خانه راهنمای خرید چگونه یک ساز کاخن خوب انتخاب کنیم؟

چگونه یک ساز کاخن خوب انتخاب کنیم؟

توسط داور ملودی
1003 بازدید
چگونه یک ساز کاخن خوب انتخاب کنیم؟

راهنمای خرید ساز کاخن

کاخن این روزها به عنوان پربحث ترین و داغ ترین ساز کوبه ای که به عنوان درام دستی در بازار شناخته شده است ،تبدیل شده و البته تعجبی هم ندارد چرا که از نظر قیمتی بسیار مقرون به صرفه است و مهمترین ویژگی این ساز قابل حمل بودن آن است و از همه مهمتر کاخن می تواند با طیف گسترده ای از سبک های موسیقایی و گروه نوازنده های مختلف هماهنگ شود. بنابراین اگر به فکر خرید کاخن خود هستید ،نکاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا بتوانید انتخاب آگاهانه ای داشته باشید.
کاخن کلمه ای اسپانیایی است که به معنای جعبه یا کشو میباشد، در این مطلب نگاهی اجمالی به تاریخچه ی این ساز می کنیم. هنگامی که برده های آفریقایی را به پرو و کوبا منتقل کردند ،آن ها از سازهای موسیقی خود و بسیاری از جنبه های دیگر فرهنگ شان محروم شدند، بنابراین از وسایل موجود در اطرافشان، مانند جعبه های حمل و نقل دور ریخته شده، پرکاشن های مختلفی را ساختند. از آنجایی که موسیقی برای آنها ممنوع بود، بردگان می توانستند روی این جعبه ها بنشینند و هدف خود را که طبل زدن بود ،پنهان کنند.

آسان برای مبتدی ها

بزرگترین دلیل محبوبیت کاخن این است که سازی آسان برای مبتدی هاست و نیازی به بلد بودن تکنیک خاصی ندارد. اگر تا به حال روی میز خود با دست درام زده اید ،کاخن را تمرین کرده اید.
سطح اصلی کاخن ، تاپا (Tapa)نام دارد که یک تکه چوب نازک است که باعث ایجاد صدای طنین انداز می شود. بسیاری از انواع چوب های مختلف برای ساخت تاپا مورد استفاده قرار می گیرد، اما معمولاً از تخته سه لایه به دلیل استحکام و دوام زیاد، مورد استفاده قرار می گیرد.
ضربه زدن به تاپا در مناطق مختلف، سه تن اصلی درام را تشکیل می دهد: باس ،اسلپ و تاچ .وقتی به پایین تاپا ضربه می زنید ، صدای باس را تولید می کنید .ضربات سخت تر در نزدیکی لبه های بالایی باعث ایجاد صدای اسلپ می شود و لمس های سبک روی درام برای تولید نوت های مخفی استفاده می شود. البته موارد بیشتری برای داشتن تسلط بر روی کاخن وجود دارد، اما فقط با کمی تمرین هر کسی می تواند نکات فوق را یاد بگیرد و کاخن بنوازد.

چگونه یک ساز کاخن خوب انتخاب کنیم؟
چگونه یک ساز کاخن خوب انتخاب کنیم؟

انواع کاخن

کاخن سنتی پرو در اصل جعبه شش ضلعی توخالی میباشد که نوازنده هنگام نواختن روی آن می نشیند و سوراخی در قسمت پشت جعبه برای بازتولید صدا وجود دارد. با این حال، انواع مختلفی از کاخن وجود دارد.
کاخن های فلامنکو اغلب دارای سیم ،سیم های گیتار و حتی ساز (rattles) که یکی از سازهای خانواده پرکاشن ها میباشد در پشت تاپا قرار میگیرد.
کاخن های مدرن که در موسیقی پاپ استفاده می شوند، غالباً دارای سیم های اسنیر در داخل خود هستند. سیم ها باعث تولید صدای محکم تر و واضح تری می شوند و می توانند صدا های بلندتر و عمیق تری تولید کنند.
از آنجایی که بیشتر کاخن¬ها به سبک اسنیر دارای rattle بیشتری هستند ، معمولاً وقتی به سرعت نواخته می شوند صدای خالصی تولید نمی کنند و صدای بیس مانند کاخن¬های سیم دار را ندارند.
با این حال ،مدل های اسنیر اغلب صدای بلندتری دارند ،که می توانند بدون آمپلی فایر استفاده شوند.
درامرهایی که می خواهند با درام دستی نواختن را شروع کنند بهتر است که کاخن های اسنیر و سیم دار خریداری کنند زیرا می توانند ویژگی های کاربردی شبیه به درام ست خود را داشته باشند.
کاخن های ایتدایی تر را می توانید با 50 تا 100 دلار خریداری کنید.اما اگر ویژگی های خاصی را مدنظر دارید بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید. بعضی از مدل ها به شما این امکان را می دهند که به تاپا سیم وصل کنید. برای تولید صدای کاخن مدل پرو (بدون سیم) یا صدای مدرن تر (با سیم) می توانید سیم ها را وصل یا قطع کنید.
اهرمی در قسمت خارجی برای اتصال سیم ها به تاپا وجود دارد. توانایی قطع کردن سیم ها یک ویژگی ضروری است اگر می خواهید روی کاخن از پدال برای ایجاد صدای باس استفاده کنید. بسیاری از کاخن ها قابلیت تنظیم فشار سیم ها را روی تاپا برای تغییر صدا دارند که اغلب از طریق پیچ های آلن در پایین درام امکان پذیر است.
سیم ها با فشار کم صدای زنگ دار تر و با ساستین بیشتری ایجاد می کند در حالی که سیم ها با فشار بالاتر صدایی محکم تر همانند درام های اسنیر می¬دهد. این ویژگی ها ممکن است باعث افزایش قیمت ساز شوند ، اما ارزش آن را دارد زیرا می توانید کاخنی با کاربرد های بیشتر و شخصی تر داشته باشید.

گوشه های اسلپ، پورت ها و ویژگی های بیشتر کاخن

با نگاه کردن به کاخن خواهید یافت که تاپا با پیچ هایی به اطراف لبه قاب متصل شده است.
این پیچ ها به شما امکان می دهند تا گوشه های اسلپ تپا را تنظیم کنید. اگر پیچ هایی که در لبه بالایی نزدیک به گوشه ها را کمی شل¬تر کنید، با ضربه زدن به درام می¬توان صدایی شبیه به کلیک را ایجاد کرد زیرا تاپا به جلو و عقب حرکت می کند و برخورد تاپا با قاب اصلی ساز باعث ایجاد این صدا می شود. اما اگر پیچ ها سفت شده باشند ،چنین صدایی به گوش نمی رسد.
محل قرارگیری پورت روی صدای درام تأثیر گذار است. اگر سوراخ صدا در مرکز صفحه ی عقب قرار گرفته باشد ،صدایی با حجم بیشتر و تن کمتری خواهید داشت.اگر پایین تر قرار گرفته باشد،صدایی با تن بیشتر ولی با حجم نسبتا کمتری تولید می کند.محل قرارگیری پورت ها همچنین روی صدای باس درام تاثیر می گذارند.
علاوه بر این ، برخی از کاخن ها بیش از یک سطح برای نواختن دارند. کاخن¬هایی که چندین سطح دارند، برای تولید آن ها بیشتر از یک نوع چوب استفاده شده و یا یک سطح با سیم و سطح دیگر بدون سیم ارائه می شود.
برخی از آن ها مثل کاخن بونگو تنوع صدایی بیشتری دارند که داخل آن بافل هایی تعبیه شده که باعث ایجاد صدا هایی جیغ گونه و اگرسیو میشود
اگر کاخن شما ویژگی های ذکر شده را نداشته باشد ،شما می توانید از سطوح های مختلف آن برای تولید صداهای متفاوت استفاده کنید.
نوازندگان کاخن عمدتا از کف دست و انگشتان خود استفاده می کنند، شما می توانید از نوک انگشتان خود برای ایجاد صداهای مختلف نیز استفاده کنید.

چگونه یک ساز کاخن خوب انتخاب کنیم؟
چگونه یک ساز کاخن خوب انتخاب کنیم؟

سایز

برای نواختن باید روی آن بنشینید و کمی تکیه دهید تا بتوانید به تاپا ضربه بزنید. پس برای خرید کاخن فقط صدای آن را مدنظر نداشته باشید بلکه بر اساس فیزیک بدن خود سایز مناسب را انتخاب کنید.
اگر مشکلات مربوط به درد کمر دارید، کاخن ممکن است آن تشدید تر کند.
کاخن ها در ابعاد و اشکال متنوعی موجود می¬باشند. مدل بونگو در سایز کوچک (در حد لپتاپ) و مدل های بزرگتر مانند کونگا که بین پا قرار می گیرد. برخی از آن ها دارای گوشه های زاویه دار برای تولید آسان تر صدای باس هستند. اندازه ی کاخن روی صدای آن تاثیر می گذارد. مدل های ارزان تر معمولا کوچک تر ،صدای باس بیشتر تولید می کنند اما در مجموع کم صدا تر هستند. مدل های بزرگ تر ،صدای حجیم تر و باس عمیق تری دارند.
هنگام تست کاخن ، به تعادل بین صدای باس و اسنر توجه داشته باشید. اگر صدای باس بیشتر باشد ،برای زمانی که با یک نوارنده گیتار اکوستیک اجرا می کنید بسیار مناسب می باشد اما برای اجرا با نوازنده ی باس ،گزینه ی مناسبی نمی باشد.
نواختن کاخن می تواند تجربه ی بسیار دلچسبی باشد،امیدواریم از این مطلب نکات مهم در انتخاب کاخن را یافته باشید و بتوانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران