خانه نکته ها و ترفندها چگونه آکوستیک استودیو خود را بهبود دهیم؟

چگونه آکوستیک استودیو خود را بهبود دهیم؟

توسط داور ملودی
111 بازدید
چگونه آکوستیک استودیو خود را بهبود دهیم؟

راه های ساده و مقرون‌ به‌ صرفه برای بهبود آکوستیک استودیو شما

حتما برای یک بار هم که شده، در مورد آکوستیک کردن محیط فکر کرده‌اید. یکی از بزرگ ‌ترین چالش‌های ساخت استودیوی خانگی، خرید تجهیزات مناسب و نصب آن‌هاست. فراموش نکنید که تهیه تجهیزات و نصب آن‌ها نیمی از فرآیند آکوستیک کردن است، چراکه بعد از انجام آن، شما باید صدای محیط را بشنوید و در مورد صدای مورد انتظارتان فکر کنید.

شما به ‌راحتی می‌توانید هزاران دلار خرج آکوستیک کردن اتاق‌تان کنید اما حقیقت آن است که اکثر ما، وقت و حوصله این کار را نداریم. البته اگر می‌خواهید اتاق‌تان صدا (آکوستیک) خوبی داشته باشد، باید موارد اولیه و اساسی را رعایت کنید.

در این مقاله، قصد داریم ۹ روش ساده و مقرون‌به‌صرفه برای بهبود صدا (آکوستیک) استودیو را با شما در میان بگذاریم. امید که با رعایت این موارد بتوانید آکوستیک استودیوی خانگی‌تان را تا حد چشم‌گیری بهبود بخشید.

 چگونه آکوستیک استودیو خود را بهبود دهیم؟

اصول و پایه بهبود آکوستیک استودیو

بعد از آن‌که مکان استودیو را مشخص کردید، باید آکوستیک آن را تا جایی که ممکن است، اصلاح کنید. شاید این جمله کمی نامفهوم باشد؛ پس بگذارید کمی بیشتر در مورد آن صحبت کنیم. اولین چیزی که از یک محیط آکوستیک انتظار داریم، توانایی جذب بازتاب‌های صداست. امیدواریم مکانی که انتخاب کرده‌اید، خیلی مربع نباشد اما اگر هم بود، می‌توانید از پرده‌های ضخیم، مبلمان و کتابخانه برای کاهش بازتاب اصوات استفاده کنید. البته لازم نیست در هر طرف اتاق از این لوازم استفاده کنید؛ چراکه به‌عنوان مثال، ممکن است یک طرف اتاق صدا را بازتاب دهد و طرف دیگر ندهد. پس لازم نیست حتما از این لوازم در کل اتاق استفاده شود. این موضوع در مورد سقف و کف هم صدق می‌کند. این‌ها موارد پایه و اولیه هستند و خوش‌بختانه دستیابی به آن‌ها، بسیار ساده و ارزان است.

از متریال های ارزان قیمت مانند جعبه تخم مرغ استفاده نکنید. متأسفانه اغلب مردم بر این باورند که جعبه‌های تخم مرغ، بازتاب‌های صوتی را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهند در حالی‌که واقعا این‌طور نیست. فی‌الواقع جعبه‌های تخم مرغ، اصلا عملکرد خوبی ندارند! از این گذشته، با چسباندن جعبه‌های تخم مرغ به دیوار اتاق، نه‌تنها بازتاب‌های صوتی را کاهش نمی‌دهید، بلکه ظاهر اتاق را هم خراب می‌کنید.

مکان مناسب

یک مثلث متساوی‌الاضلاع بین خودتان و مانیتورینگ‌ها تصور کنید. ۲ رأس این مثلث خیالی، مانیتورینگ‌ها و رأس سوم(مرکز) خودتان هستید. علاوه بر این، فاصله شما تا دیوار جلویی(مانیتورینگ‌ها) باید کمتر از ⅖ طول اتاق باشد.

مثلا اگر طول اتاق شما ۱۰ متر است، فاصله شما تا دیوار روبه‌رویتان باید کمتر از ۴ متر باشد. به طور معمول، بازتاب‌های صوتی و اصوات موجود در فرکانس‌های پائین تا اواسط اتاق پیش می‌روند و سپس به‌تدریج میزان بازتاب آن‌ها کاهش می‌یاید. قرار گرفتن در مکان درست، می‌تواند به‌شکل مؤثری بازتاب اصوات را کاهش دهد و با این کار، دیگر اصوات خارج‌شده از مانیتورینگ‌ها به اواسط اتاق هم نخواهند رسید. پس برای تست آکوستیک محیط، هرگز وسط اتاق نایستید. نکته بعدی آن‌که تا حد امکان، از قرار گرفتن نزدیک دیوارها پرهیز کنید. به‌عنوان نمونه، هرگز انتهای اتاق نایستید. برای شروع، سعی کنید فاصله‌تان تا مانیتورینگ‌ها را آرام‌آرام افزایش دهید.

 چگونه آکوستیک استودیو خود را بهبود دهیم؟

نکاتی در مورد قرارگیری مانیتورینگ‌ها

سعی کنید مانیتورینگ‌ها را مستقیما به دیوار پشت‌شان تکیه ندهید و اگر ممکن بود، آن‌ها را ۵۰ سانتی ‌متر دورتر از دیوار قرار دهید. البته امروزه بسیاری از اسپیکرهای مانیتورینگ امکانات و گزینه‌هایی برای نصب اسپیکر دارند و شما با توجه به محل و نوع قرارگیری میکروفن می‌توانید سوئیچ‌های مربوطه را تنظیم نمائید. این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید اسپیکرها را در جای خودشان حرکت دهید. البته این حرکت، چندان آزادانه و چشم‌گیر نیست. به طور کلی، اکثر موزیسین‌ها به‌دنبال فاصله‌ها و اعداد دقیق هستند اما در مورد فاصله اسپیکرها از یک‌دیگر و از دیوار، عدد دقیقی وجود ندارد. بنابراین، دست شما در این مورد، کمی بازتر است.

 چگونه آکوستیک استودیو خود را بهبود دهیم؟

از پنل‌های آکوستیک، بیس‌ترپ‌ها و پایه‌های مخصوص مانیتورینگ استفاده کنید

جذب‌کننده‌ها و بازتاب‌دهنده‌ها. اگر احساس می‌کنید صداها بیش از حد در اتاق‌تان منعکس می‌شوند، می‌توانید با خرید پنل‌های آکوستیک مخصوص، بازتاب و انعکاس اصوات را تا حد چشم‌گیری کاهش دهید. برای جذب فرکانس‌های بالا(اصوات زیر) می‌توانید پنل‌های HF یا همان High Frequency را روی دیوارهای اتاق نصب کنید و برای جذب فرکانس‌های پائین(اصوات بم) می‌توانید از بیس‌ترپ‌ها استفاده نمائید. پایه‌ها و شلف‌ها. امروزه پایه‌های بسیاری مخصوص اسپیکرهای مانیتورینگ طراحی و تولید شده‌اند. رایج‌ترین کاربرد این پایه‌ها، کاهش و حذف لرزش احتمالی اسپیکر است. البته این پایه‌ها برای تغییر ارتفاع مانیتورینگ‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بعضی موزیسین‌ها ترجیح می‌دهند مانیتورینگ‌هایشان را روی شلف قرار دهند. برای انجام این کار، باید اطمینان حاصل کنید که پایه شلف‌ها از جنس پلاستیک یا دیفیوزر باشد. در حال حاضر، پایه‌های IsoAcoustics ISO-Pucks یکی از بهترین پایه‌ها برای اسپیکرهای مانیتورینگ به‌حساب می‌آیند.

تنظیم ارتفاع مانیتورینگ‌ها

طبق استاندارد، اسپیکرهای مانیتورینگ باید دقیقا در راستا و به‌سمت گوش شما قرار گرفته باشند. به عبارت دیگر، گوش‌ها و به‌طبع‌آن مانیتورینگ‌ها باید حدود ۱.۲ متر از زمین فاصله داشته باشند. این نکته برای اکثر مردم جالب است اما برای شما به‌عنوان یک موزیسین باید کاملا عادی باشد. نکته قابل توجه آن است که بعضی افراد، استخوان‌بندی درشت و هیکل بزرگ‌تری دارند. این افراد لازم نیست درگیر رعایت فاصله مذکور شوند. اگر به‌خاطر داشته باشید، در بخش سوم در رابطه با محل قرارگیری شما نسبت به اسپیکرها و لزوم رعایت فاصله برابر با آن‌ها صحبت کردیم. در صورت رعایت این فاصله، اصواتی که از اسپیکر خارج می‌شوند، به‌طور مساوی و برابر به گوش شما می‌رسند و این بسیار عالی‌ست. بد نیست بدانید فرکانس‌های بالا(اصوات زیر) به‌شکل مستقیم در محیط پراکنده می‌شوند. بنابراین برای شنیدن صدایی دقیق، بهتر است Tweeter مانیتورینگ‌ها دقیقا به‌سمت گوش شما تنظیم شده باشند. این همان نقطه ایده‌آلی است که در مورد آن صحبت می‌کنیم. اغلب طرف‌داران این روش تصور می‌کنند که این نقطه ایده‌آل، پشت سر آن‌هاست!

 چگونه آکوستیک استودیو خود را بهبود دهیم؟
تست آکوستیک اتاق

خوش‌بختانه در عصر حاضر، اپلیکیشن‌های بسیاری طراحی شده‌اند که از میکروفن برای ضبط پاسخ فرکانسی محیط استفاده می‌کنند و نتیجه را به‌صورت Real-Time در اختیار شما قرار می‌دهند. امروزه کمپانی بزرگ و محبوب Room EQ Wizard نرم‌افزاری را مخصوص این کار طراحی کرده و شما می‌توانید به‌صورت رایگان از این ابزار پیشرفته استفاده کنید. البته قبل از آن باید یک میکروفن خریداری نمائید.

تنظیم و کالیبره کردن مانیتورینگ‌ها

سیستم‌های کالیبراسیون (Calibration) می‌توانند اسپیکرها و هدفون‌های مانیتورینگ را بر اساس آکوستیک محیط شما تنظیم کنند. به‌لطف این ابزارهای پیشرفته، دیگر نیازی نیست نگران آکوستیک اتاق‌تان باشید . در حال حاضر، کمپانی‌های بسیاری نظیر Sonarworks ، IK Multimedia و Genelec روی توسعه این سیستم‌ها کار می‌کنند و معمولا آن را به‌همراه سخت‌افزارهایشان عرضه می‌کنند.

 چگونه آکوستیک استودیو خود را بهبود دهیم؟
از مانیتورینگ‌های Nearfield استفاده کنید

ما در یک مقاله جداگانه به‌صورت مفصل در مورد انواع اسپیکرهای مانیتورینگ صحبت خواهیم کرد اما فعلا این را از ما بپذیرید که مانیتورینگ‌های Nearfield به شما این امکان را می‌دهند که تا حد ممکن به اسپیکرها نزدیک شوید و صدای دقیق‌تری را بشنوید. بنابراین اگر احساس کردید که آکوستیک اتاق‌تان خیلی مناسب نیست، می‌توانید سراغ مانیتورینگ‌های Nearfield بروید. با وجود این مانیتورها، اصلا لازم نیست نگران آکوستیک اتاق باشید! مقصود ما، هدفون‌های مانیتورینگ هستند .که ما از آن‌ها با عنوان مانیتورینگ‌های خیلی نزدیک(Ultra Near) یاد می‌کنیم.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران