خانه بررسی و مقایسه میکروفون گذاری برای رکورد وکال و گیتار آکوستیک به طور همزمان

میکروفون گذاری برای رکورد وکال و گیتار آکوستیک به طور همزمان

توسط Davarmelody
886 بازدید
میکروفون گذاری برای رکورد وکال و گیتار آکوستیک به طور همزمان

میکروفون گذاری برای رکورد وکال و گیتار آکوستیک به طور همزمان :

افرادی که در زمینه میکس موزیک فعالیت دارند، می دانند که اگر هریک از اجزای آهنگ به طور جداگانه ضبط شده باشد، میکس آسان تر خواهد بود. به همین دلیل است که متخصصین ترجیح می دهند تا برای ضبط تک آهنگ از یک بند (گروه)، صدای وکال و دیگر سازها را جدا از یکدیگر ضبط کنند. اگر که گیتار لید نواخته شود، این شیوه به خوبی نتیجه می دهد. اما گاهی اوقات برای بعضی نوازنده ها، همین مساله مشکل بزرگی ایجاد می کند به همین منظور در ادامه با روشهای میکروفون گذاری برای رکورد وکال و گیتار آکوستیک به طور همزمان آشنا خواهید شد.

به عنوان مثال یک خواننده یا ترانه سرا را در نظر بگیرید. بیشتر زندگی هنری آنها با خواندن و نواختن یک گیتار به طور همزمان سپری شده است. حالا چطور می شود از آنها انتظار داشت که این دو کار را جدا از یکدیگر انجام دهند؟ به همین ترتیب نباید انتظار نتیجه درخشانی داشت.

جدا از اینکه با این کار، انجام این فرایند را برای خواننده سخت می کنید، بلکه برای ضبط صداهای بهتر و با کیفیت مجبور می شوید تا رکورد خود را قربانی خواسته خود کنید. سوال این است که چگونه می توانید صدای گیتار و وکال را در کنار هم و بطور همزمان ضبط کنید، بدون آنکه نتیجه ضبط صدایی غیر طبیعی داشته باشد؟

در این قسمت به مواردی اشاره می شود که باید به آنها توجه داشته باشید.

استفاده از یک میکروفون Mono

ساده ترین راه حلی که وجود دارد استفاده از یک میکروفون و پیدا کردن بهترین مکان برای جایگذاری آن است. این روشی است که در اکثر ضبط های قدیمی از آن استفاده می کردند و اگر شما هم به دنبال ساخت موزیکی هستید که کلاسیک باشد، این روش به کارتان می آید. البته که پیدا کردن بهترین نقطه برای قرارگیری میکروفون در حرف آسان تر به نظر می رسد تا به عمل، به همین دلیل است که اگر شما نیز می خواهید از این تکنیک استفاده کنید باید انتظار ایجاد باگ و برخی از مشکلات دیگر را داشته باشید.

میکروفون گذاری برای رکورد وکال و گیتار آکوستیک به طور همزمان

در استفاده از یک میکروفون، به احتمال قوی شما هم میکروفون را جایی قرار می دهید که بیشتر به دهان خواننده نزدیک باشد تا روی صدای وکال تاکید بیشتری داشته باشید. این در حالی است که در مقایسه با دیگر روش هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، صدای گیتار با فاصله دوری از میکروفون پخش خواهد شد. اما در هر صورت، استفاده از این روش در ضبط دمو یا ضبط های زنده، ایده خوبی به نظر می رسد.

میکروفون گذاری برای رکورد وکال و گیتار آکوستیک به طور همزمان

استفاده از دو میکروفون Mono

اگر می خواهید کنترل بیشتری روی صدای هریک از منابع صوتی داشته باشید و از طرفی هم نگران ضبط استریویی نیستید، استفاده از دو عدد میکروفون مونو روش مناسبی خواهد بود. مدل های متفاوتی در استفاده از این تکنیک وجود دارد، پس بیایید حالا در مورد سه روشی صحبت کنیم که شما را به ایده آل خود نزدیک تر می کنند.

اولین شیوه، استفاده از یک میکروفون داینامیک مانند Shure SM7B برای ضبط وکال و مدلی از یک میکروفون کاندنسر برای گیتار است.

ممکن است ضبط صدای وکال به وسیله یک میکروفون داینامیک برای هر ژانری بهترین گزینه نباشد، اما برای ژانری مانند موسیقی راک که خواننده ها همیشه و در هر صورتی صدای خود را با یک میکروفون داینامیک ضبط می کنند، حتی اگر میکروفون کاندنسر در اختیارآنها باشد، این روش صدایی کاملا ایزوله شده برای شما رکورد می کند که کار کردن با آن بسیار راحت تر است.

حال که صحبت از میکروفون داینامیک است، چرا از یک مدل SM57 روی گیتار استفاده نکنیم! با اینکه ممکن است این کار نتیجه چنان لذت بخشی حاصل نکند، اما وقتی موضوع میکس های بزرگتر مطرح باشد، یک میکروفون تکی داینامیک تنها گزینه ای است که به آن نیاز خواهید داشت.

میکروفون گذاری برای رکورد وکال و گیتار آکوستیک به طور همزمان

تکنیک دوم: استفاده از دو میکروفون کاندنسر Cardiod یا hypercardiod

استفاده از میکروفون های کاندنسر با دیافراگم کوچک در این روش مناسب خواهد بود، اما گاهی اوقات میکروفون کاندنسر با دیافراگمی بزرگ صدای با کیفیت بهتری از وکال ضبط می کند. شیوه قرار دادن میکروفون ها در این روش، متناسب با سلیقه هر فرد و البته آهنگی که قرار است ضبط شود، متغییر است.

به همین دلیل برای پیدا کردن بهترین مکان برای نصب هر دو میکروفون باید کمی بیشتر تلاش کرد. بعضی از متخصصین میکروفون ها را درست کنار هم، اما در جهت های مخالف یکدیگر قرار می دهند. در حالی که بعضی دیگر ترجیح می دهند تا میکروفون ها در فاصله به نسبت زیادی از هم قرار بگیرند.

میکروفون گذاری برای رکورد وکال و گیتار آکوستیک به طور همزمان

هر کدام از این حالت ها را که انتخاب می کنید، توجه داشته باشید که کلید کار این است که میکروفون ها در جلوی منبع صدایی قرار بگیرد که می خواهید آن را ضبط کنید و پشت میکروفون مقابل منبعی باشد که قرار نیست صدایش رکورد شود. استفاده از دو میکروفون کاندنسر مانند دیگر روش هایی که گفته شد، صدا ها را به طور کامل از هم جدا نمی کند، اما با قرار دادن هوشمندانه آنها می توانید صدایی متعادل و طبیعی ضبط کنید.

میکروفون گذاری برای رکورد وکال و گیتار آکوستیک به طور همزمان

روش سوم استفاده از دو میکروفون با الگوی Figure 8

چون میکروفون های figure 8 می توانند به خوبی صداهایی که از پشت میکروفون می آیند را ریجکت کنند، می توانید آنها را در جهت مخالف منبعی قرار دهید که قرار نیست از صدای آن ضبط بگیرید. با این روش در مقایسه با شیوه قبلی در استفاده از میکروفون های کاندنسر، صدای گیتار و وکال را تا حد زیادی مستقل از هم ضبط کنید.

استفاده از یک میکروفون برای وکال + یک جفت میکروفون استریویی روی گیتار

ممکن است که اگر نتیجه نهایی شما موزیکی خلوت باشد، بخواهید با استفاده از گیتار آکوستیک گپ های آن را پر کنید. در این مرحله است که تکنیک های ضبط گیتار آکوستیک استریویی به کار می آیند.

استفاده از یک جفت میکروفون کاردیودی کاندنسر با فاصله از هم روی گیتار می تواند ایده خوبی باشد، چرا که می توانید با پن کردن میکروفن های چپ و راست روی گیتار و تمرکز روی صدای وکال با میکروفون مخصوص به خودش، دامنه گیرایی صدا را بالا ببرید.

با این حال اگر تنها ساز موجود در آهنگ گیتار باشد، ممکن است استفاده از یک spaced pair میکروفون روی گیتار باعث به هم خوردن بالانس موزیک شود. برای اینکه این مشکل را از بین ببرید، استفاده از یک میکروفون گذاری XX یا ORTF دقت کار شما را بالا می برد اما صدای گیتار را کمتر می کند.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران