تست صدای درام
هر تکنسین صدا میداند که تنظیم کردن سیستم و اجزای درام برای آنکه صدای خوبی دریافت شود، کاری تقریبا مشکل و تا حدی زمانبر است. با اینکه تنظیم هریک از اجزای درام کیت ترفند خاص خود را دارد، اما تست نهایی کل درام کیت از اهمیت بالاتری برخوردار است. در این قسمت به تعدادی ترفند و روش اشاره میکنیم که دنبال کردن هر یک،یاد میگیریم چگونه از صدای درام تست بگیریم.
کدامیک از اجزای درام را میکروفونگذاری کنیم؟
یکی از اشتباهات بزرگی که اکثر تکنسینها چه در اجرای زنده روی استیج و چه در استودیو انجام میدهند، این است که برای هر یک از اجزای درام ،میکروفون قرار میدهند. اما چگونه میتوان از این اشتباه پرهیز کرد؟
اولین نکته این است که باید به گوشهای خود و آنچه میشنوید، اطمینان کنید. ممکن است کمی عجیب بهنظر آید، اما وقتی بخواهید کل درام کیت را میکروفون گذاری کنید و بعد از تمام کانالهای صدا استفاده کنید، درست مانند نجاری چکش به دست خواهید بود که همه چیز را به شکل یک میخ میبیند.
یک پیشنهاد تخصصی: همیشه میتوانید که برای کل اجزای درامز میکروفون قرار دهید اما احتیاجی نیست که از کل کانالها استفاده کنید! تنها کانالهایی را باز بگذارید که برای موزیک خود به آنها احتیاج دارید. این پیشنهاد برای کسانی که تعداد زیادی میکروفون تهیه کردهاند، اما هنوز تجربه کافی در نحوه قرار دادن و استفاده از هر یک را ندارند، راه حل موثری خواهد بود!
حال فرض کنیدکه میخواهید کل درام را میکروفون گذاری کنید. فرض کنیم که سیستم شما تنها شامل کیک درام و snare باشد. در مورد tomها، Cymbalها و پرکاشن در ادامه بحث خواهیم کرد. با این فرض، مواردی وجود دارند که به شما کمک میکنند تا تشخیص دهید کدام یک از اجزا را میکروفونگذاری کنید و کدامیک را نه!
اولین نکتهای که باید در نظر بگیرید اندازه سالنی است که میخواهید در آن اجرا کنید. مسلما هرچه سالن بزرگتر باشد، شما نیز به صدای بلندتری احتیاج خواهید داشت تا فضا را پر کند. اگر سالن برای اجراهای مدرن طراحی نشده است (مثلا مکانی مانند کلیسا) لازم نیست کیفیت موزیک خود را با حجم زیادی از صداهای متفاوت خراب کنید. در این مورد، ولوم صدای سازهای موجود دیگر در گروه موسیقی هم تاثیرگذار میباشد.
در بیشتر مواقع، میتوانید برای cymbal میکروفون نگذارید. خصوصا نیازی نیست تا کسانی که تازهکار هستند میکروفون گذاری cymbalها را در اولویت قرار دهند. بیشتر رایج شده که به جای استفاده از میکروفونهای اختصاصی برای cymbalها، یک جفت میکروفون (overhead) بالای آنها قرار میدهند تا صدای همه cymbalها را بطور یکجا ضبط کند.
استفاده از این روش در استودیو میتواند نتیجه خوبی به شما ارائه دهد چرا که از این راه، آمبیانس اتاق هم گرفته میشود. اما گاهی همین نکته باعث میشود تا میکروفونها صدای موزیک را خراب کنند.
تنظیم صدای tom مهارت بیشتری نیاز دارد. ممکن است بخواهید تا هر کدام از tomها را میکروفونگذاری کنید و این طرز فکر چنان دور از ذهن نیست، چراکه بین اجزای درام، tomها یکی از مهمترین بخش ها شمرده میشوند.
اما گاهی اوقات تعداد میکروفون زیاد باعث میشود تا صداهای ناخواسته بیشتری از روی استیج وارد میکس شوند. بنابراین اگر دو میکروفون بالای سیستم قرار دادهاید، بدانید که هر دو آنها قادرند نه فقط صدای tomها، بلکه صدای هر کدام از پرکاشنها را پوشش دهند.
آخرین نکتهای که باید به آن اشاره شود، این است که بطور کلی نحوه میکروفونگذاریِ درام در استودیو کاملا با اجرای زنده متفاوت است. در استودیو، تقریبا برای تمام اجزا یک میکروفون بطور جداگانه تعبیه میشود. اما روی استیج میتوان از این کار صرف نظر کرد، چرا که فرق خاصی وجود ندارد که ما تا چه اندازه از جزئیات صدای ساز ضبط بگیریم، در آخر این جزئیات میان موزیک گم میشوند و شنونده متوجه آنها نخواهد شد.

چگونه از صدای درام تست بگیریم

ترتیب مهم است
حالا که در مورد اجزایی که باید میکروفون گذاری شوند بحث کردهایم، نوبت به آن رسیده که در مورد ترتیبِ بررسی و تست صدای هر یک نیز صحبت کنیم. خیلی از تکنسینها بر این باورند که در کنار صدای وکال، مهمترین سازی که در موزیک موثر است، کیک درام و به دنبال آن، snare میباشد. این دو ستون و پایه اصلی ریتم را تشکیل میدهند و به موزیک beat اضافه میکنند.
اکثر مردم فکر میکنند که کیک درام سازی است که فقط برای تولید صداهای باس و فرکانسهای پایین استفاده میشود. اما در میان صدای بم و حجیمی که دارد، میتواند بازه فرکانسی گستردهای را نیز پوشش دهد.
به همین دلیل است که ما پیشنهاد میکنیم که تست صدا را از کیک درام آغاز کنید. سپس بعد از آن snare را اضافه کنید. و در حینی که از snare تست میگیرید، میتوانید روی صدای این دو یک اکولایزر قرار دهید تا فرکانسهایی را که نمیخواهید را از بین ببرید و صدای دلخواهتان را از کیک درام و snare دریافت کنید.
در مرحله بعد، نوبت به cymbalها میرسد. فراموش نکنید که cymbalها بین تجهیزاتی که در درام قرار گرفتهاند بلندترین صدا را دارند. به همین دلیل است که بیشتر مواقع نیازی نیست تا برای آنها بهطور اختصاصی میکروفون قرار دهید. البته تجهیزات متعددی مانند حفاظهای درام وجود دارند که ولوم صدای cymbalها را پایین میآورند و به بالانس صدای درامهایی که دارای میکروفون هستند کمک میکنند.
بعد از این مرحله، زمانی که صدای overhead را تنظیم کردید، میتوانید به سراغ tomها بروید. در این مرحله باید مراقب باشید، چرا که میکروفونهایی که برای tomها استفاده میکنید میتوانند آمبیانسهای ناخواسته و فراوانی همراه خود داشته باشند. شما میخواهید که صدای tomها را تقویت کنید، اما قطعا نمیخواهید با میکروفونهای بیش از حد و قرار دادن نامناسب هر یک، موزیک خود را خراب کنید.
چگونه از صدای درام تست بگیریم

میزان بلندی صدا
حال به مبحث تست صدا باز میگردیم. دو هدف اصلی در تست صدای ساز و میکروفونها وجود دارد. اول آنکه باید از پری آمپ بلندترین صدای ممکن را دریافت کنید، بدون اینکه روی کیفیت ورودی صدا اثر بگذارد.
به این معنی که اول کانال فیدر را روی ±0dB تنظیم کنید و بعد، از روی پری آمپ میزان گِین را بالا ببرید تا به سطحی که انتظار دارید برسید. دوم اینکه باید توسط فیدرها بین کانالها تعادل ایجاد کنید. بزرگترین تفاوتی که در تست صدای درام با دیگر سازها وجود دارد، این است که باید headroom بیشتری در پری آمپ برای آنها در نظر بگیرید.
قبل از اینکه کار خود را آغاز کنید، به یاد داشته باشید که ممکن است این مرحله مطابق میل شما پیش نرود. این کار حتی برای درامرهای حرفهای و تکنسینهای باتجربه نیز مشکل است. و دلیل این اتفاق ساده است: هیچ درامری آنطور که مجبور است به هنگام تست صدا با سرعت کم و آرام بنوازد، روی صحنه عمل نمیکند. پس حال باید چه کنید؟
اول باید بپذیرید که هیچ تست صدایی بدون ایراد و دردسر نخواهد بود. قرار است تنظیمات را تا حد امکان دقیق انجام دهید. یکی از موثرترین کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که سعی کنید کمی headroom در پری آمپ قرار دهید، معمولا 3dB-6dB کافی است. کاری که باید از آن دوری کنید این است که نگذارید تا پری آمپ بیش از اندازه روی صدا اثر بگذارد.
بهتر است که ابتدا با ضربههای تکی اما با ولوم بالا تست صدا را آغاز کنید. اول از کیک درام شروع کرده، سپس snare و بعد tomها را امتحان کنید. (البته اگر هریک بطور جداگانه میکروفون گذاری شده باشند) و در آخر سراغ cymbalها و پرکاشنهای دیگر بروید.
در هر قسمت، از درامر بخواهید که به هر کدام از قسمتها در سطوح متنوع ضربه وارد کند. اگر از کمپرسور in-line استفاده میکنید که این راه بسیار مناسب است، اما اگر هم استفاده نمیکنید باز این روش میتواند نتیجه رضایت بخشی به همراه داشته باشد.
پیشنهاد : فقط ولوم را بالا نبرید. بلکه آن را تغییر دهید. از درامر بخواهید که در طی چهار الی پنج مرحله، هر بار با ولوم بیشتری به درام ضربه بزند و سپس دوباره ضربهها را آرامتر کند. معمولا در دور دوم، درامر ضربهها را محکم تر و با صدای بلندتری وارد میکند.
زیاد روی سطح صدایی که به هنگام soundcheck (تست صدا) از درامر دریافت میکنید حساب نکنید. هرچه قدر هم که از او بخواهید تا ولومهای بالا را روی هرکدام از اجزای کیت برای شما بنوازد، باز هم به اندازهای که در کنار دیگر اعضای گروه و روی استیج بلند مینوازد، واقعی نخواهد بود.
اگر هنوز هم از انجام soudcheck هراس دارید، نگران نباشید. مخصوصا اگر در این حوزه تازهکار هستید. مهمترین نکته این است که حوصله کنید، زمان کافی بگذارید و خوب گوش کنید.