خانه دسته‌بندی نشده میزان بلندی صدا در موزیک به چه معناست؟

میزان بلندی صدا در موزیک به چه معناست؟

توسط داور ملودی
330 بازدید
میزان بلندی صدا در موزیک به چه معناست؟

میزان بلندی صدا در موزیک

در دنیای میکس و مسترینگ یکی از مشکلاتی که همواره مسئله ساز بوده است، میزان بلندی صدای playback می باشد. در حال حاضر نسخه های تجاری صدای بسیار بلندی دارند، بخصوص از زمانی که EDM در اواخر سال 2000 راه خود را در بازار پیدا کرد. و چون رکوردهای تجاری دارای صدای بلندی هستند، هر کسی دوست دارد که کار خودش نیز بسیار بلند شنیده شود.

تنها مسئله ای که وجود دارد این است که محدودیت هایی روی سطح بلندی صدای playback قرار گرفته شده است. ماکسیمم مقداری برای میزان بلندی یک فایل دیجیتالی وجود دارد که به اندازه 0 dbFS می باشد. به این معنا که هر سیگنالی که از این اندازه فراتر رود، به جای میدان فرکانسی playback ، در عوض به اعوجاج هارمونیکی تبدیل می شود. به معنای دیگر، یعنی بلندی فقط در میدان فرکانسی تعریف شده امکان پذیر است.

با این حال، میزان بلندی به مقوله میدان فرکانسی شباهت ندارد. “بلندی صدا” به این معنی نیست که یک وسیله چقدر صدا دارد، بلکه به این معناست که تا چقدر صدا را به گوش می رساند. بنابراین وقتی می خواهیم موزیکی بسازیم، صرفا با قصد اینکه خیلی بلند باشد، می توانیم روی چگونگی شنیده شدن صدا ها مانور دهیم و ایده خود را عملی کنیم.

پس از تست ها و تجربه هایی که در جهت ساخت موزیک با صدای بلند به دست آمده ، لازم به ذکر است که دو نکته خیلی مهم در این قضیه وجود دارد. اول آنکه، با تمرکز کردن بیش از اندازه روی میزان بلندی صدا، از ساخت موزیک خوب و با کیفیت دور می شوید و دومین نکته این است که موزیک های بلند، خیلی مقبول واقع نمی گردند، بلکه آنچه مطابق خواست شنوندگان است پذیرفته می شود.

میزان بلندی صدا در موزیک به چه معناست؟

اینطور فکر نکنید که اگر بتوانید موزیکی با صدایی بسیار بلند بسازید، برای همگان مقبول خواهد بود. این اتفاق نمی افتد. این کار فقط یک مهارت دیگری است که شناخته خواهد شد. لذا این مهارتی بسیار مهم است، چرا که موزیکی مطرح است که مطابق خواست مردم باشد، و در حال حاضر خواسته آنها موزیک هایی با صدای بلند است.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران