خانه راهنمای خرید چگونه سیم گیتار الکتریک مناسب تهیه کنیم

چگونه سیم گیتار الکتریک مناسب تهیه کنیم

توسط Davarmelody
1075 بازدید
چگونه سیم گیتار الکتریک مناسب تهیه کنیم

تهیه سیم گیتار الکتریک مناسب

این روزها سیم‌های گیتار الکتریک چنان تنوعی دارند و از منظرهای مختلفی همچون ضخامت، جنس متریال و غیره با یکدیگر تفاوت دارند که مطمئنا انتخاب گزینه مناسب برای گیتار شما تقریبا کار دشوار و پیچیده‌ای است. اگر تصمیم داریم که سیم‌های گیتار الکتریک خود را تعویض کنیم، بهتر است قبل از خرید مراحل زیر را دنبال کنیم تا بدانیم چگونه سیم گیتار الکتریک مناسب تهیه کنیم .

  • ضخامت سیمی را که مدنظر دارید مشخص کنید.
  • جنس و متریال دلخواهتان را انتخاب کنید.
  • از محصولات کمپانی محبوب خود خریداری کنید.
چگونه سیم گیتار الکتریک مناسب تهیه کنیم

ضخامت سیم‌ها

ضخامت سیم‌های یک گیتار را در این جا با اینچ بیان می‌کنیم. معمولا ضخامت استاندارد برای سیم‌ها بین .010 تا .046 است که یکی از اندازه‌های محبوب برای یک گیتار 6 سیم می باشد. برای سیم اول ضخامت .010 که نازکترین حالت می باشد و برای سیم ششم .046 که ضخیم ترین حالت به شمار می‌رود. البته گاهی گیتاریست‌ها ضخامت‌های دیگری غیر از این مقادیر برای سیم‌های ساز خود می‌پسندند که صرفا آنها را برای ایجاد صدای خاص‌تر و احساس متفاوت‌تر به هنگام نواختن گیتارشان انتخاب می‌نمایند. معمولا برای کوک کردن استاندارد(E, B, G, D, A, E) گیتار الکتریکی که سایز نرمالی دارد (بین 24.5 اینچ الی 25.5 اینچ) سیم‌هایی با ضخامت‌های گفته شده کمک می‌کنند تا توازن خوبی بین تن‌های صدا و میزان راحتی در هنگام نواختن برقرار شود.

از دیگر ضخامت‌های پر طرفدار سیم‌های گیتار، مقادیر بین .009 تا .042 است، که چون سیم‌هایی با چنین ضخامتی نازک تر هستند و طبیعتا سبک‌تر نیز می‌باشند، کشش کمتری دارند و راحت تر نواخته می‌شوند. البته در مقایسه با سیم‌های سنگین تر که کشش بیشتری هم دارند، این سیم‌ها حجم و قدرت کاملی را که گاها مدنظر است را ندارد. اما اگر شما هنوز مبتدی هستید و دنبال فرصتی هستید که بیشتر با سیم‌ها کار کنید تا آنها را بهتر بشناسید، طبیعتا این ضخامت اندازه مناسبی برای گیتارتان خواهد بود.

چگونه سیم گیتار الکتریک مناسب تهیه کنیم

البته این نکته را نیز فراموش نکنید که برای ساعت‌ها تمرین پیاپی و روزانه، استفاده از سیم‌های نازک تر کمتر انگشتان شما را خسته می‌کنند. اما مساله این است که کشش کمتر، نکات منفی‌ای هم به دنبال دارد. وقتی از سیم‌های نازک تری استفاده می‌کنید باید به خاطر داشته باشید که برای تیون کردن و کوک شدن گیتار خود باید دقت و حوصله بیشتری صرف کنید، چرا که این سیم‌ها نسبت به حالت عادی حساس تر و البته نامتعادل تر هستند. مسلما هنگام نواختن سیم‌های نازک تر، بیشتر ممکن است که صدای زنگ داری هم بشنوید و برای جلوگیری از ایجاد چنین صدایی باید میزان کنترل روی هر دو دست خود را تقویت کنید.

در مقابل وقتی از سیم‌های ضخیم تری به اندازه .011 تا .048 استفاده کنید، مسلما همه چیز برعکس می‌شود. قطعا سیم‌ها کشش بیشتری دارند و شما می‌توانید محکم‌تر از حالت عادی بنوازید. البته همانطور که انتظار می‌رود، ضخامت بیشتر، فشار بیشتری هم برای حرکت سیم‌ها می طلبد و در نتیجه برای اینکه صدای مطلوبی از آن‌ها دریافت کنید باید قدرت انگشتان خود را نیز افزایش دهید. اصولا تُن صدای سیم‌های سنگین تر به نسبت سیم‌های نازکی که با متریال مشابه ساخته شده‌اند، کمی دارک و کدر تر است. اکثرا اگر گیتاریست‌ها ترجیح می‌دهند که از سیم‌های ضخیم تر استفاده کنند، به این دلیل است که تیون کردن و کوک کردن مداوم اینگونه سیم‌ها به دلیل کشش بیشتری که دارند، راحتتر است. ضخامت‌های بیشتر از .011 چون صدای گرمتری دارند و به نسبت تیون کردن کمتری هم احتیاج دارند برای گیتارهای جَز مناسب تر هستند.

نکات کلی درمورد ضخامت‌های سیم گیتار

بهتر است از سیم‌هایی استفاده کنید که همگی در یک بسته بندی ارائه می‌شوند. مثلا ممکن است گاهی بخواهید که سیم چهارم سنگین تر از حالت عادی باشد. اما فراموش نکنید که تغیرات کوچک هم می‌توانند تفاوت‌های شدیدی را به دنبال داشته باشند. همین امر در مورد ضخامت سیم‌ها هم صادق است. همچنین توجه کنید که وقتی سیم‌های گیتاری را عوض می‌کنید، بریج و گردنه گیتار نیز باید به طور مجدد تنظیم شوند. اگر فکر می‌کنید که خودتان به تنهایی مهارت کافی برای انجام این کار را ندارید، شدیدا پیشنهاد می‌کنیم که تعویض سیم‌ها را به یک شخص متخصص بسپارید. صادقانه عرض کنیم، اگر تنظیمات بریج و Truss Rod به درستی انجام نشوند، قطعا با مشکلات اساسی روبه‌رو خواهید شد.

جنس و متریال سازنده سیم‌ها

سیم‌های گیتار الکتریک از نوع خاصی از فولاد ساخته می‌شوند. معمولا جنس هسته سیم‌ها همگی یکسان است و تنوع چندانی ندارند. البته گاهی ممکن است بعضی از تولید کنندگان محض تنوع از روکش‌هایی از جنس حلب استفاده کنند، اما به‌طور کلی جنس هسته سیم‌ها تقریبا مشابه است. تفاوت اصلی میان متریال استفاده شده در ساخت سیم‌ها، جنس سیم پیچی است که اطراف هسته سیم را می‌پوشاند. از محبوب ترین متریال‌هایی که در ساخت سیم‌ پیچ ها استفاده می‌شود می‌توان با استیل‌هایی با روکش نیکل اشاره کرد. خوبی این متریال در برقراری تعادل بین صداهای نرم و لطیف، و صداهای خش‌دار و سخت است که باعث می‌شود هر کدام تاثیر یکسانی روی گوش شنونده بگذارند.

پوششی از نیکل خالص موجب ایجاد صدایی گرم تر و لطیف تر می‌شود، در حالی که استیل ضدزنگ صدای براق‌تر و واضح‌تری دارد. البته فلزهای دیگری هم در ساخت سیم‌ها استفاده می‌شوند که هر کدام تُن صوتی و ویژگی‌ مخصوص به خود را دارند. حال آنکه این مواد چگونه روی سیم‌ها بنشینند، مثلا اینکه همچون یک لایه نازک محافظ اطراف هسته را بپوشانند تاثیر مستقیمی روی طول عمر، دوام و تُن صوتی سیم‌ها می‌گذارند. تجربه استفاده از متریال متفاوت هم اندازه تعویض سیم‌ها اهمیت دارد و خوب است که جنس‌های مختلف را امتحان کنید. تقریبا هر برندی در ساخت سیم‌های گیتار، فرمول مخصوص به خودش را به کار می‌برد.

چگونه سیم گیتار الکتریک مناسب تهیه کنیم

سیم‌هایی با روکش مسطح

سیم‌هایی از این نوع، تاثیر به سزایی روی تُن صدا و احساس نواختن یک گیتار الکتریک می‌گذارند. در مقایسه با اکثر سیم‌ها که اطراف هسته را لایه‌ای به طور سیم پیچ می‌پوشاند، در ساخت سیم‌های با روکش صاف، یک لایه اضافه‌تر از جنس ریبون پولیش شده هسته را می‌پوشاند که باعث می‌شود صدا به مراتب لطیف تر باشد و با تُن ملایم و آرام تری شنیده شود. صدای این سیم‌ها را اکثرا از گیتارهای جَز کلاسیک شنیده‌ایم.

چگونه سیم گیتار الکتریک مناسب تهیه کنیم

چگونه سیم گیتار الکتریک مناسب تهیه کنیم

برند و کمپانی سازنده

از آنجایی که هر کمپانی سازنده سیم‌های گیتار، فرمول مخصوصی برای تولید این محصولات به کار می‌برند، بنابراین بین سیم‌های هر برند، تفاوت‌های مشخصی هم وجود دارد. از این رو خوب است تا سیم‌های برند‌های مختلف را امتحان کنید و مدلی را برگزینید که بیشتر از بقیه با سبک و خلق و خوی شما سازگاری دارد. حتی ممکن است گاهی به ظاهر، سیم‌هایی از دو برند کاملا مشابه هم باشند و دارای ضخامت و جنس یکسانی باشند، اما یک تغییر بسیار کوچک در میزان ضخامت و متریال استفاده شده کافیست تا عملکرد دو سیم از لحاظ تناژ صوتی و احساسی که هنگام نواختن منتقل می‌کند کاملا متفاوت باشد. دوباره تکرار می‌کنیم،‌ بهترین راه شناخت سیم‌های مناسب برای شخص شما، تجربه و امتحان کردن مدل‌های مختلف است. اما در هر حال استفاده از محصولات برندهای معتبر همیشه مطمئن تر خواهد بود.

چگونه سیم گیتار الکتریک مناسب تهیه کنیم

خلاصه مطلب

پیدا کردن بهترین سیم برای گیتار الکتریک کاملا به خواسته‌ها و تکنیک‌های نوازندگی شما بستگی دارد و ایده‌آل ترین روش برای رسیدن به این منظور، امتحان کردن و آزمایش مدل‌های متنوع است. وقتی اندازه ضخامت، متریال و جنس روکش‌ها و مشخصه محصولات هر برند را بشناسید، در آن زمان است که گیتار شما به شما می‌گوید که باید از چه سیمی استفاده کنید. یک نکته را فراموش نکنید، اثری که انگشتان و تعریق دستان شما روی سیم‌ها می‌گذارد، مسقیما طول عمر و احساس سیم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس هر نوازنده، نیاز به سیم مختص به خودش را دارد و قرار نیست سیمی که برای هم گروهی شما خوب کار می‌کند، برای شما هم مناسب باشد.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران