خانه راهنمای خرید راهنمای خرید کنترلر نرم افزار

راهنمای خرید کنترلر نرم افزار

توسط Davarmelody
462 بازدید
راهنمای خرید کنترلر نرم افزار

چگونه یک کنترلر نرم افزار را انتخاب کنیم؟

برای تنظیمات دستی نرم افزار DAW نمی توانید از یک کنترلر نرم افزار چشم پوشی کنید. استفاده از این دستگاه باعث می شود که دیگر نیازی به کیبورد کامپیوتر یا موس نداشته باشید. فید بک و نتیجه ای که با استفاده از یک کنترلر نرم افزار حاصل می شود، بسیار ملموس و واضح است و از همین جهت باعث افزایش خلاقیت و نوآوری کاربر می گردد. در این قسمت، راهنمای برای خرید کنترلر نرم افزار قرار داده شده که تقریبا تمام موارد و ویژگی هایی را که نیاز است به هنگام خریدبدانید، پوشش می دهد.

چرا باید به فکر خرید کنترلر نرم افزار باشیم؟

ظهور تکنولوژی ضبط موزیک بر مبنای کامپیوترها، یکی از بهترین اتفاق هایی بود که باعث شد تا فشار کاری برای متخصصین ضبط صدا در رکورد و میکس موزیک تا حد زیادی کاهش یابد. قبل از این، فرایند میکس موزیک ملزم به ساخت کنسول بود تا بتوان تمام faderها را به اجرا گذاشت. با برنامه های DAW، هر آپشن و عملکردی که کنسول های قدیمی در اختیار می گذاشتند، به راحتی از روی یک اسکرین قابل کنترل می باشند و کافی است تا به وسیله یک موس fader ها را تنظیم کنید تا روی حرکات آنها مدیریت داشته باشید.

اما اگر ترجیح شما یک کنسول آنالوگ باشد و بخواهید روی چند ترک به طور همزمان کار کنید، یک موس نمی تواند به خوبی کارتان را راه بیندازد. در این شرایط، یک کنترلر نرم افزار بهترین راه حل است چرا که حس آشنای کنترل دستی یک میکسر را منتقل می کند. حتی اگر هنوز در دنیای آنالوگ حرفه ای نشدید و مهارت های کافی کسب نکرده اید، بعضی از مهندسین صدا هستند که ترجیح می دهند به طور دستی از ناب ها و fader های فیزیکی استفاده کنند، چرا که فکر می کنند از این طریق کنترل بیشری برای faderها و حرکات اتومیشن دارند.

وظیفه هر یک از faderها، ناب ها و دکمه ها چیست؟

معمولا هر کنترلر نرم افزاری مجهز به fader می باشد، روتاری ها برای تنظیمات پنینگ و دیگر پارامترها کاربرد دارند. شروع، توقف و مکان قرار گیری در playback نیز به وسیله کنترل ها مدیریت می شوند. بیشتر کنترلرهای نرم افزاری به آپشن های پیشرفته تر همچون EQ و پلاگین های داینامیکی دسترسی دارند که اگر ترک هایی که روی آنها کار می کنید توسط آن پلاگین ها تولید شده باشند، قابلیت تغییر و تنظیم داشته باشید. در حال حاضر، اکثرا کنترلرهای نرم افزاری به faderهایی مجهز شده اند که به تاچ حساسیت بالایی دارند و بطور پیاپی نیز در حال به روز رسانی می باشند و سطوح مختلف صدا را به خوبی نمایش می دهند که این ویژگی،خود کمک بسیار بزرگی است.

با اینکه تعداد زیادی اینکودر روتاری روی کنترلر های امروزی به طور استاندارد قرار گرفته شده، اما گاهی روی بعضی از آنها هنوز هم ناب ها به چشم می خورند. اینکودرهای چرخشی این قابلیت را دارند که چندین کار را کنترل کنند و معمولا هم می توان وظیفه آنها را مشخص کرد. به عنوان مثال، می توان یک کانال پنینگ را به یک اینکودر چرخشی اختصاص داد و پنینگ را در مکان دلخواه خودتان قرار دهید. زمانی که دوباره به آن ترک باز می گردید، اینکودر می داند که دقیقا در کدام قسمت تغییر انجام گرفته و بار دیگر می توانید حالت قبلی را آپدیت کنید. ناب ها به صورت حرکتی طراحی شده اند و معمولا مقادیر مشخصی را تعیین می کنند. اگر پنینگ جوری تنظیم شده باشد که به جای اینکودر چرخشی از ناب استفاده کند، وقتی که دوباره به موزیک برگردید، نرم افزار مقدار صحیح پنینگ را نمایش می دهد اما ممکن است ناب مقدار متفاوتی را نشان دهد.

راهنمای خرید نرم افزار آهنگ سازی

کنترل ترنسپورت یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهمی است که هر کنترلر نرم افزاری باید به آن مجهز شده باشد. این کنترل ها به شما اجازه می دهند که ضبط کردن یا پخش موزیک را شروع یا قطع کنید و همچنین بتوانید سرعت پخش را افزایش و کاهش دهید. این ویژگی فوق العاده عالی است، چرا که شما را از استفاده از موس آزاد می کند و استفاده از کیبورد کامپیوتر را به حداقل می رساند.

راهنمای خرید کنترلر نرم افزار

بانک اطلاعاتی در کنترل نرم افزار چه هستند؟

بانک های اطلاعاتی نشان دهنده گروهی از faderها می باشد. این faderها معمولادر گروه هایی هشت تایی قرار می گیرند. این هشت fader به هشت ترک متوالی در نرم افزار DAW مرتبط هستند. با استفاده از دکمه ای در بخش Channel Select که روی آن نام Bank نوشته شده، می توانید انتخاب کنید که می خواهید با ترک های 1 تا 8 کار کنید یا ترک های 9 تا16 و یا دیگر Bankها. بهترین ویژگی که در مورد Bank ها وجود دارد این است که می توانید روی یک ترک در حالت مورد نظر خود (sweet spot) بمانید اما همچنان روی هر ترک دیگری که بخواهید، کنترل fader داشته باشید. چه روی کیک درام روی کاناله اول کار می کنید، چه روی گیتار روی کاناله بیست و هشتم، هیچ گاه مجبور نمی شوید که موقعیت موزیک را رها کنید.

راهنمای خرید نرم افزار آهنگ سازی

چگونه کنترلرهای نرم افزاری با برنامه DAW کار می کند؟

بیشتر کنترلرهای نرم افزاری از طریق MIDI اطلاعات را بین خودشان و نرم افزار نصب شده DAW روی کامپیوتر منتقل می کنند. USB یک ابزار اولیه جهت اتصال کنترلر با نرم افزار DAW می باشد، اما کنترلرهای نرم افزاری هم وجود دارند که از فایروایر، Ethernet و پروتکل های اختصاصی استفاده می کنند.

آیا کنترلر نرم افزار با نرم افزار و سخت افزار شما کار می کند؟

بیشتر این کنترلرها با نرم افزارهای متفاوت سازگاری کامل دارند، اما در این مورد استثنا نیز وجود دارد، لذا بهتر است که این موضوع را در ابتدا بررسی کنید. در مورد سخت افزارها، باید گفت که اگر می خواهید کامپیوتر خود را به زودی ارتقا دهید، اطمینان حاصل کنید که درگاه های اتصال اولیه روی کنترلر نرم افزار روی هر دو سیستم جدید و قدیمتان وجود داشته باشد.

کنترلرهای نرم افزاری که یک کنسول سنتی نیز هستند

اکثر کنترلرهای نرم افزاری، ابزار هایی هستند که کنترل بیشتری روی نرم افزار در اختیار شما قرار می دهند. با این حال همچنان تعداد اندکی از شرکت ها هستند که کنسول های آنالوگ یا دیجیتال full-fledged ( به طور کامل همراه با I/O، mic preamps و موارد دیگر مخصوص کنسول ها) تولید می کنند که کنترل عملکرد برنامه های نرم افزار DAW را بسیار راحتتر می کنند. اگر می خواهید که کنترلر نرم افزارتان مانند یک رابط صوتی یا یک کنسول سنتی عمل کند، اطمینان حاصل کنید که کنترلری که انتخاب می کنید، انواع متعددی از ورودی هایی که نیاز خواهید داشت مانند ورودی XLR، ورودی برای میکروفون، لاین 4/1 اینچی و غیره را شامل می شود.

راهنمای خرید نرم افزار آهنگ سازی

به چه تعدادی fader/fader Bank نیاز خواهید داشت؟

در حالی که اکثر کنترلرهای نرم افزاری مجهز به هشت fader می باشند، خیلی از آنها قابلیت کار کردن با کنترلرهای دیگر را نیز دارند. اگر نرم افزارتان ماکسیمم تا ۳۲ لاین ضبط می گیرد، یک کنترلر با هشت fader، در کنار چهار Bank به خوبی نیاز شما را در مورد faderها برطرف می کند. بعضی از تولید کنندگان هستند که وسیله هایی می سازند که شامل یک fader قابل کنترل و گاهی یک ناب برای پنینگ و کنترل ترنسپورت هستند. این وسیله ابزاری گران قیمت است که سطح کیفیت تولید شما را ارتقا می دهد و فقط می توانید به وسیله آن در یک زمان اتومیشن اضافه کنید.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران