خانه بررسی و مقایسه انتخاب صحیح میکروفون برای اجراهای زنده

انتخاب صحیح میکروفون برای اجراهای زنده

توسط Davarmelody
882 بازدید
انتخاب صحیح میکروفون برای اجراهای زنده

برای اجراهای زنده چه میکروفونی انتخاب کنیم؟

میکروفون یکی ازمهم‌ترین و ضروری‌ترین تجهیزات اجرای زنده است که در سیستم‌های صوتی روی صحنه ایفای نقش می‌کند و صدا را به گوش شنوندگان می‌رساند. از آنجایی که صدها مدل میکروفون با ویژگی‌های متنوع در بازار وجود دارد، انتخاب گزینه مناسب کاری دشوار به نظر می‌رسد. در این قسمت راهنمای انتخاب صحیح میکروفون برای اجراهای زنده را در اختیار شما گذاشته‌ایم تا بتوانید راحتتر میکروفون دلخواه خود را انتخاب کنید.

انواع میکروفون

میکروفون‌های داینامیک

یکی از رایج‌ترین میکروفون‌هایی که اکثرا در اجراهای زنده استفاده می‌شود، میکروفون‌های داینامیک می‌باشند. در بدنه این میکروفون‌ها یک دیافراگم بسیار نازک و سبک قرار گرفته که در واکنش به فشار صدا می‌لرزد و در جای خود حرکت می‌کند. حرکت دیافراگم باعث می شود تا سیم پیچی که در میدان مغناطیسی معلق است، به حرکت درآید و در نتیجه آن جریان الکتریکی کوچکی ایجاد شود. در مقایسه با میکروفون‌های کاندنسر، میکروفون‌های داینامیک قیمت کمتری دارند‌ (البته مدل‌های پیشرفته این میکروفون‌ها می‌توانند گران باشند). این میکروفون‌ها دارای ساختاری بسیار قوی و محکم می‌باشند که اصولا می‌توانند فشارهای بالای صدا (high Sound Pressure Levels یا به اختصار SPL) را به راحتی تحمل کنند. میکروفون‌های داینامیک به دلیل آنکه عملکردی مکانیکی دارند، گاهی اوقات نسبت به تغییرات صدا واکنش کمتری دارند و به همین دلیل در فرکانس‌های بالا جزئییات صدا را به‌خوبی انتقال نمی‌دهند.

میکروفون‌های کاندانسر

معمولا از میکروفون‌های کاندنسر در استودیوها استفاده می‌شود. اما با این حال امروزه خیلی از میکروفون‌های کاندنسر را در اجراهای زنده نیز به کار می برند. این میکروفون‌ها دارای ساختار مکانیکی بسیار ساده‌ای می‌باشند. یک دیافراگم رسانای کشیده شده و نازک، نزدیک یک ورقه آهنی که به آن back plate می‌گویند، قرار می‌گیرد. این چیدمان تشکیل یک خازن الکتریکی می‌دهد و back plate الکتریسیته مورد نیاز را از یک فانتوم پاور تامین می‌کند. وقتی سیگنال‌های صدا به دیفراگم برخورد کرده و آن را به لرزه درمی‌آورند، ظرفیت خازن تغییر می‌کند و همین باعث تغییر ولتاژ خروجی می‌شود. این تغییر و تنوع ولتاژ همان سیگنال‌های خروجی میکروفون می‌باشد.

انتخاب صحیح میکروفون برای اجراهای زنده

آمپدانس چیست؟

بیشتر سیستم‌های صدایی از میکروفون‌هایی با آمپدانس پایین استفاده می‌کنند.

در بررسی انواع میکروفون‌ها، حتما با میکروفون‌هایی که آمپدانس بالا یا پایین دارند روبه‌رو شده‌اید. فاکتور آمپدانس نشان‌دهنده این است که یک میکروفون تا چه اندازه در جریان دادن سیگنال‌های AC مانند سیگنال‌های صوتی مقاوم است و معمولا با مقیاس اُهم (Ohm) اندازه‌گیری می‌شود.

میکروفون‌هایی با آمپدانس بالا را می‌توان با هزینه بسیار کمی تولید کرد. اما با این حال واکنش آنها به صدا با افزایش بیش از اندازه کابل میکروفون تضعیف می‌گردد. 18 الی 20 فیت اندازه استانداردی برای کابل‌ها است تا از تخریب جدی سیگنال‌ها جلوگیری شود. اما اگر میکروفون دارای آمپدانس پایین باشد، هرچه قدر هم که طول کابل بلند باشد، اثر مخربی روی سیگنال‌ها نخواهد گذاشت. به همین دلیل است که در اکثر سیستم‌های صوتی از میکروفون‌هایی با آمپدانس پایین استفاده می‌شود.

چرا الگوهای قطبی اهمیت دارند؟

متناسب با طراحی و ساختاری که برای هر میکروفون در نظر گرفته می‌شود، واکنش میکروفون به صدا در جهت‌های متفاوت،‌ متغییر است و درجه حساسیت آنها نیز فرق می‌کند. طرحی که این ریسپانس را تعیین می‌کند، یک الگوی قطبی نامیده می‌شود. الگوی قطبی مشخص می‌کند که میکروفون صداها را از چه جهاتی دریافت می‌کند. بیشتر میکروفون‌ها را می‌توان در دو دسته تقسیم‌بندی کرد: تک جهته و چند جهته.

یک میکروفون تک جهته از نشت صدا و ایجاد فید بک جلوگیری می‌کند.

عموما میکروفون‌هایی که در اجراهای زنده استفاده می‌شوند باید تک جهته و دارای الگوی قطبی کاردیوئید ( یا هایپر کاردیوئید یا سوپر کاردیوئید) باشند. کاردیوئید الگویی با طرح قلبی را مشخص می‌کند که باعث می‌شود صداهای ناخواسته از که از سازهای دیگر پخش می‌شوند، به مسیر میکروفون وارد نشوند (نشت نکنند).

کدام میکروفون برای شما مناسب خواهد بود؟

در انتخاب یک میکروفون فاکتورهای متعددی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. احتمالا شما هم از کسانی هستید که از میکروفون‌های تک جهته استفاده می‌کنید، چرا که می‌توانند به خوبی صدای منابع صوتی اطراف خود را ایزوله و از ایجاد فید بک جلوگیری کنند. اگر روی استیج از اسپیکر مانیتور استفاده می‌کنید، قطعا باید میکروفونی داشته باشید که توانایی بسیار بیشتری در ایزوله کردن صداهای اطراف دارند. نوع سازهایی که میکروفون گذاری می‌کنید و صدایی که در نهایت روی استیج پخش خواهد شد، ‌تعیین می‌کند که بازه فرکانسی را که یک میکروفون کاندنسر ساپورت می‌کند را احتیاج دارید یا بازه فرکانسی یک میکروفون داینامیک.

میکروفون‌های مخصوص وکال و یا سخنرانی

بیشتر خوانندگان و وکالیست‌های حرفه‌ای ترجیح می‌دهند بیشتر از میکروفون‌های داینامیک ارزان قیمت همچون Shure SM58 استفاده کنند تا مدل‌های کاندنسر. چراکه میکروفون‌های داینامیک صدایی گرمتر و مقاوم‌تری ارائه می‌دهد. از طرف دیگر،‌ میکروفون‌های کاندنسر با جزئیات بی‌نظیری که در فرکانس‌های بالا ارائه می‌دهد می‌تواند صدای بسیار دلنشینی داشته باشد. اما حتما از میکروفونی با الگوی قطبی کاردیئودی یا هایپر کاردیئودی استفاده کنید تا مطمئن شوید صداهای ناخواسته وارد میکروفون نمی شود و همچنین فید بک به وجود نمی‌آید.

میکروفون‌های مخصوص درام

تقریبا در بیشتر سیستم‌های صدایی روی استیج، هر درام میکروفون مخصوص به خودش را دارد. اگر روی هر کدام از tomها از یک میکروفون کاردیئودی یا هایپر کاردیئودی قوی استفاده شود، کاملا صدای هریک از درام‌ها ایزوله می‌شود و از ورود صدای دیگر اجزای kit به هرکدام از میکروفون‌ها جلوگیری می‌شود. برای Snare باید میکروفونی انتخاب کرد که که قابلیت جریان SPLهای بالا را داشته باشد. به همین دلیل معمولا یک میکروفون داینامیک گزینه مناسبی است. یک kick drum به میکروفونی نیاز دارد که فرکانس‌های پایین را به خوبی دریافت می‌کند. همچنین فرکانس‌های بالای سنج‌ها هم توسط میکروفون کاندانسر با کیفیت خوبی ضبط می‌شود.

انتخاب صحیح میکروفون برای اجراهای زنده

روش دیگری برای میکروفون گذاری درام در اجراهای زنده قرار دادن دو میکروفون کاندنسر به طور خیلی دقیق، یکی بالای درام و دیگری برای kick drum می‌باشد. این روش ساده هم برای زمانی که کانال‌های ورودی برای میکروفون محدود است و هم برای اجرای موزیک درام که صدای snare و هریک از tom‌ها خیلی بلند است و نیازی به میکروفون گذاری روی هر یک از درام‌ها وجود ندارد،‌ به کار می‌آید.

امپ‌های گیتار

ممکن است باور این قضیه کمی مشکل باشد، اما حقیقت آن است که یک آمپلی فایر گیتار دارای مشخصه‌هایی برای صدا است که به صدای انسان شباهت دارد. در اکثر مواقع یک میکروفون داینامیک برای وکال یا یک میکروفون برای درام کار را راه می‌اندازد. البته که میکروفون‌های داینامیک ظرفیت زیادی در جریان SPLهای بالا دارند و به همین دلیل همیشه نتیجه خوبی در کنار یک آمپلی‌فایر گیتار ارائه می‌دهند.

امپ‌های باس

همانند امپ‌های گیتار،‌ آمپلی‌فایر باس هم صداهایی با ولومی بسیار بالا تولید می‌کنند. به همین دلیل یک میکروفون داینامیک خوب با دیافراگم بزرگ می‌تواند بدون اینکه صدا را خراب کند، بازه گسترده‌ای از فرکانس‌هایی که توسط بیس ایجاد می‌شوند را دریافت کند. بنا به یک قانون کلی، اگر یک میکروفون در ضبط صدای درام عملکرد خوبی داشته باشد، در کار کردن با گیتار بیس هم نتیجه خوبی ارائه می‌دهد.

Horns

یک میکروفون کاردیئودی داینامیک با ریسپانس خوبی که به بازه گسترده‌ای از فرکانس‌ها دارد و نیز توانایی در جریان SPLهای بالا، می‌تواند صدای با کیفیتی از Horn را دریافت کند.

پیانو آکوستیک

برای پیانو آکوستیک باید از دو میکروفون کاندنسر با دیافراگم کوچک یا بزرگ استفاده کرد. می‌توانید یکی را در فاصله 12 اینچی بالای treble strings و دیگری را بالای lower strins ها قرار دهید. همچنین می‌توانید هر دو را در فاصله 8 اینچی hammer ها جایگذاری کنید.

کیبورد الکتریک

از آنجایی که اکثر کیبوردهای الکتریک مستقیما به یک آمپلی‌فایر وصل می‌شوند، می‌توانید از میکروفون‌هایی که برای گیتار الکتریک به کار می‌روند، یعنی یک میکروفون کاندنسر قوی با ظرفیت SPLهای بالا‌ استفاده کنید. البته گاهی اوقات کیبوردها را به میکسر وصل می کنند که در این حالت نیازی با استفاده از میکروفون وجود ندارد.

چه فاکتورهایی را در خرید یک میکروفون مخصوص برای اجراهای زنده در نظر بگیریم؟

وقتی نوبت به انتخاب میکروفون می‌رسد،‌فاکتورهای متعددی وجود دارد که باید به هریک توجه شود. در این قسمت به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

موارد استفاده شما چه هستند؟

اولین و مهم‌ترین فاکتوری که باید در نظر بگیرید این است که بیشتر قرار است کدام سازها یا منابع صدا میکروفون گذاری شوند؟ مثلا اگر در یک کنسرت بزرگ میکروفون گذاری می‌کنید باید از میکروفون‌های با کیفیت کاندنسر استفاده کنید. برای صداهای بلندی چون گیتار، بیس یا درام میکروفون‌های داینامیک با کیفیت مناسب هستند. حواستان باشد که میکروفونی که انتخاب می‌کنید متناسب با سازی که قرار است در کنارش استفاده شود، بازه فرکانسی خوبی را بدون اعوجاج ساپورت کند.

در حال حاضر از چه میکروفون‌هایی استفاده می‌کنید؟

حتما لازم نیست که از همه میکروفون‌ها یکی تهیه کنید. ببینید که در مجموعه خود چه میکروفون‌هایی دارید و سعی کنید تا با بهترین روش از آنها استفاده کنید. میکروفون‌های داینامیکی مانند SM57‌، اکثرا برای استفاده در ضبط بیشتر سازها و نیز صدای وکال کاربرد دارند.

بودجه شما چقدر است؟

میکروفون‌ها دارای قیمت‌های بسیار متنوعی می‌باشند که انتخاب آنها مستقیما به بودجه‌ای که برای خرید در نظر گرفته‌اید بستگی دارد. خوشبختانه اکثر میکروفون‌هایی که برای اجراهای زنده استفاده می‌شوند، تقریبا دارای قیمت مناسبی می باشند و دوام بالایی هم دارند.

میکروفون با کابل یا بدون کابل

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب شما تاثیر دارد این است که آیا به یک میکروفون وایرلس احتیاج دارید یا خیر. در مورد میکروفون‌های بدون کابل مطالب گسترده‌ای وجود دارد، که بهتر است بطور جداگانه بررسی شوند.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران