خانه راهنمای خرید راهنمای خرید میکسر

راهنمای خرید میکسر

توسط داور ملودی
709 بازدید
راهنمای خرید میکسر

چگونه یک میکسر انتخاب کنیم؟

می توان گفت که میکسرها، هسته و قلب سیستم های صوتی یا استودیوهای مخصوص به ضبط می باشند. این مقاله، با عنوان راهنمای خرید میکسر در اختیار شما گذاشته شده که شامل اطلاعاتی کاربردی در جهت خرید بهترین میکسر، متناسب با خواسته های شما می باشد.

راهنمای خرید میکسر

میکسرهای استودیو و لایو (Live)

میکسرهایی که در ضبط های استودیویی استفاده می شوند و میکسرهایی که در اجراهای زنده کاربرد دارند، هر دو سیستم هایی هستند که برای ترکیب سیگنال های صوتی و مسیردهی به آنها در زمانی که نیاز باشد به کار می آیند.

نوع و میزان ورودی و خروجی مورد نیاز شما بسته به نوع استفاده ای که از میکسرها می کنید تعیین می شود. به عنوان مثال، یک میکسر در اجرای زنده باید به اسپیکرهای اصلی متصل باشد و تعدادی مانیتوری را پشتیبانی کند، در حالی که یک میکسر سنتی و استودیویی ممکن است به خروجی های بیشتری از هر کانال نیاز داشته باشد تا بتواند چندین ترک را ضبط کند.

این روزها تفاوت بین میکسرهای استودیویی و لایو گنگ و مبهم است. لذا بهتر است در ابتدا توضیحی در مورد اجزای تشکیل دهنده یک میکسر ارائه دهیم.

راهنمای خرید میکسر

کانال ها

هرچه تعداد کانال های یک میکسر بیشتر باشد، تجهیزات بیشتری را می توان به آن متصل کرد. کانال ها انواع متفاوتی دارند و هم می توانند به صورت مونو باشند و یا استریو. از طریق کانال ها می توان میکسر را به میکروفون و یا دیگر سیگنال های خطی متصل کرد.

کانال ها معمولا دارای یک پری آمپ هستند تا سیگنال های ورودی را تا سطح مناسبی بالا ببرند و یک فیدر دارند که برای کنترل خروجی کانال استفاده می شود. معمولا، هر کانال دارای اکولایزر، ارسال های کمکی(auxiliary sends) و پن کنترل است، اما گروهی دیگر از میکسر ها هستند که طراحی بسیار ساده ای دارند و فقط شامل کانال های اولیه و خروجی های master هستند.

مسیرهای کنترل سیگنال یا Bus ها

هر یک از کانال هایی که در یک میکسر وجود دارد، سیگنال ها را به یک یا چند Bus می فرستد. در آخر، خروجی اصلی به یک master mix bus منتقل می شود که توسط فیدرهای کانال کنترل می شود. به طور مشابه، هر کدام از aux send ها، به وسیله یک کنترل ولوم جداگانه روی کانال تنظیم می شوند و توسط جک خروجی مخصوص به خودش، از میکسر خارج می شود. aux send ها یا می توانند به طور مستقل توسط pre-fader روی کانال تنظیم شوند یا به وسیله post-fader .

این خروجی های ویژه برای میکس های مانیتوری، میکس های هدفونی، ضبط کردن و حتی به عنوان افکت های صدایی بسیار مناسب هستند. بعضی از کنسول های میکس (میکسرها) دارای aux bus مخصوص افکت های صدایی هستند که ممکن است شامل یک پردازشگر افکت و یا کانال های بازگشت باشد.

راهنمای خرید میکسر

گروه ها

بعضی از میکسرهایی که بزرگتر هستند و تعداد کانال های بیشتری دارند، دارای ویژگی کانال های گروهی هستند که گاهی با نام VCA از آن یاد می شود. این روشی بسیار کاربردی در جهت مدیریت و کنترل تعداد زیادی کانال است. هر یک از گروه های کانالی، خود شبیه یک میکسر عمل می کند که بین کانال های اولیه و باس های اصلی قرار می گیرد.

روشی که گروه ها کار می کنند بسیار ساده می باشد. خروجی هر کانالی را که می خواهید کنترل کنید را به یک باسی که توسط یک فیدر گروه تنظیم می شود، منتقل می کنید. به عنوان مثال، تمامی خروجی های مربوط به ساز درام را به گروه 1 و خروجی های مربوط به وکال را به گروه 2 می فرستید. هر گروه، فیدر خروجی مخصوص به خود را دارد که در آخر به یک باس مستر وصل مرتبط می شود.

این ویژگی به شما اجازه می دهد تا تمام بخش های موزیکتان را فقط با تعداد کمی از فیدرها کنترل کنید، بدون آنکه در هر گروه روی میکس هر یک از کانال ها تاثیری بگذارید.

Mute Groups and Scenes

بعضی از میکسرها علاوه بر mix group دارای mute group نیز می باشند. این ویژگی به شما اجازه می دهد که روی هر یک از کانال های مجزا، کنترلی قرار دهید تا بتوانید در یک زمان گروهی از کانال ها را mute و یا unmute کنید. به عنوان مثال، به هنگام ضبط موزیک از یک گروه موسیقی، اگر بخواهید قسمتی از آن گروه را که فقط در چند ترک شرکت دارند و یا کل گروه را وقتی فردی در حال صحبت کردن است، بی صدا کنید، این ویژگی بسیار پرکاربرد خواهد بود.

گروهی دیگر از میکسرهای پیشرفته وجود دارند که به شما این امکان ذخیره کردن چند mute scene را می دهند. با استفاده از این ویژگی، می توانید تنظیمات و پیکربندی چندین گروه از کانال ها را ذخیره و بی صدا کنید که برای صداگذاری در تئاترها بسیار پر کاربرد می باشد.

Inserts و خروجی مستقیم (direct)

در حالی که aux sends برای افکت هایی که می خواهید روی کانال های چند تایی (مانند reverb یا delay) القا کنید مناسبند، اینسرت های کانال برای اضافه کردن پردازشگرهایی چون کمپرسور اکولایزر روی کانال های جدا از هم، کاربرد دارند. یک اینسرت کانال معمولا در جریان سیگنالی درست بعد از پری امپ خود قرار می گیرد و یا از ارسال های جداگانه و return jack استفاده می کند و یا از یک اینسرت جک 4/1 اینچی که نیاز به یک کابل اینسرت بخصوص برای استفاده دارد.

به طور متقابل، خروجی های مستقیم، به سادگی نسخه ای از سیگنال های preamplifier را خارج می کنند. همین موضوع باعث شده تا از آنها برای انتقال سیگنال ها به یک رکوردر اکسترنال یا رابط صوتی است. همین موضوع باعث شده تا از آنها برای انتقال سیگنال ها به یک رکوردر اکسترنال یا رابط صوتی استفاده شود.

راهنمای خرید میکسر

میکسرهای آنالوگ

در یک میکسر آنالوگ هر کانال، باس، پری آمپ، EQ و اجزای دیگر از مدارهای فیزیکی تشکیل شده اند. اساسا میکسرهای آنالوگ ساختاری بسیار ساده دارند و مجهز به کنترل های دستی برای تنظیمات و گزینه مسیریابی هستند.

راهنمای خرید میکسر

زمانی که با کارکرد این میکسرها آشنا شوید، با یک نگاه سریع به بدنه و اجزای تشکیل دهنده آن می توانید به سادگی متوجه چگونگی کارکرد سیستم شوید.

راهنمای خرید میکسر

میکسرهای دیجیتال

بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از وارد شدن سیگنال های آنالوگ (معمولا بعد از گذر از پری آمپ) به میکسر دیجیتال، این سیگنال ها به دیتاهای دیجیتالی تبدیل می گردند تا جهت یابی و پردازش شوند.

اساسا یک میکسر دیجیتال، مانند کامپیوتری عمل می کند که شامل تعدادی از مبدل های AD/DA و کنترلرهای نرم افزاری بخصوص می باشد. تراشه های DSP در میکسرهای دیجیتال بسیار کوچکتر و ارزانتر از بوردهای آنالوگشان می باشند.

به همین دلیل است که می توانید بوردهای دیجیتالی را با اکولایزرها، پردازشگرهای داینامیکی و افکت ها راه اندازی کنید بطوری که gear خروجی کاملا گرفته شود. قابلیت ذخیره و دوباره به اجرا در آوردن کل تنظیمات یکی از بزرگترین ویژگی های مثبت این میکسرها به شمار می آید.

میکسرهای دیجیتالی نیاز به زمان بیشتری برای یادگیری دارند و معمولا دارای یک بخش کنترل ویژه برای تمامی کانال ها می باشند. به هر حال، در کنار این محدودیت ها از اسکرین های بزرگ و طرح های خلاقانه ای استفاده شده است.

به علاوه، ویژگی های پیشرفته ای مانند Ethernet audio integration ( مثل Dante)، اتصال Wi-Fi و کنترل tablet PC همگی امکاناتی را در اختیار کاربران می گذارند که در مدل های آنالوگ وجود ندارد. و باعث شگفتی است که وقتی میزان سطح کلی کیفیت صدا مطرح می شود، میکسرهای دیجیتالی حرف اول را می زنند.

میکسرهای دیجیتالی نیاز به زمان بیشتری برای یادگیری دارند

میکسرهای لاین

میکسرهای لاین همان میکسرهای آنالوگ هستند که بطور اختصاصی با سیگنال های line-level کار می کنند. این دستگاه ها دارای ساختار بسیار ساده ای هستند که معمولا دارای یک کنترل برای تنظیمات ولوم روی هر کانال می باشند.

میکسرهای لایو و لاین به شما این امکان را می دهند تا سیگنال های ورودی از چندین منبع صوتی را به یک خروجی یکتا تبدیل کنید و از این رو کانال ها و پری امپ روی بورد اصلی را خالی کنید. در استودیو، بیشتر مهندسین از میکسرهای لاین high-end که summing نامیده می شوند، برای تحکیم میکس نهایی خود استفاده می کنند.

راهنمای خرید میکسر

راهنمای خرید میکسر

راهنمای خرید میکسر

میکسرهای powered

میکسرهای powered از ترکیب یک میکسر و آمپلی فایر تشکیل می شود. این میکسرها برای استفاده در سیستم های صوتی الکترونیکی قابل حمل بسیار ایده آل هستند. در واقع، گاهی اوقات میکسرهای powered به خوبی در کنار اسپیکرها سازگارند و می توانند فرمت کوچکی از سیستم های PA را تشکیل دهند.

در خرید میکسرها به چه نکاتی توجه کنیم

برای انکه در میان مدل های متفاوتی که از میکسرها در بازار وجود دارند، بهترین گزینه را بخرید باید در ابتدا یک لیست از موارد زیر متناسب با خواسته های خود تهیه کنید:

کانال ها و ورودی ها

چه تعدادی از کانال ها احتیاج دارید؟ چه تعداد میکروفون قرار است که به میکسر شما متصل شود؟ ورودی های استریو برای کیبورد و ورودی های direct برای بیس و گیتار را فراموش نکنید. همچنین آپدیت هایی که در آینده ممکن است برای سیستم خود انجام دهید را در ذهن داشته باشید.
اکولایزرها

بعضی از میکسرها دارای تنظیمات اولیه برای بالا و پایین بردن فرکانس ها می باشند، در حالی که گروهی دیگر از میکسرها دارای اکولایزرهای پارامتریک multi-band روی هر کانال می باشند که دارای مقادیر کم و زیاد هستند. تا چه حد انتظار دارید که میکسری که تهیه می کنید قابلیت تغییر صدا داشته باشد؟

Directs Outs/Inserts

آیا می خواهید که کانال های ورودی سیگنال ها را به یک پردازش gear اکسترنال یا سیستم ضبط وارد کنند یا فقط می خواهید که ورودی های کانال ها در میکسر تنها وارد خروجی اصلی میکسر شوند؟

پردازشگرهای Onboard و افکت های صوتی

یکی از فواید استفاده از پردازش های Onboard آن است که دیگر نیازی به استفاده از outboard gear اضافی نخواهید داشت. به هر حال، اگر از یک میکسر در سیستمی استفاده می کنید که خودش دارای پردازش outboard می باشد، در اینصورت پردازش onboard در اولویت قرار نمی گیرد.

راهنمای خرید میکسر

راهنمای خرید میکسر

باس ها و جهت دهی

این موضوع به نوعی که می خواهید سیگنال ها را جهت دهی کنید بستگی دارد. اگر می خواهید میکس مانیتوری یا ضبط و یا افکت های اکسترنال داشته باشید، حتما باید به اندازه کافی aux send برای مدیریت این جریان داشته باشید.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران