خانه راهنمای خرید راهنمای خرید مانیتورهای مخصوص اجراهای زنده

راهنمای خرید مانیتورهای مخصوص اجراهای زنده

توسط Davarmelody
344 بازدید
راهنمای خرید مانیتورهای مخصوص اجراهای زنده

مانیتورهای مخصوص اجراهای زنده

یکی از عوامل بسیار مهمی که باعث افزایش کیفیت اجرای زنده می‌شود این است که خوانندگان و نوازندگان بتوانند به خوبی صدای خود و سازهایشان را بشنوند. فرقی نمی‌کند که شما خواننده اصلی گروه باشید یا نوازنده درام، زمانی که بتوانید به راحتی صدای خودتان و دیگر اعضای گروه را واضح و کاملا شفاف بشنوید، قطعا اجرای بهتری ارائه خواهید داد. در این قسمت راهنمای خرید مانیتورهای مخصوص اجراهای زنده را در اختیار شما قرار داده‌ایم که در آن تعدادی از مدل‌های متفاوت مانیتورهای لایو را معرفی کرده‌ایم تا شما بتوانید خریدی آگاهانه متناسب با خواسته‌های خود داشته باشید.

مدل‌های متفاوتی از مانیتورهای لایو

قبل از خرید یک مانیتور لایو، اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای خود مشخص کنید کدامیک از این مانیتورها برای اجرای فردیِ خودتان و برای دیگر اعضای گروهتان مناسب‌تر است.

راهنمای خرید مانیتورهای مخصوص اجراهای زنده

Stage Wedge

یکی از رایج‌ترین مانیتورهایی که در اجراهای زنده استفاده می‌شود مدل Stage Wedge می‌باشد. پشت بدنه این مانیتورها بطور زاویه‌داری طراحی شده است و روی سطح استیج قرار می‌گیرند. وجود این زاویه دو فایده دارد. یکی اینکه صدا مستقیما به سمت صورتِ کسی که مانیتور روبه روی او قرار می‌گیرد پخش می‌شود تا صدا را بهتر بشنود، و دیگری آنکه جلوی دید تماشاچیان را نمی‌گیرد و نوازنده یا خواننده به‌راحتی دیده می‌شود.

سیستم‌ها Side-fill

Side-fillها اسپیکرهای بزرگی هستند که بازه فرکانسی گسترده‌ای را ساپورت می‌کنند و معمولا در کناره‌های استیج قرار می‌گیرند. هدف در استفاده از این مانیتورها پخش صدایی با کیفیت‌ترهمراه با بالانس بهتر می‌باشد. در حالی که مانیتورهای Stage Wedge برای پخش صدای موزیک به‌صورت انفرادی برای هر یک از هنرمندان روی صحنه استفاده می‌شوند، کاربردِ مانیتورهای Side-fill در پخش صدای موزیک برای همه گروه است تا اعضا بتوانند نتیجه کلی اجرای خود را بشنوند.

اکثر هنرمندان بر این باورند که هرچه صداهای بیشتری روی استیج مانیتور شده و برای نوازندگان و خوانندگان پخش شود، راندمان و کیفیت اجرا بالاتر می‌رود. در سال‌های اخیر، پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا میکس‌ها بصورت کامل‌تری از طریق مانیتورهای کوچک Wedge برای هریک از هنرمندان، به‌طور انفرادی پخش شود که در نتیجه مانیتورهای Side-fill کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مانیتورهای Stand-mount

این مانیتورها به نسبت دارای اندازه بسیار کوچکتری می‌باشند و روی یک پایه نزدیک به گوش‌های نوازنده قرار می‌گیرند که باعث کاهش فشار کلی صدای موجود بر روی صحنه و نیز افزایش تمرکز نوازنده می‌شود. این مانیتورها برای نوازنده‌های کیبورد و سینت بسیار مناسب است چرا که کمک می‌کنند صدای ساز خود را در میان موزیک بهتر بشنوند.

All-in-one Line-array PA/Monitor Systems

این مانیتورها طوری طراحی شده‌اند که روی استیج، پشت نوازندگان قرار بگیرند. این حالت باعث می‌شود تا هنرمندان صدا را آنطور که به گوش شنوندگان می‌رسد، بشنوند. این مانیتورها برای سالن‌های کوچکتر، نوازندگان سازهای آکوستیک، سخنرانی‌ها و گروه‌های موسیقی که از سازهای خیلی بلند استفاده نمی‌کنند، بسیار ایده‌آل است. این سیستم‌ها وزن سبک و تنظیمات ساده‌ای دارند و به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند. همچنین با امکاناتی که دارند دیگر نیازی به استفاده از سیستم‌های مانیتورینگ مجزا نخواهید بود.

راهنمای خرید مانیتورهای مخصوص اجراهای زنده

راهنمای خرید مانیتورهای مخصوص اجراهای زنده

مانیتورهای In-ear

عملکرد مانیتورهای in-ear بسیار ساده است. این مانیتورها سیگنال‌های صوتی را با بالاترین کیفیت و شفافیت بطور مستقیم به گوش‌ها وارد می‌کنند و این امکان را به نوازنده می‌دهند تا بتواند موزیک را با هر ولومی که مد نظر دارد، بشنود. مانیتورهای in-ear در اواسط دهه 80 میلادی معرفی شدند و عموما به دلیل هزینه بالایی که داشتند فقط توسط افراد بسیار حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفتند. با این حال پیشرفت‌ تکنولوژی در سال‌های اخیر کمک کرده تا هر موزیسینی بتواند متناسب با بودجه‌ای که دارد یک مانیتور in-ear تهیه کند.

فواید استفاده از مانیتورهای In-ear

فواید و امتیازات استفاده از مانیتورهای این‌ایِر برای هر موزیسین و تکنسینی کاملا واضح و مشخص است. این دستگاه‌ها صدای بهتری دارند، stereo imaging را تقویت می‌کنند و از آسیب به پرده گوش‌ها جلوگیری می‌کنند. به علاوه در اندازه‌های بسیار کوچکی طراحی شده‌اند که برای حمل و نقل فوق‌العاده مناسب هستند و همچنین از ولوم صدای کلی روی استیج می‌کاهند. این مانیتورها برای نوازندگان سازهای آکوستیک و همچنین سازندگان موزیک الکتریک که از امپ‌های کم قدرت استفاده می‌کنند، بسیار مناسب می‌باشد. اما اگر در موزیک خود از امپ‌های پر قدرت مانند امپ‌های گیتارهای الکتریک استفاده می‌کنید، به کارگیری از این مانیتورها پیشنهاد نمی‌شود.

کاهش ولوم روی استیج برابر با داشتن یک میکس تمیز است

مانیتورهای این‌ایِر را به جهتِ قابلیت بالایی که در کاهش صدای کلی روی استیج دارند،‌ می‌شناسند. زمانی که هریک از اعضای گروه باید صدای وکال و سازها را از طریق مانیتورهای Wedge که مقابل آنها روی زمین قرار گرفته‌اند بشنوند، برای آنکه دسترسی بهتری به صدا داشته باشند، هر کدام صدای مانیتور خود را بالا می‌برد.

راهنمای خرید مانیتورهای مخصوص اجراهای زنده

در نتیجه این اتفاق صدایی که از استیج شنیده می‌شود فوق‌العاده مبهم، بلند و آزار دهنده خواهد بود.

راهنمای خرید مانیتورهای مخصوص اجراهای زنده

کنترل‌های دستی برای مانیتورینگ موزیک

وقتی بخواهید بطور انفرادی میکس موزیک را بر عهده داشته باشید، مانیتورهای این‌ایِر کنترل بی‌نظیری روی استیج در اختیار شما می‌گذارد. هنرمندان می‌توانند صدای موزیک را با هر ولومی که می‌خواهند از طریق مانیتورهایی که در گوش دارند، بشنوند. خوانندگان قادرند تا به‌صورت جداگانه ولوم صدای خود را روی موزیک بالا ببرند، این کار هم از آسیب رساندن به گوش‌ها جلوگیری می‌کند و هم کیفیت صدا را افزایش می دهد. به علاوه، ‌این کار کمک بزرگی به تکنسین صدا می‌کند، چرا که اگر حجم صدای کلی روی استیج زیاد باشد، ‌ممکن است که صداهای ناخواسته از طریق میکروفون‌ها وارد میکس آنها شود که می‌تواند کیفیت موزیک نهایی را پایین آورد.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران