خانه راهنمای خرید راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی

راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی

توسط Davarmelody
1489 بازدید
راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی

چگونه تجهیزات آکوستیکی را انتخاب کنیم؟

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که میکروفون، پری آمپ و اسپیکر مانیتورهایتان را به دقت انتخاب و خریداری نموده اید اما همچنان از کیفیت صدای پروژه های خود راضی نیستید. به احتمال بسیار قوی یکی از جوانب فوق العاده ضروری در ضبط را فراموش کرده اید! قطعا منشا این مشکل از آکوستیک فضا می باشد.

هر صدایی که در استودیو تولید می شود ممکن است که با سطوح مختلف که دیوارها هستند برخورد کنند و در نتیجه یا جذب شوند یا در محیط منعکس شوند. محیطی که آکوستیک نشده باشد روی رنگ موزیک اثر می گذارد که در اکثر مواقع این تاثیر مخرب است و کیفیت صدا را پایین می آورد. به همین دلیل در این قسمت راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی ارائه کرده ایم و توضیحاتی در این مورد خواهیم آورد که به بالا بردن سطح کیفیت موزیک شما کمک خواهد کرد.

پروژه های استودیویی

آیا واقعا نیاز است که محیط استودیوی خود را آکوستیک کنیم؟

در اینکه جواب این سوال مثبت است، شک نکنید. به احتمال زیاد، فضای استودیوی شما نیز از همان ابتدا به عنوان مکانی راحت و مناسب برای ضبط موزیک طراحی و ساخته نشده است. به همین دلیل دقیقا به مطالعه ی راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی نیاز دارید.

آیا می دانستید که در وضعیت عادی نیز اتاق شما خودش دارای صدا می باشد؟ صدا در محیط حرکت می کند و در حین مسیری که در آن جابه جا می شود، تغییر می کند. بسته به چند عامل متفاوت ممکن است صدا در برخورد با سطوح جذب و یا منعکس شود. همچنین یک موج صدا در محیط، در طی مسیر حرکتش ممکن است با دیگر امواج صدا برخورد کند و در نتیجه روی صدای کلی محیط تاثیر بگذارد. تمامی این حرکات صدا باعث ایجاد نویزهای اضافی می شوند که در ابتدا در صدای اصلی وجود نداشته اند.

راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی

یکی از کلیدهایی که برای انجام مانیتورینگ دقیق در ضبط و داشتن صدایی تمیز و بدون رنگ وجود دارد کنترل و یا از بین بردن کامل صدای موجود در فضای محیط می باشد. به طور منطقی به هنگام ضبط، شما هم می خواهید که فقط صدای منبع صوتی را بشنوید یا رکورد کنید، نه صدای منعکس شده از سمت دیوارها را!

یک محیط آکوستیک شده به شما اطمینان می دهد که تنها صدایی را میکس و ادیت می کنید که از تاثیر دیوارهای اتاق در امان بوده است. حتی اگر بخواهید که در ضبط خود لرزش های طبیعی داشته باشید، همچنان ترجیح می دهید که روی آنها کنترل داشته باشید. آکوستیک کردن محیط استودیی به شما این امکان را می دهد تا کنترل بیشتری روی چگونگی رفتار صدا در محیط داشته باشید و بتوانید با دقت بالا ضبط بگیرید و موزیک خود را مانیتور کنید.

راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی

اکو

تا به حال شده که در راه پله ای کف دست ها را به هم بکوبید؟ صدای تولید شده ای را که تن بالایی هم دارد را اکو می گویند. این اتفاق مشابه زمانی است که دو سطح موازی صدا را بین خودشان بر می گردانند و مطابق فاصله ای که دارند در این میان بعضی از امواج صدا را چند برابر می کنند. اثر صوتی در بیشتر مواقع به صورت همین لرزش ایجاد می شود چرا که اکو بطور پیاپی اتفاق می افتد. در فضاهای کوچکتر هرچه اکوها به یکدیگر نزدیک تر باشند صدا نیز تو خالی می شود. برای آنکه اکو نداشته باشید نیاز به ترکیبی از جذب و نشر صدا خواهید داشت.

راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی

جذب صدا (Absorption)

فوم های آکوستیکی برای از بین بردن لرزش و اعوجاجاتی که به هنگام پخش صدا در محیط ایجاد می شوند، کاربرد فراوانی دارند. این اتفاقات، مشکلات رایجی هستند که در فضاهایی که به طور اختصاصی برای ضبط و اجرای موزیک طراحی نشده اند، به وجود می آیند. اگر در یک محیط غیر آکوستیکی دست های خود را به هم بکوبید به دلیل بازگشت امواج صوتی در فضا، صدایی که شنیده می شود برای ضبط کردن بسیار نامناسب و مخرب خواهد بود.

راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی

علاوه بر اینکه فوم با قیمتی فوق العاده به صرفه و مناسب در بازار عرضه می شود، کار کردن با آن نیز بسیار ساده است چرا که می توان به راحتی آن را در هر سایزی برش داد و استفاده کرد. با به کار بردن فوم در آکوستیک کردن محیط استودیویی خود، با خاطری آسوده مطمئن خواهید بود که میکروفون ها صدایی تمیز و بدون لرزشی دریافت می کنند و همچنین سیستم مانیتورینگ استودیو بالاترین کیفیت را به شما ارائه می دهد.

از این جهت اطمینان دارید که موزیک شما در هر مکانی که پخش شود، صدایی تمیز و دقیق خواهد داشت. در یک محیط مانیتورینگ، فوم به شما این امکان را می دهد تا موزیک را درست به همان صورتی که خواست آهنگساز بوده، بدون دخالت اعوجاجات محیطی بشنوید.

نشر صدا (Diffision)

عامل diffusion از تجمع امواج صدا جلوگیری می کند. این عامل بدون آنکه انرژی آکوستیکی را در فضا را تغییر دهد و یا میزان فرکانس صدا را کم و زیاد کند، موج های ایستاده و لرزش ایجاد شده توسط اکو را از بین می برد. diffusion قادر است تا باعث شود یک فضای کوچک، بزرگ به نظر برسد و به عکس فضایی بزرگ را کوچک کند. مقادیر استاندارد و متعادل diffusion و absorption بر دیواره ها و سطوح فضا متناسب با اندازه و استفاده ای که از محیط می شود، متغییر است.

راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی

باس ترپ

طول موج های صوتی در فرکانس های پایین بسیار بلند و قدرتمند هستند و از این جهت کنترل کردنشان کاری پر زحمت و دشوار می باشد. این واقعیتی است که چه به هنگام جلوگیری از انتقال آنها به محیط و چه هنگام جذب و دریافتشان به منظور پخش صدایی تمیز، همواره مشکل ساز بوده است.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که این دسته از فرکانس ها معمولا در کنج و گوشه های اتاق جمع می شوند و میزان صدای باس موجود در محیط را به هم می ریزند. از این رو باس ترپ هایی که برای گوشه ها و کنج محیط طراحی شده اند برای داشتن صدایی شفاف و تمیز، از تجهیزات ضروری در استودیو به شمار می آیند.

راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی

تا چه مقدار از تجهیزات استودیویی استفاده کنیم؟

بیشتر اتاق ها از 25% تا 75% به طور آکوستیکی کاور می شوند و این مقدار فقط دیوارها و سقف را پوشش می دهد. کاور آکوستیکی برای سطوح تا حد زیادی به طراحی فضا، برنامه ریزی های خودتان برای استفاده از اتاق و حتی سبک موزیکی که می خواهید کار کنید و سازهایی که استفاده می کنید، بستگی دارد. با اطلاعاتی که وجود دارد، پیشنهاد می شود که نکات زیر را دنبال کنید:

اتاق های کنترل روم که برای ضبط موزیک هایی با سبک راک، رپ، هیپ-هاپ، R&B، کانتری، تکنو و موزیک MIDI استفاده می شوند، باید بین 50% تا 75% کاور شوند که نوع Absorption مناسب تر است.

اتاق های کنترل روم که برای ضبط موزیک هایی در سبک جاز، کلاسیک، کورال، آکوستیک، world و دیگر فرم های موزیک گروهی استفاده می شوند باید بین 35% تا 50% کاور شوند. البته که اتاق های کنترل نیازمند کاور بیشتری نسبت به اتاق ضبط اصلی هستند. در این مدل از اتاق های کنترل بیشتر از Diffusion استفاده می شود.

اتاق هایی که برای ضبط های زنده (Live room) هستند تنوع بسیار بالایی دارند. بعضی از این اتاق ها که طراحی بهتری دارند می توانند با 20% کاور و حتی کمتر برای کار آماده شوند. با این حال بیشتر آنها را از 25% تا 50% کاور می کنند. در اینجا باید از یک میکس متعادل از Absorption و Diffusion استفاده شود.

متریال آکوستیکی را در چه قسمت هایی استفاده کنیم؟

اینکه از این تجهیزات کجا و چگونه استفاده شود، هم نیازمند کمی هنر است و هم دانش استفاده از آنها! این کار بستگی به هدف شما از کار کردن در محیط استودیو و طراحی اتاق دارد. طرز قراردهی این تجهیزات به سلیقه شما خواهد بود، اما باید در نظر داشته باشید که اگر فقط برای یکبار صداهای بی کیفیت وارد موزیکتان شود، خلاص شدن از آنها کار ساده ای نخواهد بود. در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که در جایگذاری تجهیزات استودیویی به شما کمک خواهند کرد.

فضایی که در آن میکس خواهید کرد

خیلی از طراحان فضای استودیو معتقدند که سطح دیوارها و قسمتی از سقف که رو به روی شخصی قرار می گیرند که کار ضبط را انجام می دهد باید به همان میزانی Apsorption آکوستیک شود که سطوح پشت سر او (از دیوار ها گرفته تا سقف) کاور می شوند. سقفی که پشت سر فرد قرار می گیرد باید شامل ترکیبی از diffusion و absorption باشد.

راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی

با این حال، دیگر طراحان بر این نظرند که دیوار های سفت و سخت دارای خاصیت diffuser باشند که توسط پنل های پهن و عریض absorption احاطه شده اند. دیوارهایی که در کنار محل نشستن فرد قرار گرفته اند، در قسمت پشتی، باید به میزان مساوی هم absorption باشند و هم diffusion. اگر بودجه محدودی برای این کار در نظر گرفته باشید، در این صورت آکوستیک کردن محدوده ای که قرار است میکس انجام شود اولویت بیشتری نسبت به باقی محیط دارد. این کار محیط تحت کنترلی برای شنیدن در اختیار شما می گذارد.

راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی

راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی

فضایی که در آن ضبط می کنید

اگر می خواهید که یک isolation booth یا فضایی برای ضبط بسازید، محیط باید بطور کامل Absorptive باشد. از بالای دیوارها شروع کنید و تا ارتفاعی نزدیک به زانوها و حتی کمتر، پایین بیایید. این کار به شما اجازه می دهد تا با اضافه کردن reverb، EQ و غیره کنترل بیشتری روی متغییرهای صوتی در ضبط خود داشته باشید. در هر حال، این کار سلیقه ای است. بعضی از هنرمندان در چنین اتاقی احساس خفگی می کنند برای همین در اینجا باید diffusion را هم لحاظ کنید.

اگر می خواهید از عایق صدا استفاده کنید، نکته مهمی که باید از آن اطلاع داشته باشید این است که فوم های آکوستیکی و diffusors فضای استودیو یا اتاق را برای شما نسبت به صدا عایق بندی نمی کنند. اینها وسیله های فوق کاربردی برای جذب و نشر صدا هستند که به شما کمک می کنند صدا های محیط کیفیت بهتری داشته باشند. اما آنقدر قدرت ایزوله کردن صدا را ندارند که آن را در خود نگه دارند.

راهنمای خرید تجهیزات آکوستیکی

عایق بندی خوب صدا نتیجه دو فاکتور اصلی می باشد: چگال بودن و گپ های هوا. چگال بودن در نتیجه استفاده از متریالی چون Drywall، chipboard، plywood، sounboard، محصولات vinyl barrier (مانند SheetBlock ،( lead و غیره بدست می آید. گپی که بین دیوارها و عایقی که روی آنها استفاده می کنید، در حد امکان باید حداقل به عرض 2 اینچ باشد. ترکیب درستی از چگالی و گپ هوا، ایزولیشن و عایقبندی خوبی را نتیجه می دهد. حال مقدار هریک بستگی به مهارت کسی دارد که آنها را نصب می کند.

مطالب مرتبط

1 نظر

حسین بردشیری 2021-09-22 - 15:13

سلام از چه مدل پنل آکوئستیکی باید استفاده کنم که صدای جیغ و صدای بلند صحبت کردن ،صدای زنگ در ،صدای زنگ خوردن تلفن و صداهایی از این دست رو جذب کنه از بیرون از اتاق و به اخل نیاد و در ضبط صدا اصلا نباشه ؟ چه مشخصه ای اون پنل آکوئستیکی که میخرم باید داشته باشه؟

جواب

سوالات و نظر کاربران