خانه بررسی و مقایسه مقایسه گیتار آکوستیک با گیتار کلاسیک

مقایسه گیتار آکوستیک با گیتار کلاسیک

توسط داور ملودی
803 بازدید
مقایسه گیتار آکوستیک با گیتار کلاسیک

شباهت ها و تفاوت های گیتار آکوستیک و گیتار کلاسیک

گیتار کلاسیک و گیتار آکوستیک در ابتدا ظاهر مشابهی دارند. به طور کلی در مقایسه گیتار آکوستیک با گیتار کلاسیک میتوان گفت تفاوت این دو گیتار در طراحی و صدای آن ها است. در ادامه به بررسی تفاوت های این دو نوع ساز می پردازیم چرا که تفاوت ها تنها به صدای این دو نوع گیتار محدود نمی شود و همانطور که گفتیم در اجزای آنها هم تفاوت هایی وجود دارد.

صفحه انگشت گذاری (فرت برد)

صفحه ی انگشت گذاری در گیتار کلاسیک پهن تر از گیتار آکوستیک است. به همین دلیل احتمال خطای نوازنده کمتر است. البته این ویژگی به اعتقاد برخی از افراد اهل فن باعث کاهش سرعت نوازندگی می شود، به خصوص وقتی که دست در طول دسته جابجا می شود.

مقایسه گیتار آکوستیک با گیتار کلاسیک

در گیتار کلاسیک علائمی که شماره فرت ها را نشان می دهد، روی فرت برد وجود ندارد و این علائم روی لبه دسته گیتار قرار دارد.

مقایسه گیتار آکوستیک با گیتار کلاسیک

طراحی بدنه

وجه تمایز دیگر بین گیتار کلاسیک و گیتار آکوستیک طراحی بدنه آن ها است. گیتار های آکوستیک دارای شکل خاصی هستند که در اصطلاح دِرِدنات (Dreadnought) نام دارد و بزرگ تر از بدنه گیتار کلاسیک است. این شکل خاص بدنه باعث می شود هنگام نواختن صدا، صدای گیتار آکوستیک بیس بیشتری داشته باشد. بعضی از گیتار های آکوستیک شکل بالای بدنه یک شکل منحنی فرو رفته دارد که به آن در اصطلاح (cutaway) می گویند و باعث می شود تا نوازنده راحت تر به فرت های پایینی دسترسی داشته باشد.

از نظر شکل ظاهری هم دسته گیتار آکوستیک نازک تر و سیم های آن به هم نزدیک تر است‌.

سیم گیتار

در گیتار های کلاسیک جنس سیم های گیتار عمدتا پلیمری و از نوع نایلون است. البته در گیتار های کلاسیک سه سیم بالایی از جنس نایلون و سه سیم پایینی از جنس فلز است. در گیتار های آکوستیک جنس سیم های گیتار معمولا از جنس فلز است که فلز بکار رفته در آن می تواند استیل ،نیکل و برونز باشد. این تفاوت در جنس سیم باعث می شود تا صدایی که از این دو گیتار شنیده می شود بسیار متفاوت باشد‌. مزیت سیم های نایلونی گیتار کلاسیک در قطر بیشتر این سیم ها است.

مقایسه گیتار آکوستیک با گیتار کلاسیک

این ویژگی سبب می شود تا کمتر انگشتان دست اذیت شود. به همین دلیل است که نوازندگان مبتدی و تازه کار عمدتا از گیتار کلاسیک استفاده می کنند.

مقایسه گیتار آکوستیک با گیتار کلاسیک

تفاوت در قیمت گیتار آکوستیک و کلاسیک

سادگی هایی که طراحی گیتار کلاسیک نسبت به گیتار آکوستیک دارد باعث می شود تا قیمت آن نسبت به گیتار آکوستیک ارزان تر باشد. در کنار جنس سیم ها، قیمت ارزان گیتار کلاسیک یکی دیگر از دلایل جلب شدن نوازندگان مبتدی به این نوع گیتار است.

مقایسه گیتار آکوستیک با گیتار کلاسیک

مقایسه گیتار آکوستیک با گیتار کلاسیک

مقایسه صدا

همان طور که قبلا گفته شد ، صدای نواخته شده از گیتار آکوستیک و کلاسیک به دلیل جنس سیم ها و طراحی بدنه آن متفاوت است. حال این تفاوت به چه صورت است؟ طنین نواخته شده از گیتار کلاسیک صدای گرم و ملایم تری نسبت به گیتار آکوستیک دارد. در مقابل صدای گیتار اکوستیک شفاف تر و رزونانس بیشتری دارد. سبک آهنگی که با گیتار کلاسیک نواخته می شود عمدتا پاپ ایرانی و لاتین است و از گیتار آکوستیک برای سبک های پاپ و راک در اروپا و آمریکا استفاده می شود.

در کنار همه ی مواردی که ذکر شد، این دو گیتار در سبک و تکنیک های نوازندگی هم باهم متفاوت اند و برخی تکنیک هایی که بر روی گیتار آکوستیک پیاده می شود را نمی توان روی گیتار کلاسیک اجرا کرد. به همین دلیل قبل از انتخاب گیتار از سبک موسیقی که علاقه دارید روی آن کار کنید را بدرستی انتخاب کنید تا گیتار مناسبی پیدا کنید.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران