خانه بررسی و مقایسه بهترین پلاگین های موجود در بهترین نرم افزار های میزبان

بهترین پلاگین های موجود در بهترین نرم افزار های میزبان

توسط داور ملودی
810 بازدید
بهترین پلاگین های موجود در بهترین نرم افزار های میزبان

کدام DAW (نرم افزار میزبان) شامل بهترین پلاگین های موجود می باشد؟

در حالی که می توانید با هر نوع DAW موسیقی عالی بسازید، همه DAW ها از روش های متفاوت ضبط، ویرایش، طراحی صدا و میکس برخوردارند. بنابراین، وقتی نوبت به انتخاب DAW می رسد، نکته کلیدی آن است که شما DAW مورد نظر خود را مطابق با گردش کار و ویژگی های منحصر به فرد آن ها و همچنین سبک خودتان، ارزیابی و انتخاب کنید. با این اوصاف، گاهی اوقات به راحتی می توان از یک معیار بسیار مهم در انتخاب DAW چشم پوشی کرد، آن هم پلاگین های آن است.

امروزه، پلاگین ها بسیار فراتر از پردازنده های بسیار ساده ای هستند که حتی یک دهه پیش به صورت رایگان با DAW ارائه می شدند. در حقیقت، افکت های موجود در پلاگین و ابزارهای مجازی ممکن است در نهایت تبدیل به هسته اصلی مجموعه افکت های شما بشوند. در این مقاله، ما به ارزیابی پلاگین های پنج تا از محبوب ترین نرم افزارهای میزبان موجود در بازار پرداخته ایم تا پاسخ این سوال را بیابیم که کدام DAW بهترین پلاگین ها را دارد؟

 بهترین پلاگین های موجود در بهترین نرم افزار های میزبان

Avid Pro Tools | Ultimate

هنگام دانلود نرم افزار میزبان Pro Tools | Ultimate، شما با یک پکیج پلاگین قوی که بیش از 75 برنامه کاربردی، افکت و ابزارهای مجازی از Avid، Bomb Factory و AIR Music Technology ارائه می دهند، رو به رو می شوید. به عنوان صنعت پیشرو در زمینه نرم افزار میزبان برای چندین دهه، Pro Tools تا حدی تجربه کار بر روی یک کنسول ضبط با فرمت بزرگ را شبیه سازی می کند، بنابراین جای تعجب نیست که در موقعیت های تولیدی که مبتنی بر ضبط اجراهای زنده می باشد، برتری داشته و مجموعه پلاگین های آن تاکیدی بر این موضوع می باشد.

با در نظر گرفتن تقلید از کمپرسورهای سخت افزاری کلاسیک و اکولایزرها، انبوهی از مدولاسیون و افکت های مبتنی بر زمان، شبیه ساز گیتار و آمپ باس Eleven MKII، نمونه گیر Ucon’s Falcon و مجموعه ای کاملاً شگفت آور از شبیه سازی stompbox؛ پلاگین های Pro Tools، دارای ویژگی های محشری بوده که قطعات موسیقی شما را به آهنگ هایی شنیدنی و با کیفیتی فوق العاده تبدیل می کند. با این حال، Pro Tools شما را فقط به افکت های معمولی محدود نخواهد کرد، این پلاگین ها همچنین ارائه دهنده ی پردازنده های طراحی صدا بی شماری می باشند، مانند کشش زمان (time stretcher) و تغییر صدا X-Form (pitch shifter)، تغییر دهنده فرکانس AIR وAIR Talkbox vocoder نیز می باشد.

3 پلاگین برجسته Pro Tools | Ultimate

Moogerfooger Bundle: مجموعه Moogerfooger با جلوه های آنالوگ کنترل شده ولتاژ که توسط Bob Moog طراح افسانه ای synth معرفی شده است، توانست توجه تعداد بسیاری از حرفه ای های صنعت موزیک را به خود جلب کند. گرچه ممکن است نتوانید نسخه ی اورجینال این افزونه را به دست بیاورید؛ ولی این پکیج نرم افزاری معتبر، چهار پدال Moogerfooger را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین این پدال ها برای افزودن افکت های جذاب آنالوگ به آهنگ و میکس های شما ایده آل هستند.

Pultec Bundle: تعداد کمی از ابزار ها به اندازه Pultec EQ شهرت جهانی دارند و یک رکن اصلی در امکانات حرفه ای ضبط و میکس هستند. اکولایزهای Pultec با صدای tube-based، قابلیت انعطاف پذیری و استفاده آسان؛ در بسیاری از کارهای شکل دهی صدا عالی عمل می کنند. پکیج نرم افزاری Pultec شامل EQP 1A، EQH 2 و MEQ 5 است. چه بخواهید سازهای خود را به خوبی تنظیم کنید و چه میکس های خود را با یک اکولایز mix-bus بهتر کنید، بسته نرم افزاری Pultec ابزاری ایده آل و با کارایی بالا می باشد.

AIR Lo-F: به عنوان یک افکت bitcrusher و saturation نسبتاً ساده معروف می باشد. با این حال، AIR Lo-Fi مانند یک سلاح مخفی برای مهندسان حرفه ای میکس است. همچنین در صورت استفاده درست؛ صدای vocal، snare-drum و گیتار را به شکل باورنکردنی جذاب می کند. اگرچه این پلاگین پرکاربردترین saturator موجود در بازار نیست، اما استفاده از آن آسان بوده و فشاری به CPU شما وارد نمی کند و درنهایت از صدایی بسیار با کیفیت برخوردار می باشد.

 بهترین پلاگین های موجود در بهترین نرم افزار های میزبان
 بهترین پلاگین های موجود در بهترین نرم افزار های میزبان

PreSonus Studio One 5 Professional

یک DAW همه کاره می باشد که ویژگی هایی مانند روند کار سنتی Pro Tools و انعطاف پذیری خلاق Ableton را با هم ترکیب کرده است. کاربرانی که عمدتا سازهای زنده را ضبط می کنند از طرح سبک کنسول Studio One لذت خواهند برد. در حالیکه این DAW با وجود ابزار های beat-production، قابلیت های MIDI گسترده و یکپارچه سازی ابزار مجازی، برای تولیدکنندگانی که فقط با یک نرم افزار کار می کنند بسیار مناسب می باشد؛ اما Studio One در تولیدات ترکیبی نیز واقعاً خوش می درخشد. پکیج پلاگین های Studio One 5 Professional دارای طیف گسترده ای از افکت های خلاقانه و پردازنده های با دوام است، از جمله نرم افزار شبیه ساز سخت افزاری EQs و کمپرسورها، در کنار delay ها و reverb های پیشرفته، تعدیل کننده ها و ترکیب های نرم افزاری، به علاوه چندین افکت MIDI، از جمله یک مولد آکورد هوشمند (intelligent chord generator)، یک arpeggiator قدرتمند و یک فیلتر MIDI برای تنظیم دامنه سرعت و محدود کردن ابزارهای مجازی و ماژول های صدای خارجی برای پخش نت ها در یک مقیاس، تمام و کمال در این DAW موجود می باشد.

3 پلاگین برجسته Studio One 5 Professional

Fat Channel XT: کمپانی PreSonus با تلاش بسیار زیاد توانست پلاگین Fat Channel XT channel strip را اصلاح کرده و ارتقا دهد، که در ابتدا برای کمک به همگام سازی بین میکسرهای Studio One و PreSonus StudioLive طراحی شده بود. همچنین در این پلاگین از فناوری State Space Model استفاده می شود تا هشت کمپرسور و هفت EQ را که با دقت بالا از سخت افزار استودیویی وینتج الگو گرفته اند، در دسترس شما قرار دهد. فرقی نمی کند که چه سبکی دارید و یا به دنبال چه هستید، پلاگین Fat Channel XT به زیبایی هرچه تمام تر از عهده ی هر کاری بر می آید.

Mojito: یک سینتی سایزر مونو با کاربری آسان است که برای synthesist های تازه کار دنیای سینت جذاب خواهد بود. پلاگین Mojito که بر اساس synth مونو کلاسیک و آنالوگ ساخته شده، شامل یک مولد صدای موجی شکل چندگانه، یک فیلتر lowpass چهار قطبی و یک بخش افکت های مدولاسیون است. این پلاگین یک سینت عالی برای یادگیری اصول پایه ای synthesis بوده و دارای صدای فوق العاده غنی می باشد که به میکس های شما باس های قدرتمندی را اضافه می کند.
Autofilter: افکتهای فیلتر می توانند به صدای گیتارهای بی رمق، synth ها و سازهای ضربه ای جذابیت بسیاری بیفزایند. Autofilter که محصول کمپانی PreSonus است یک افکت فیلتر با قابلیت بالا است که می تواند با پلاگین های شخص ثالث (third-party) گران قیمت هماهنگ شود. با دو فیلتر چند حالته، پنج نوع LFO و یک envelope follower؛ به شما این امکان را می دهد تا عملکرد فیلترها را برای ایجاد همه چیز از sweepهای (تغییرات یکنواخت) چشمگیر و صداهای autowah گرفته تا ضرب فیلتر متناوب، کنترل کنید.

 بهترین پلاگین های موجود در بهترین نرم افزار های میزبان
 بهترین پلاگین های موجود در بهترین نرم افزار های میزبان

Image Line FL Studio 20 Signature Edition

آنچه که به عنوان تلاشی برای شبیه سازی تولید موسیقی آغاز شد، درنهایت به ساخت و طراحی یک DAW کامل تبدیل گشت که توسط تهیه کنندگان هیپ هاپ، پاپ و EDM بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. FL Studio که در سال 1997 شکل گرفت (قبلاً به عنوان Fruity Loops شناخته می شد) مبتنی بر یک فرمت ساده و بصری است که به هنرمندان این امکان را می دهد تا beat هایشان را به سرعت و با کیفیت بالا بسازند. بسیاری از کاربران برجسته این DAW شامل Sonny Digital، Lex Luger، Mike Will Made It و Basshunter هستند و این DAW به طور جدایی ناپذیری با trap، grime و dubstep ارتباط دارد. نسخه FL Studio 20 Signature Edition ابزاری عالی برای هر سبک موسیقی است، همچنین برای تولید کنندگانی که فقط با یک نرم افزار کار می کنند، پکیج پلاگین های این DAW بسیار ایده آل می باشد. این نرم افزار میزبان با چندین ابزار مجازی کامل، ابزار دستکاری نمونه و پلاگین های شکل دهنده صدا، شما را به دگرگونی و تغییر اصوات در یک محیط خلاقانه و قابل دسترسی ترغیب می کند.

3 پلاگین برجسته FL Studio 20 Signature Edition

Sytrus: که مجموعه اصلی ابزارهای مجازی FL Studio است؛ شامل شش مولد صدای قابل تنظیم، سه ماژول فیلتر، یک موتور افکت با قدرت بالا و یک ماتریس مدولاسیون برای ایجاد patche های فوق پیچیده فراهم می کند. برای طراحان صدای مبتدی، کار با افزونه Sytrus در ابتدا می تواند کمی سخت و پیچیده باشد. با این حال، Sytrus ارزش آن را دارد که برای تسلط بر آن زمان صرف کنید زیرا دارای پتانسیل فوق العاده ای برای تولید صداهای خارق العاده و بی نظیری را دارا می باشد.

Fruity Convolver: اکثر کاربران FL Studio با Fruity Reeverb 2 که یک نوع Reverb الگوریتمی می باشد، آشنا هستند. اما یک گزینه عالی دیگر در مجموعه پلاگین های FL Studio، Fruity Convolver می باشد. این پلاگین به عنوان یک افزونه تلفیقی (convolution)، به شما این امکان را می دهد تا پاسخ های ضربه ای (IRs) را در فضاهای فیزیکی و واحدهای سخت افزاری reverb مشاهده کنید. این همان فناوری است که در پشت صنعت Altiverb reverb plug-in وجود دارد. Fruity Convolver با مجموعه ای گسترده از IR ها همراه بوده و اجازه بارگذاری IR های شخصی و شخص ثالث (third-party) را نیز می دهد. خبر خوب این است که شما فقط به استفاده از IR های reverb محدود نخواهید بود.

Gross Beat: مسلماً مشهورترین پلاگین FL Studio، Gross Beat است که نوعی افکت glitch و stutter می باشد و برای تغییر زمان و تنظیم ریتم های غیرقابل پیش بینی از آن استفاده می شود. این پلاگین با وجود 36 envelope، زمان و حجم قابل تعریف توسط کاربر و توانایی اتصال به هر صفحه کلید MIDI، فقط یک پلاگین ساده نبوده، بلکه یک ابزار اجرای زنده کامل می باشد. این پلاگین که مورد استفاده Daft Punk در موسیقی متن فیلم Tron قرار گرفت است، یکی از جالب ترین پلاگین های های موجود در بازار می باشد.

 بهترین پلاگین های موجود در بهترین نرم افزار های میزبان
 بهترین پلاگین های موجود در بهترین نرم افزار های میزبان

Ableton Live 11 Suite

مانند FL Studio، Ableton Live نیز برای تولیدکنندگانی که به کار با یک نرم افزارعلاقه مند هستند، بسیار مناسب می باشد. نرم افزار میزبان Ableton Live دو روش برای تعامل با یک پروژه را در اختیار شما قرار می دهد، Arrangement View و Session View. در اینجا Arrangement View یک فرمت جدول زمانی خطی مشابه با سایر DAW های موجود در بازار را در دسترس شما قرار می دهد، در حالی که Session View یک قالب غیرخطی را ارائه کرده که شامل صحنه ها و کلیپ های مستقل است که به شما این امکان را می دهد ایده هایتان را به سرعت ضبط کرده و در ساختارهای چندگانه امتحان کنید. Session View هم ابزاری جذاب برای ترانه سرایی بوده و هم پلتفرمی برای اجرای loop-based می باشد.

Ableton Live 11 Suite با کمتر از 15 ابزار نرم افزاری، 72 افکت صوتی و MIDI، 29 بسته محتوایی که با نمونه ها، loop ها و ترکیب ها (texture) کامل شده است؛ در مجموع پلاگین های با ارزشی را به شما ارائه می دهد. یکی از هدف های اصلی Ableton Live، ارتقا ارتباط macro های اختصاصی و متعدد آن است. همچنین Ableton Live 11 Suite شامل مجموعه ای به نام Max for Live است که به شما این امکان را می دهد که افکت ها و ابزارهای خود را از ابتدا بسازید. درنهایت اگر شما عاشق ساختن صداهایی هستید که تا به حال به گوش کسی نرسیده است، Ableton Live 11 Suite که فراتر از یک DAW معمولی بوده می تواند گزینه ی ایده آلی برای شما باشد.

3 پلاگین برجسته Ableton Live 11 Suite

Collision: سازهای کوبه ای حضور پررنگی در موسیقی مدرن پاپ، هیپ هاپ و EDM دارند و Ableton Live’s Collision روشی منحصر به فرد برای ساخت صداهای کوبه ای با استفاده از فناوری مدل سازی فیزیکی را عرضه کرده است. Collision با ارائه هفت نوع تشدید کننده (resonator)، از جمله beam ها، سیم ها، membrane ها، pipe ها و لوله ها، به شما امکان کنترل کامل مشخصات صوتی سازهای کوبه ای را می دهد. شما می توانید مواد تشدید کننده (resonator) را انتخاب کنید، attack وdecay را تعریف کنید، اثرات هارمونیک و ناموزون اضافه کنید و پارامترها را با LFO داخلی تنظیم کنید؛ تا در نهایت یک ساز کوبه ای پیچیده بسازید که از مرزهای دنیای فیزیکی فراتر می رود.

String Quartet: به طور انحصاری برای Ableton Live 11 Suite توسط شرکت Spitfire Audio ساخته شده است و از کیفیتی بسیار بالا وarrangement فوق العاده ای برخوردار می باشد. انواع مختلفی از note length ها و تکنیک های آرشه کشی (bowing technique) برای ایجاد اجراهای دلنشین در این مجموعه یافت می شود و خبر خوب دیگر آن است که این پلاگین به همراه MIDI clip هایی در سبک های مختلف به بازار عرضه شده که الهام بخش شمار بسیاری از هنرمندان می باشد.
PitchLoop89: در حال حاضر، علاقه به افکت های سبک موسیقی اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 که به دلیل محدودیت های فن آوری آن زمان دارای ویژگی های منحصربفردی بودند جان دوباره ای گرفته است. PitchLoop89 شبیه سازی از the Publison DHM 89 B2 که یک pitch-shifting delay کلاسیک بوده و یک پلاگین جانانه برای جلوه های glitch، delay های معرکه و vibrato خوش صدا بوده، یادآور حس و حال افکت های وینتج با کمی تغییر و ارتقا می باشد.

 بهترین پلاگین های موجود در بهترین نرم افزار های میزبان
 بهترین پلاگین های موجود در بهترین نرم افزار های میزبان

Steinberg Cubase Pro 11

Cubase Pro 11 به عنوان یکی از بهترین DAW های صنعت موسیقی، فوق العاده انعطاف پذیر بوده و به گزینه ای عالی برای تولید موسیقی در هر سبکی بدل شده است. Cubase به علت ثبات و طراحی ظریف، همیشه مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان قرار گرفته است، از دی جی معروف Zedd تا آهنگساز مشهور آلن سیلوستری. در نتیجه این نرم افزار میزبان نقش اساسی در روند کاری بسیاری از هنرمندان حرفه ای داشته است. Cubase Pro 11 دارای مجموعه پلاگینی فوق العاده است که شامل 90 افکت و هشت ابزار مجازی با بیش از 3000 صدا می باشد. پردازنده های استاندارد و همچنین یک channel strip فوق العاده با الهام از کنسول های آنالوگ در این DAW گنجانده شده است که در نتیجه Cubase Pro 11 را با داشتن تعداد زیادی پلاگین طراحی صدا، delay های بی شمار، reverb ها، modulator ها، harmonizer ها و افکت saturation، از رقبای خود جلو انداخته است.

3 پلاگین برجسته Steinberg Cubase Pro 11

Multiband Envelope Shaper: فشرده سازی چند باند (Multiband compression) یک افکت استودیویی رایج است که امکان کنترل داینامیکی و مستقل را بر روی باندهای فرکانسی خاص فراهم می کند و اخیراً به نظر می رسد که multiband saturator ها به شدت پرطرفدار گشته اند. با این حال Multiband Envelope Shaper متعلق به کمپانی Cubase چیزی است که هر روز مشابه اش را نمی بینید و در واقع به شما این امکان را می دهد تا attack و انتشار سیگنال ها را با کنترل مستقل بر روی چهار باند اکولایزر انجام دهید. درنهایت با استفاده از این پلاگین می توانید درام ها، سینتی سایزرها، سازهای زنده و موارد دیگر را مطابق با سلیقه ی شخصی خود تغییر دهید و Multiband Envelope Shaper یکی از آن پلاگین هایی است که تا زمانی که آن را امتحان نکرده باشید، هرگز متوجه قدرت و احتیاج خود به آن نمی شوید.

LoopMash FX: یک پلاگین مناسب برای افزودن افکت های DJ مانند backspin، scratch، stutter، پخش معکوس و کاهش سرعت (slowdowns) به آهنگ است و برای به دست آوردن افکت های منحصر به فرد و جذاب تنها کافی است پارامترها را به یک کنترل کننده MIDI اختصاص داده و یا اتوماسیون (macro) ها را تغییر دهید.
HALion Sonic SE: پلاگین قدرتمند سینتی سایزر و ابزار تولید مبتنی بر نمونه است. HALion Sonic SE با داشتن مجموعه ای گسترده از مطالب، سکوی پرشی برای پیشرفت شما در صنعت موسیقی می باشد. علاوه بر آن، این افزونه به همراه سینت سایزر wavetable FLUX با بیش از 70 موج با طراحی خاص و 100 صدای پیش فرض فوق العاده، به بازار عرضه شده است.

 بهترین پلاگین های موجود در بهترین نرم افزار های میزبان

نتیجه گیری:

به لطف DAW های امروزی با ابزارهای باورنکردنی، بیش از هر زمان دیگری شما قادر به ساخت موسیقی هستید. بنابراین هنگام انتخاب DAW مناسب خود، فراموش نکنید که مجموعه پلاگین های آن را نیز مورد بررسی قرار دهید.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران