خانه نکته ها و ترفندها ریورب یا بازگشت صدا چیست؟

ریورب یا بازگشت صدا چیست؟

توسط داور ملودی
2192 بازدید
ریورب چیست

Reverb (ریورب – بازگشت صدا)

ریورب از رایج ترین افکت های صوتی است که میان متخصیصن صدا بسیار محبوب می باشد. عمل ریورب (بازتاب) حاصل از ترکیب انعکاس صداهایی می باشد که بعد از توقف منبع صدا، همچنان در محیط وجود دارند. همه ما چنین صدایی را شنیده ایم، درست همان زمانی که در یک مکان سربسته با مساحتی بزرگ، دست ها را به هم کوبیده باشیم. هر اتاقی با هر ویژگی و امکاناتی دارای بازتاب می باشد، حتی اگر آنقدر ناچیز باشد که ما متوجه آن نشویم. نتایج عمل بازتاب تاثیر به سزایی در کیفیت صدایی که در داخل اتاق شنیده می شود، دارد.

اولین و معروف ترین نمونه ساختگی ریورب روی یک موزیک ، “Peg o’ My Heart” است که در سال 1947 توسط  Bill Putnam ساخته و منتشر شد. Bill Putnam با قرار دادن میکروفون و بلنگوهایش در حمام استودیو توانست با نواختن هارمونیکا، برای اولین بار ریورب تصنعی تولید کند که در نوع خود منحصر به فرد و نوین بود. در دهه های 60 و 70 میلادی، در هر استودیو از ریورب های plate و spring که قطعات سخت افزاری بزرگی بودند و در جای مخصوص به خود قرار می گرفتند، استفاده میشد. صدای کامل مجزای آنها را می توان در بسیاری از موزیک های کلاسیک شنید.

ریورب یا بازگشت صدا چیست؟

اولین ریورب های دیجیتال در دهه 70 میلادی معرفی شدند. به کمک این ریورب ها می توان صدای مخصوص یک فضای آکوستیک شده را داشته و آن را به بهترین حالت ممکن تنظیم کنیم. و حالا نیز مجهز به پلاگین هایی هستیم که به ما قدرت فوق العاده ای برای کنترل صداهای محیط ارائه می دهند. به کمک ریورب های دیجیتال (چه سخت افزاری و چه نرم افزاری)، تنها مسئله ای که اهمیت دارد الگوریتم کار است. بعضی از پلاگین ها مطابق ریورب های سخت افزاری کلاسیک و محبوب  outboard طراحی شده اند تا صدای ریورب plate کلاسیک را با قابلیت های بیشتری ایجاد کنند.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران