های وارد شده را به ماژول صدا منتقل می‌کنند. این ابزار بازه گسترده‌ای از تمام صداهای درام، پرکاشن و هر ساز دیگری را در اختیار شما می‌گذارد و احساسی مشابه با نواختن یک درام واقعی را به شما منتقل می‌کند. با استفاده از trigger در ضبط‌های استودیویی می‌توانید صدای درام را در شکل داده‌های MIDI رکورد کنید که این کار به شما اجازه می‌دهد در مرحله میکس بتوانید صدا را از جوانب موسیقیایی و هنری ادیت کنید.

درام ماشین‌ها

در دنیای موسیقی امروزی، تکنولوژی بیشتر به سمت استفاده از نرم‌افزارها میل کرده ‌است. با این حال همچنان نیاز به استفاده از درام‌ ماشین‌ها از بین نرفته است. به مدت 30 سال است که درام ماشین‌ها از اجزای اصلی موزیک Hip Hop و Rap به شمار می‌آیند. این ابزار برای اشخاصی که به تنهایی اجرا می‌کنند نقشی اساسی در تعیین ریتم دارد.

کاربرد دیگری درام ماشین‌ها برای خواننده‌ها و ترانه‌سرایانی می‌باشد که می‌خواهند موزیکی را ضبط کنند یا از آن اجرا بگیرند، اما علاقه چندانی به یادگیری نواختن درام ندارند. یکی دیگر از کاربردهای درام ماشین‌ها که معمولا کمتر کسی از آن خبر دارد، این است که این وسیله می‌تواند ابزاری بسیار کاربردی برای تمرین نوازنده‌های بِیس، گیتاریست‌ها و کیبوردیست‌ها باشد.

5 فایده داشتن یک درام کیتِ الکتریکی

مدت زمان زیادی است که نوازندگان کیبورد و گیتاریست‌ها تکنولوژی‌ای را پذیرفته‌اند که سمت و سوی موزیک آنها را تغییر داده است. حال نوبت به درامرها رسیده تا قبول کنند چنین اتفاقی در عرصه هنر آنها نیز امکان پذیر است. در این بخش به نکاتی اشاره می‌کنیم که نشان می‌دهد چرا داشتن یک درام کیت دیجیتالی می‌تواند مفید باشد.

نقشی همه‌جانبه

اگر درامری هستید که با این حرفه کار می‌کنید، هیچ وسیله دیگری نیست که بتواند چنان بازه گسترده‌ای از صداها را در اختیار شما بگذارد تا بتوانید در هر ژانری موزیک بنوازید. خواننده‌های پاپ امروزی ممکن است در آینده به سمت موزیک جاز بروند و در هر صورت شما باید متناسب با سبک آنها کار کنید. به همین دلیل به جای استفاده و خرید مجموعه‌ای کیت‌های آکوستیکی می‌توانید به راحتی از سازهای الکتریکی استفاده کنید و در حالی که به هر صدایی که نیاز است دسترسی دارید، به راحتی می‌توانید تجهیزات خود را جابه‌جا کنید.

آسودگی در اجراهای زنده

استفاده از یک کیتِ دیجیتالی می‌تواند تمام مشکلات احتمالی که در اجراهای زنده به وجود می‌آیند را برطرف کنند. در مکان‌هایی که مجبورید آهسته تمرین کنید و صدای بلندی ایجاد نکنید مشکلی نخواهید داشت، چرا که می‌توان گفت هریک از پدها تقریبا صدایی ندارند و همچنان می‌توانید از ماژول به صدای ساز خود گوش دهید. در اجراهای زنده و روی استیج دیگر این محدودیت صدایی وجود ندارد و می‌توانید حتی بدون استفاده از میکروفون هم اجرا کنید که به این معناست دیگر خبری از feedback یا تاثیر دیگر سازها نیست.

راهنمای خرید درام الکترونیک

قابلیت ضبط آسان

با استفاده از درام‌های الکتریکی به قابلیتی دسترسی خواهید داشت که نوازندگان کیبورد از همان ابتدای پیدایش MIDI sequencing از آن استفاده می‌کردند. یعنی می‌توانید از ترک خود اجرا بگیرید و بعد هر نت را به دلخواه خود ادیت کنید.

راهنمای خرید درام الکترونیک

آزادانه تمرین کنید

بیشتر درامرها برای تمرین کردن به مشکل برمی‌خورند. یک درام الکتریکی دارای پدهای تمرینی بی‌صدا هستند و شما می‌توانید به وسیله هدفون به صدای ساز خود گوش دهید. به علاوه ماژول‌ها دارای مترونوم و صداهای تمرینی می‌باشند که این به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید روی یک آهنگ واقعی بنوازید. حتی بعضی از آنها دارای ورودی‌هایی هستند که شما می‌توانید از CD یا MP3 player استفاده کنید و روی آهنگ‌های مورد علاقه خودتان بنوازید.

راهنمای خرید درام الکترونیک

راهنمای خرید درام الکترونیک

قابلیت حمل آسان

کیت‌های الکتریکی دارای طراحی ویژه‌ و فشرده‌ای می‌باشند و به راحتی در فضای اتاق شما جای می‌گیرند. حتی به هنگام جابه‌جایی، کل اجزا را می‌توانید در چند کیف متوسط جای دهید. در فضای اتاق می‌توانید بعد از هر بار تمرین، تجهیزات را طوری جمع کنید تا حتی یک کیت‌ بزرگ را هم بتوانید در فضای یک کمد قرار بدهید.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران