خانه راهنمای خرید راهنمای خرید پری‌ آمپ میکروفون

راهنمای خرید پری‌ آمپ میکروفون

توسط Davarmelody
778 بازدید
راهنمای خرید پری‌ آمپ میکروفون

چگونه برای میکروفون پری آمپ تهیه کنیم؟

در کنار اینکه روی انتخاب میکروفون و موزیسین های گروه موسیقی دقت کرده و سلیقه به خرج می دهید، باید بدانید انتخاب شما برای خرید یک پری آمپ میکروفون نیز نقشی بسیار اساسی در نتیجه نهایی موزیک خواهد داشت. با اینکه وظیفه اصلی یک پری‌ آمپ میکروفون boost و ارتقا low-level میکروفون یا instrument-level سیگنال به line-level می باشد، شما همچنان نیاز دارید که از دیگر وظایف آن آگاه باشید تا بتوانید بهترین خروجی را از میکروفون دریافت کنید.
در این قسمت، راهنمای خرید پری‌ آمپ میکروفون برای شما قرار داده شده تا خرید آن را آسان تر کند.

پری آمپ های لامپی و ترانزیستور

آیا در ضبط خود به صدای لطیف و دلنشینی که توسط یک ‍ پری‌ آمپ با مدل تیوب دریافت می شود نیاز دارید یا خواهان شفافیت و وضوحی که پری‌ آمپ سالید استیت در اختیارتان می گذارد هستید؟ انتخاب فقط با خودتان می‌باشد. به همین دلیل است که پر کردن فضای استودیو با تنوع گوناگونی از تجهیزات صوتی که هر کدام به نوع خاص خود روی کاراکتر صدا اثر می‌گذارند، چندان کار ارزشمندی محسوب نمی‌شود.

راهنمای خرید پری‌ آمپ میکروفون

بهتر است از وسیله‌ای استفاده کنید که تا حد ممکن، کمترین اثر را روی کاراکتر صدا ایجاد می‌کند. معمولا استودیوهای تجاری تنوع گسترده‌‌ای از ‌پری‌ آمپ‌های تیوب و سالید استیت را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. اما اگر شما تازه وارد این کار شده‌اید و در پی مجهز کردن تجهیزات استودیویی می‌باشید و در حال حاضر قرار نیست که از یک گروه موسیقی بطور کلی ضبط بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم که فقط از هر کدام از این مدل‌ها، یک عدد تهیه کنید.

راهنمای خرید پری‌ آمپ میکروفون

راهنمای خرید پری‌ آمپ میکروفون

ورودی‌ها و خروجی‌ها

همه پری‌ آمپ‌های میکروفون حداقل دارای یک ورودی میکروفون و یک خروجی line-level هستند. همین دو آپشن برای راه اندازی کار کافی هستند، اما گاهی اوقات شما امکانات بیشتری را از یک پری آ مپ انتظار دارید. بعضی از پری‌آمپلی فایرها دارای ورودی hi-Z Direct Input (DI) هستند که به طور اختصاصی برای ضبط مستقیم گیتار، باس و دیگر سازهای الکترونیکی استفاده می‌شود. اگر شما هم معمولا از سازهای الکتریکی ضبط می‌گیرید، به این ورودی روی پری‌ آمپ نیاز خواهید داشت.

گروهی دیگر از پری‌ آمپ‌های میکروفون به بیش از یک خروجی مجهز شده اند. به‌طور مثال اتفاق عجیبی نیست که دو خروجی XLR و TRS ¼ اینچی با هم روی یک پری آمپ تعبیه شده باشند، چرا که از این طریق آپشن‌های بیشتری برای اتصالات در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

پری‌ آمپ‌هایی که به چندین خروجی مجهز شده اند معمولا می‌توانند سیگنال ها را به چند بخش تقسیم کنند، مثلا می‌توانید سیگنال‌های خروجی line-level را به دو قسمت جدا کنید، بخش اول به رابط صوتی که مخصوص به رکورد است وارد شود و بخش دوم وارد اکولایزر یا کمپرسور شود تا قبل از انجام ضبط، تغییرات به دلخواه خودتان روی سیگنال‌ها انجام شود. حال اینکه چگونه می‌خواهید این سیگنال ها را تقسیم‌بندی کنید، داشتن یک پری آمپ با چندین خروجی، می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد.

سری دیگری از پری‌آمپ‌های میکروفون به مبدل A/D مجهز شده اند که روی بدنه آنها قرار گرفته و به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید سیگنال‌های دیجیتالی را بطور مستقیم از پری‌آمپ به دستگاه ضبط انتقال دهید. در این روش معمولا به نسبت استفاده از یک اتصال آنالوگ، نویز کمتری خواهید داشت. همچنین این راه بهترین روشی است که می توانید از فواید یک ورودی دیجیتال که معمولا بدون استفاده می ماند، بهره بگیرید و ورودی آنالوگ را برای کاربردهای دیگر نگه دارید.

پری‌آمپ‌های هایبریدی

بعضی از ‌پری‌آمپ‌ها دارای هر دو مدار تیوب و سالید استیت هستند و شما می‌توانید بین این دو یکی را انتخاب کنید. البته آپشن دیگری که وجود دارد آن است که اگر از منابع صوتی جداگانه‌ای ضبط می‌گیرید، می‌توانید این دو را با هم استفاده کنید. به عنوان مثال، در ضبط صدای وکال و سازهای دیگر یا گیتار و کیبورد.

طراحی بدنه

رک مانت، سری ۵۰۰ و دسکتاپ

پری‌آمپ‌های میکروفون در 3 پکیج متفاوت تولید می‌شوند: رک مانت 19 اینچی استاندارد، ماژول سری 500 و دسکتاپ. بعضی از تولیدکنندگان برای اینکه محبوبیت و کارایی بیشتری در اختیار کاربران قرار بدهند، این پری‌آمپ‌ها را به طور چندگانه که معمولا به صورت ترکیبی از رک مانت و سری 500 هستند، تولید می‌کنند. هر یک از این فرم‌ها به دنبال استفاده‌ای که از هر یک خواهیم داشت طراحی شده‌اند. پس استودیو خود را طوری مجهز کنید که جریان کاری شما را ارتقا دهد و بر خلاقیتتان بیفزاید.

راهنمای خرید پری‌ آمپ میکروفون

کانال‌ها

یک کانالی، دوتایی، چند کانالی

اگر می‌خواهید استودیو خود را گسترش دهید، حتما به جای پری‌آمپ‌های یک کاناله یا دو کاناله، از پری‌آمپ‌های چند کاناله استفاده کنید. حتی اگر در حال حاضر با بیش از دو میکروفون ضبط نمی‌گیرید، چرا که به احتمال بسیار قوی در آینده روش کارتان عوض می‌شود و به یک پری‌آمپ چند کاناله نیاز خواهید داشت.

از این رو باید به چشم یک سرمایه گذاری کوچک به این روند نگاه کنید، هزینه‌ای که قرار است در ابتدا برای چند پری‌آمپ یک و یا دو کاناله بپردازید را صرف خرید یک پری‌آمپ چند کاناله می‌کنید، و در آینده با سودی که از لحاظ تفاوت قیمتی این پری‌آمپ‌ها کرده اید،‌ کیفیت بهتری هم دریافت می‌کنید.

راهنمای خرید پری‌ آمپ میکروفون

راهنمای خرید پری‌ آمپ میکروفون

چنل استریپ‌ها

پری‌آمپ و پردازنده

چنل استریپ دستگاهی است که شامل تعدادی از پردازشگرهای سیگنال می‌باشد که اصولا دربردارنده یک پری‌آمپ و به دنبال آن، یک کمپرسور و اکولایزر است. البته در بعضی موارد de-esser یا enhancer را نیز شامل می‌شود. به عنوان مثال در ضبط صدای وکال، یک چنل استریپ تمامی امکانات پردازش سیگنال را که برای ضبط حرفه‌ای وکال نیاز دارید، در داخل یک مجموعه به راحتی و با قیمتی به صرفه در اختیار شما قرار می‌دهد. از آنجایی که تمامی این تجهیزات الکترونیکی همگی در یک دستگاه قرار می‌گیرند،‌ نویز کمتری نیز تولید می‌شود.

اگر در حال حاضر از یک یا دو میکروفون استفاده می‌کنید، مثلا برای صداگذاری یا برنامه‌های رادیویی، بهتر است که به جای استفاده از چند پری‌آمپ یا پردازشگر،‌ از یک چنل استریپ استفاده کنید. از این طریق،‌ هم مراحل کار را برای خود ساده‌تر می‌کنید و هم در آخر نتایج بهتری را دریافت خواهید کرد. از طرفی دیگر نیاز نیست که چندین دستگاه مجزا را برای ضبط صدای دلخواهتان بطور جداگانه مدیریت کنید.

دیگر امکانات مهم

علاوه بر کنترل همه جانبه و فوق‌العاده‌ای که روی گِین خواهید داشت، بعضی از پری‌آمپ‌ها آپشن‌های دیگری در اختیار شما قرار می‌دهند که در مراحل ضبط بسیار پرکاربرد خواهند بود. یکی از این ویژگی‌ها وجود یک فیلتر low-cut (یا همان فیلتر high-pass) برای فرکانس‌های 150 هرتز تا پایین می‌باشد. این بهترین روشی است که می‌توانید low-end مخربی را که ممکن است در ترک‌های وکال و دیگر سازهای آکوستیکی به وجود بیاید را از بین ببرید.

به خصوص اگر میکروفون‌ها مجهز به فیلتر low-cut نباشند، قطعا دسترسی به این فیلتر از طریق پری‌آمپ به هنگام ضبط امتیاز بزرگی محسوب می‌شود، چراکه صدای تمیزتری دریافت خواهید کرد و با از بین بردن فرکانس‌های باس ناخواسته headroom بیشتری در اختیار خواهید داشت.

راهنمای خرید پری‌ آمپ میکروفون

بعضی از پری‌آمپ‌های میکروفون این قابلیت را دارند که روی مسیرهای سیگنالی ترنسفورمر اضافه کنند. اضافه کردن یک ترنسفورمر به مسیر سیگنالی، ماهیت vintage منحصری را به صدای موزیک ارائه می‌دهد که گاهی می‌تواند خوشایند باشد. اگر به دنبال پری‌آمپی هستید که در آخر صدایی شفاف و با کیفیت تولید کند، باید یک پری‌آمپ با ترنسفورمر قابل تغییر (switchable transformer) تهیه کنید.

اگر می‌دانید که همواره قرار است از تغییراتی که به وسیله پری‌آمپ می‌توان روی صدا ایجاد کرد،‌ استفاده کنید ‌بهتر است مدلی تهیه کنید که روی مسیر سیگنال دارای ترنسفورمر باشد. اگر پری‌آمپی می‌خواهید که تمیزترین صدای ممکن را در اختیار شما بگذارد، مدل بدون ترنسفورم را انتخاب کنید.

راهنمای خرید پری‌ آمپ میکروفون

راهنمای خرید پری‌ آمپ میکروفون

نکته آخری که باید در نظر گرفته شود، مقوله ضبط استریو می‌باشد. بعضی از پری‌آمپ‌های دو کاناله دارای حالت استریو می‌باشند که به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید میزان گِین را بطور مساوی بین هردو کانال و تنها توسط یک ناب تنظیم کنید. با این ویژگی قادر خواهید بود تا به راحتی سیگنال‌های استریویی بالانس و متعادلی از دو میکروفون ضبط بگیرید.

حتی گروهی دیگر از پری‌آمپ‌های میکروفون وجود دارند که دارای یک ماتریس M/S هستند و به شما کمک می‌کنند که با استفاده از تکنیک‌های mid-side استریو رکورد کنید. اگر شما نیز بصورت استریو ضبط را انجام می‌دهید، بهتر است از پری‌آمپ دوکاناله استفاده کنید که قابلیت لینک کردن کانال‌ها را دارد.

اگر توجه کرده باشید در طول این مباحث به موارد استفاده از پری‌آمپ میکروفون بطور اختصاصی اشاره‌ای نشد. چرا که اگر از ده متخصص صدا بپرسید که بیشتر از این پری‌آمپ‌ها در چه مواردی استفاده می‌کنند، به احتمال قوی ده جواب متفاوت خواهید شنید. به همین دلیل به هنگام تهیه پری‌آمپ باید توجه کنید که کدامیک سازگاری بیشتری با نوع کار شما دارد، می‌توانید صدای بهتری دریافت کنید و کنترل بیشتری در اختیار داشته باشید. ‌

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران