خانه بررسی و مقایسه انتخاب بهترین استایل بدنه برای گیتار شما

انتخاب بهترین استایل بدنه برای گیتار شما

توسط داور ملودی
425 بازدید
guitar-skin

انتخاب بهترین استایل بدنه گیتار برای شما

اکنون حدود هفت دهه است که گیتار الکتریک یکی از پایه‌های اصلی موسیقی می‌باشد و در آن زمان، تغییرات بی‌شماری را در طراحی اصلی مشاهده کرده‌ایم. اما در حالی که پیشرفت‌های جدید همچنان به بهبود پیکاپ‌های گیتار، دستگاه‌های تنظیم، Fretboard و شکل گردن و سایر اجزا ادامه می‌دهد، سبک‌های بدنه گیتار اغلب به تعداد انگشت شماری از اشکال کلاسیک وفادار می‌مانند. فرم بدن گیتار چیزهای فراتر از ظاهر آن است. در این مقاله می‌خواهیم به انتخاب بهترین استایل بدنه گیتار شما بپردازیم.

 انتخاب بهترین استایل بدنه برای گیتار شما

Stratocaster (S-style)

اگر از اکثر افراد بخواهید یک گیتار الکتریک را به تصویر بکشند، احتمالاً آنها چیزی را در امتداد Fender Stratocaster تصور خواهند کرد و یکی از دلایلی که این استایل قابل تشخیص است این است که بسیاری از تولید کنندگان شکل بدنه “سبک S” را ارائه می‌دهند که از همان خطوط پیروی می‌کند.

Stratocaster با منحنی‌های صاف، بدنه برش خورده برای دسترسی به فرت‌های بالاتر و یک قسمت رویه مورب تعریف شده است که آن را در مقابل بازوی شما بسیار راحت می‌کند. پیکربندی کلاسیک Stratocaster، سه پیکاپ تک سیم پیچ و یک پل Tremolo است، اما تغییرات بی‌شماری از جمله Humbuckers و Stop Tailpieces وجود دارد.

با طیف متنوعی از طرفداران از جمله جیمی هندریکس، بادی هالی، دیوید گیلمور و جف بک، مشخص است که Stratocaster می‌تواند تقریباً از پس هر سبک موسیقی برآید.

Telecaster (T-style)

گیتار الکتریک فندر Telecaster از کمپانی فندر یکی از بزرگترین‌ گیتارهای الکتریکی در تمام دوران است. در مقایسه با خطوط زیبا و کلاسیک ماشین هدهای Stratocaster، خطوط محکم بدنه Telecaster کاملاً سودمند است.

برای دسترسی به بالاترین فرت‌ها و بدنه کاملاً متعادل که پس از ساعت‌ها نوازندگی شما را خسته نمی‌کند. این یک طراحی کاملاً ساده است که به طرز باورنکردنی به خوبی کار می‌کند و باعث می‌شود اکثر سازندگان گیتار شکل گیتار سبک T خود را ارائه دهند.

با تایید گیتاریست‌های افسانه‌ای مانند کیت ریچاردز، جیم روت، اندی سامرز و مودی واترز، مشخص است که Telecaster یک گیتار کاملاً همه کاره است . پیکربندی کلاسیک Tele از پیکاپ‌های تک سیم پیچ دوتایی برخوردار است.

 انتخاب بهترین استایل بدنه برای گیتار شما
 انتخاب بهترین استایل بدنه برای گیتار شما

Les Paul

Gibson Les Paul همانند Strat که در بالا به آن اشاره شد، واقعاً قطعه‌ای از تاریخ گیتار است. خواه از جیمی پیج، آس فرهلی، پیت تاونشند، اسلش، زاک وایلد، جو والش یا تعداد بی‌شماری از بزرگان الهام گرفته‌اید که گیتار بزنید، Les Paul احتمالاً برای همیشه در ذهن شما حک شده است.

از ویژگی‌های بارز سبک Les Paul می‌توان به یک برش برای دسترسی به فرت‌های فوقانی و قسمت بالای تراشیده شده روی بدنه‌ای تنومند و طنین انداز اشاره کرد. در حالی که Les Paul پیکاپ‌هایی با اندازه Humbucker معطوف شده است، یافتن مدل‌های Les Paul با پیکاپ‌های تک سیم پیچ به اندازه Humbucker نیز معمول است.

به طور سنتی، Les Paul دارای یک پل Tic O Matic کننده است، اما مدل‌هایی با ویبراتو Bigsby یا حتی لرزش Floyd Rose غیر معمول نیستند.

SG

شاخ‌های تیز روی Gibson SG همانند اوایل دهه 60 همچنان تهاجمی به نظر می‌رسند. این یک طراحی برجسته است که بسیاری از تولیدکنندگان، تنوع خود را در بدنه برش خورده و دو بریده SG ارائه می‌کنند.

بر خلاف سایر سبک‌های بدنه گیتار که تاکنون ذکر شد، SG به طور سنتی دکمه بند گیتار خود را به جای نوک قسمت فوقانی، پشت گردن قرار می‌دهد. این باعث می‌شود SG کمی متفاوت از سایرین روی بدن شما آویزان شود، اما این باعث نشد گیتاریست‌های افسانه‌ای مانند Sister Rosetta Tharpe، Tony Lommi، Robby Krieger، Derek Trucks و SG Frank Zappa گیتار مورد علاقه خود ندانند.

با وجود تغییرات موجود، Dual Humbuckers و پیکربندی کلاسیک، تاکنون، محبوب‌ترین در میان نوازندگان مدرن SG است.

 انتخاب بهترین استایل بدنه برای گیتار شما
 انتخاب بهترین استایل بدنه برای گیتار شما

Flying V

مانند SG که چند سال بعد شروع به کار می‌کند، فرم بدنه منحصر به فرد Gibson Flying V در میان مدل‌های اولیه گیتار الکتریکی برجسته است. در حالی که شکل کلاسیک “V” با نوک‌های گرد متقارن است، بسیاری از تولیدکنندگان با تغییرات نامتقارن، پرخاشگری بصری را افزایش می‌دهند.

برخلاف تصور عمومی، شکل “V” کاملاً راحت است برای قرارگیری به حالت نشسته، تا زمانی که پای خود را در شیار “V” قرار دهید به جای اینکه لبه پایین آن را در بالای پای خود قرار دهید. در حالی که بزرگان بلوز مانند آلبرت کینگ بدنه سبک V را استفاده کرده‌اند، گیتاریست‌های مدرن متال به عنوان بزرگترین طرفداران V به شمار می‌روند.

Offset

از نظر فنی، سبک بدنه آفست (Offset) را می‌توان به طور کلی با عدم تقارن تعریف کرد، اما نمونه گیتار افست Fender Jazzmaster است. ظاهر جازمستر، در مدل‌های جگوار و موستانگ آنها نیز دیده می‌شود .

پیکربندی کلاسیک یک گیتار بدنه آفست شامل یک جفت پیکاپ تک سیم پیچ و یک قطعه Tremolo است. اما، مانند سایر پیشنهادات اولیه Fender، نوازندگان مدرن می‌توانند از میان یک طیف ظاهرا بی‌پایان از پیکربندی‌های پیکاپ، انواع پل و Tailpiece و سایر تغییرات مؤلفه انتخاب کنند.

 انتخاب بهترین استایل بدنه برای گیتار شما
 انتخاب بهترین استایل بدنه برای گیتار شما

Hollowbodies and Archtop Jazz Boxes

با ترکیب رزونانس بدنه توخالی گیتار آکوستیک با الکترونیک، گیتارهای توخالی به عنوان یک پایه اصلی در موسیقی جاز و همچنین راک و سبک‌های دیگر باقی می‌مانند.

یک گیتار کلاسیک “جعبه جاز ” عموماً بزرگتر از یک گیتار سالید معمولی است و صدایی کامل و طنین‌انداز را ارائه می‌دهد. نوازندگان متنوعی چون چت اتکینز، تد نوجنت و لری کارلتون همه از نوع گیتار استفاده کرده‌اند.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران