خانه راهنمای خرید راهنمای خرید هدفون استودیویی

راهنمای خرید هدفون استودیویی

توسط داور ملودی
1561 بازدید
راهنمای خرید هدفون استودیویی

چگونه یک هدفون استودیویی خوب انتخاب کنیم؟

در راهنمای خرید هدفون استودیویی قصد داریم مناسب ترین محصول را برای خرید با کارایی مناسب و ارزشی ایده آل خریداری کنید. قطعا انتخاب یک گزینه از بین تعداد زیادی محصول کارایی استرس آور است اما مطالعه این راهنمای خرید، شفافیت مناسبی در انتخاب شما ایجاد خواهد کرد. در این راهنما به خوبی به تمام نکاتی که قبل از خرید هدفون استودیویی می بایست به آن ها توجه کنید، اشاره خواهیم نمود.

انواع هدفون استودیویی

بد نیست برای شروع از ابتدایی ترین و البته اصولی ترین وجه ها برای آشنایی بیشتر با هدفون ها شروع کنیم. البته بسیاری از این موارد را احتمالا از قبل می دانید اما اگر اطلاعاتی در خصوص آن ها ندارید، مسئله ای نیست چرا که ما به صورت مفصل به همه آن ها اشاره خواهیم کرد. افزوده بر معرفی مدل های مختلف ما به مزایا و معایت هر مدل نیز اشاره خواهیم کرد تا توانایی انتخاب بهتر را داشته باشید.

نکته: همیشه موارد استثنایی وجود دارند، بنابراین مزایا و معایبی که ما از آن ها صحبت می کنیم برای عموم موارد هستند نه تمام موارد موجود…

راهنمای خرید هدفون استودیویی

هدفون های استودیویی تو گوشی

تقریبا هیچوقت در استودیو ها از این دسته هدفون ها استفاده نمی شود اما در اجرا های زنده استفاده گسترده ای دارند! البته مدل های فوق العاده محدود و کمی از این دسته هدفون ها وجود دارد که مناسب استودیو نیز می باشند اما به طور کلی استودیو ها پذیرای این دسته از هدفون ها نیستند. بزرگترین مزیت این هدفون ها سبکی، راحتی و منعطف بودن آن ها می باشد!

ویژگی های مثبت:

با توجه به طراحی، اندازه و وزنی که دارند به راحتی قابل حمل می باشند و به خوبی درون گوش جای می گیرند. افزوده بر این، هدفون های استودیویی این ایر عایق صدای خوبی هستند چرا که به طور مستقیم درون گوش قرار می گیرند و اجازه ورود صداهای اضافی را نمی دهند! با توجه به همه این ویژگی ها باز هم این دسته از هدفون های استودیویی به ندرت در استودیو ها به کار گرفته می شوند.

ویژگی های منفی:

در بسیاری از هدفون های استودیویی این ایر کیفیت صدا آنطور که انتظار می رود نیست! قطعا هدفون های بزرگتر به واسطه طراحی و امکاناتشان قابلیت پخش صدایی واضح تر و با کیفیت تر را دارند. بد نیست بدانید که خروجی بزرگتر در هر صورت صدایی بهتر را ارائه می کند و صدا در خروجی های کوچکتر کیفیت نسبتا پایین تری دارد.

هدفون های استودیویی رو گوشی

این دسته از هدفون های استودیویی به دلیل طراحی متفاوت و ابعاد بزرگتر در مجرای گوش شما قرار نمی گیرند بلکه بر روی گوش جای می گیرند. در برخی مدل ها پایه هدفون روی سر و در برخی دیگر از مدل ها پشت سر قرار می گیرد اما گوشی آن ها در همه مدل ها به خوبی روی گوش قرار می گیرد.

ویژگی های مثبت:

هدفون های استودیویی رو گوشی هم به راحتی قابل حمل می باشند! شاید طراحی آن ها مثل هدفون های تو گوشی جمع و جور و کوچک نباشد اما باز هم به راحتی می توان آن ها را جا به جا نمود. این هدفون ها با ارائه کیفیت بهتر صدا گزینه های مناسبی برای استودیو ها می باشند. وجود لولا در بخش های مختلف این دسته از هدفون ها اجازه تنظیم دقیق و جای گیری مناسب آن ها روی سر را می دهد.

در نسخه های دارای باتری قطعا این دسته از هدفون ها با داشتن فضای بیشتری امکان استفاده مداوم تر را برای کاربران و مصرف کنندگان مهیا می کنند. قطعا این پوئن یک قابلیت ویژه برای استودیو ها لحاظ می شود.
گوشی های بزرگ این مجموعه هدفون استودیویی امکان پخش واضح تر و با کیفیت تر صدا را مهیا نموده اند! بنابراین قطعا برای کار های حرفه ای استودیویی استفاده از این دسته هدفون ها گزینه خوبی لحاظ می شود.

ویژگی های منفی:

بزرگترین ویژگی منفی هدفون های رو گوشی نسبت به هدفون های تو گوشی و هدفون های دور گوشی اینکه عایق صدای خوبی نیستند! از آنجایی که این دسته از هدفون ها روی گوش قرار می گیرند نمی توانند به خوبی راه ورود صدا های مزاحم را بگیرند! برای همین در حین استفاده ممکن است صدای محیط را نیز بشونید.

راهنمای خرید هدفون استودیویی

اجزای های مهم در یک هدفون استودیویی

هر هدفونی از بخش های مختلفی تشکیل شده که هر کدام در عملکرد آن تاثیر بسزایی دارند. اینکه آشنایی کلی با هر کدام از این بخش ها داشته باشیم، در انتخاب محصولی بهتر و کارآمدتر کمک شایانی به ما می کند! از طرفی اگر هدفون به مشکل فنی برخورد می توانیم آن را تعمیر نماییم.

درایور هدفون

درایور یکی از اصلی ترین بخش های هدفون بشمار می رود که وظیفه تبدیل سیگنال به صدا را دارد. درایور متشکل از اجزایی همچون دیافراگم، سیم پیچ، صفحه آهنی، آهنربا و مدار الکتریکی تقویت کننده می باشد که در یک قالب پلاستیکی یا آهنی گردآوری شده اند. بیس بیشتر هدفون ارتباط مستقیم با قطر بیشتر درایور دارد. البته کیفیت ساخت درایور هم از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که درایور های قطور بی کیفیت صدایی بلند اما گوش خراش تولید می کنند. معیار اصلی سنجش درایور میلی متر است و عموما هدفون هایی با درایور بالای 40 میلی متر صدای خوبی دارند!

آمپدانس هدفون

آمپدانس مقاومت الکتریکی موجود در هدفون است که جلوی جریان را می گیرد. هر چه مقدار این مقاومت بیشتر باشد باید به هدفون نیروی بیشتری برای عملکرد با کیفیت و با صدای بیشتر ارائه شود. مقاومت هدفون ها از 32 اهم تا 300 اهم متغیر می باشد و هر چه هدفون حرفه ای تر باشد، مقاومت آن بیشتر خواهد بود.

پاسخ فرکانسی

پاسخ فرکانسی در واقع گستره فرکانس صوتی که یک هدفون می تواند تولید کند، می باشد. اولین نکته ای که برای درک پاسخ فرکانسی باید بدانید این است که فرکانس شنوایی انسان بین 20 تا 20.000 هرتز می باشد؛ با توجه به این هر چه فرکانس تولیدی هدفون در بازه نام برده به 20 نزدیک تر باشد، هدفون بیشتر بم می شود یا اصطلاحا به چنین حالتی می گویم بیس بیشتری دارد! از طرفی هر چه فرکانس تولیدی به 20.000 هرتز نزدیک تر باشد صدا زیر تر خواهد بود.

البته باید بدانید که یک هدفون استودیویی حرفه ای و خوب می بایست همه این بازه را پوشش دهد و توانایی تولید هر فرکانسی را داشته باشد. اگر هنگام خرید متوجه شدید که روی هدفون درج شده فرکانس 6.000 هرتز یا هر چیزی خیلی کمتر از 20.000 هرتز می بایست بدانید که چنین محصولی صدا های زیر را به خوبی پخش نمی کند!

راهنمای خرید هدفون استودیویی

قابلیت حذف نویز

صدا های آزاد دهنده محیط همیشه هنگام پخش موسیقی به ویژه از طریق هدفون آزار دهنده بوده اند از همین رو تمام شرکت های فعال در این زمینه شروع به طراحی و تولید نویز گیر هایی نمودند تا این صدا های مزاحم را کم کنند و از بین ببرند! وجود نویز گیر در هدفون های استودیویی یکی از ضروری ترین موارد ممکن است چرا که در نتیجه کلی یک کار حرفه ای تاثیر بسزایی دارد!

حذف نویز فعال

در هدفون های مختلف به ویژه هدفون های حرفه ای مثل یک هدفون استودیویی یک میکروفون در در هدفون تعبیه می شود تا صدای مزاحم محیط را شناسایی کند از طرفی صدای شناسایی شده در قطعه ای پردازش می شود و دقیقا مشابه همان سیگنال، سیگنالی تولید می شود تا آن را خنثی کند.

استفاده از این نوع نویز گیرها هم باعث افزایش مصرف باتری می شود و هم هزینه نهایی محصول را افزایش می دهد پس قطعا نباید انتظار داشته باشید در تمام هدفون ها چنین نویز گیر هایی به کار بروند! عموما هدفون هایی که از چنین نویز گیر هایی پشتیبانی می کنند به دلیل دارا بودن باتری حجیم ابعاد بزرگتری دارند.

حذف نویز غیر فعال

این نوع حذف نویز بیشتر به طراحی هدفون بر می گردد! در واقع طراحی هدفون به نحوی انجام می شود تا صدای محیط را کمتر به گوش برساند! هدفون های تو گوشی و هدفون های دور گوشی نظیر هدفون های استودیویی به خوبی این طراحی را پشتیبانی می کنند.

نکته: یک هدفون استودیویی خوب هر دو طراحی را برای از بین بردن نویز دارد؛ به عبارتی این هدفون ها هم طراحی مناسب و استانداری دارند و هم نویز گیر های فعال را درون خود جای داده اند.

صدای زمینه

فضا سازی یکی از مهم ترین وجه های هدفون ها به ویژه هدفون های استودیویی برای پخش موسیقی می باشد! به عبارتی اینکه صدا از سمت چپ شما پخش شود یا بخشی از آن از سمت جپ و بخش دیگر از سمت راست پخش شود، باعث می شود تا به خوبی فضای آهنگ برای شما تداعی شود.

این مسئله ارتباط مستقیم به سطح حرفه ای بودن هدفون دارد و عموما بهترین حالت آن را در یک هدفون استودیویی کامل می توانید درک کنید. به طور کلی گوشی های بزرگ برای این امر فوق العاده مناسب تر از گوشی های کوچک هستند! پس در انتخاب یک هدفون استودیویی می بایست به ابعاد گوشی نیز توجه نمایید تا کیفیت بهتری از صدا را تجربه کنید. گوشی های کوچک که ارتباط مستقیم تری با مجرای شنوایی شما دارند فرصت فضا سازی و پخش سیگنال های صوتی را نمی دهند برای همین نباید از آن ها انتظار ایجاد فضای موسیقی داشته باشید.

راهنمای خرید هدفون استودیویی

هدفون های استودیویی دور گوشی

هدفون های دور گوشی گسترده ترین، محبوب ترین و متنوع ترین هدفون های استودیویی در سراسر دنیا هستند.

ویژگی های مثبت:

هدفون های استودیویی دور گوشی بهترین صدا ممکن را تولید می کنند؛ البته استثنا هایی نیز وجود دارد اما به طور کلی طراحی این دسته از هدفون ها عملکردی بی نظیر را برای آن ها محقق ساخته است. ابعاد بزرگ گوشی و پوشش کامل گوش نه تنها باعث می شود صدایی شفاف و با کیفیت را تولید کنند بلکه جلوی ورود هر گونه صدای مزاحم را هم می گیرد. هدفون های حرفه ای استودیو اکثرا از این نوع هدفون ها هستند و عملکردی بی نظیر را ارائه می کنند.

شاید این دسته از هدفون ها کمی بزرگ باشند و نسبت به هدفون های تو گوشی و یا روگوشی وزن بیشتری داشته باشند اما نسخه های حرفه ای آن ها به دلیل طراحی عالی و استاندارد نه تنها مصرف کننده را اذیت نمی کند بلکه راحتی را در حین استفاده برای آن ها محقق می سازد. فارغ از این ها بسیاری از تولید کنندگان برای افزایش کیفیت و همینطور افزایش زیبایی در طراحی این دسته از محصولات چرم، فوم و… را نیز اضافه می کنند.

ویژگی های منفی:

هدفون های استودیویی دور گوشی نه تنها برای حمل و نقل دردسر ساز هستند بلکه فوق العاده حساس نیز می باشند! ایجاد کوچکترین مشکل در آن ها باعث کاهش کیفیت در عملکردشان می شود. به هر حال این دسته از هدفون ها ویژه استودیو طراحی و ساخته شده اند.

هدفون های دور گوشی به ویژه نسخه های حرفه ای آن ها به دلیل ارائه صدا با کیفیت، طراحی استاندارد و راحت قیمت بالاتری نسبت به سایر هدفون های نام برده دارند. افزوده بر این قدرت عملکردی این هدفون ها نیز بیشتر است و ماندگاری طولانی تری را هم به ارمغان می آورند. به طور کلی بهترین گزینه برای هدفون های استودیویی، محصولات حرفه ای دور گوشی می باشد.

هدفون های استودیویی بلوتوثی

هدفون های استودیویی بلوتوثی از سال 2017 به شدت در بازار مورد توجه قرار گرفتند. از زمانی که کم کم جک هدفون در گوشی های هوشمند رو به محو شدن رفته، آثار آن به خوبی در بازار هدفون ها نیز قابل لمس می باشد! در هدفون های استودیویی نیز تکنولوژی ارتباطی بلوتوثی رو به توسعه است و قطعا روزی عموم این دسته از هدفون ها بلوتوثی خواهند شد.

شاید حضور بلوتوث در هدفون ها برخی از مشکلات را حذف کرده باشد اما خود این تکنولوژی باعث به وجود آمدن ویژگی های مثبت و منفی شده است.

ویژگی های مثبت:

هدفون های بلوتوثی حتی در استودیو آزادی عمل بیشتری به کاربران می دهند. این یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که باعث شده این دسته از هدفون ها رو به محبوب شدن بروند! از طرفی کیفیت صدا هدفون های بلوتوثی کنونی از آنچه 5 سال پیش بود فوق العاده بهتر می باشد و این نشان دهنده پتانسیل رشد و بهبود این تکنولوژی است.

ویژگی های منفی:

متاسفانه مشکل باتری عمیق ترین و آزار دهنده ترین مشکلی در استفاده از هدفون های بلوتوثی می باشد. وجود باتری باعث شده تا هدفون های کوچک تر مصرف کوتاه تری را ارائه دهند و هدفون های بزرگتر اجازه مصرف طولانی تر را به کاربران بدهند با این حال باز هم محدودیت مصرف در این دسته از هدفون ها فوق العاده آزار دهنده می باشد.

سیگنال های هدفون های بی سیم دارای ضعف هایی می باشند که نمی توان آن ها را نادیده گرفت و این اصلی ترین دلیلی است که کمتر در استودیو ها از چنین هدفون هایی استفاده می شود! هدفون های استودیویی باید سیگنال ها را کاملا شفاف و واضح منتقل نمایند.

راهنمای خرید هدفون استودیویی

هدفون پشت بسته یا پشت باز

طراحی هدفون ها برای جلوگیری از دریافت صدا های محیط به دو دسته پشت باز و پشت بسته تقسیم می شود. هر کدام از این هدفون ها ویژگی های منحصربفرد خودشان را دارند و نمی توان برتری خاصی به یکی از آن ها داد چرا که هر کدام در شرایط ویژه خودشان کارآمد و مفید هستند.

راهنمای خرید هدفون استودیویی

هدفون های پشت بسته

هدفون های پشت بسته به هدفون هایی گفته می شود که پشت گوشی آن ها به کلی توسط پوششی بسته شده و اجازه ورود صدای مزاحم محیط را نمی دهد. چنین هدفون هایی حتی بدون نویز گیر امکان کاهش فوق العاده صدای مزاحم را دارند و این نشان دهنده عدم احتیاج به وجود باتری در آن ها می باشد.

هر چند هدفون های حرفه ای برای از بین بردن کامل صدای محیط علاوه بر اینکه طراحی پشت بسته را در نظر می گیرند دارای نویز گیر های مناسب هم هستند.

در هدفون های پشت بسته صدای محیط تقریبا محو می شود و صرفا صدای آهنگ در گوش افراد شنیده می شود. هنگام استفاده از این هدفون ها نیازی به افزایش صدای آهنگ برای کاهش صدای محیط نیست چرا که با حداقل صدا نیز شما صدایی از محیط نخواهید شنید.

هدفون های پشت باز

در هدفون های پشت باز هیچ طراحی و پوششی در پشت گوشی برای پر کردن کامل منفذ ها وجود ندارد! همین عامل باعث می شود که صدای محیط به خوبی به گوش برسد. شاید وجود نویز گیر ها در چنین هدفون هایی کمی از صدای محیط بکاهد اما به هر حال در محیط های نسبتا شلوغ مانند اتوبوس باز هم صدای مزاحم به گوش می رسد. این دسته از هدفون ها بیشتر برای محیط های آرام ایده آل هستند.

عموما مصرف کنندگان هدفون های پشت باز برای کاهش صدای محیط، صدای موسیقی را افزایش می دهند. این کار نه تنها باعث آسیب رسیدن به گوش می شود بلکه باعث پخش شدن صدا در محیط اطرف نیز می گردد! چنین وضعیتی اصلا مناسب یک استودیو نیست و به همین دلیل استفاده کمتری از این دسته هدفون ها در استودیو ها می شود.

راهنمای خرید هدفون استودیویی

نکات مهم برای خرید هدفون استودیویی

حذف نویز؛ برای انتخاب یک هدفون استودیویی باید به قابلیت های حذف نویز آن توجه کنید! در استودیو اینکه صرفا صدای موسیقی به دور از هر صدای اضافه ای در گوش افراد پخش شود از اهمیت زیادی برخوردار است با این حال نباید انتظار داشته باشید که هر صدایی مثل صدای شدید ساختمان سازی با استفاده از مکانیزم های حذف نویز به کلی حذف شوند.

عمر باتری؛ اگر از هدفون های بلوتوثی و یا هدفون هایی که از حذف نویز فعال برخوردار هستند، استفاده می کنید، حجیم باتری و توانایی ارائه آن می بایست برای شما در اولویت باشد. اینکه وسط ضبط کار و یا تمرین به دردسر بخورید و چند ساعت برای شارژ مجدد باتری زمان صرف کنید، اصلا مسئله جذابی نیست.

گوشی هدفون؛ در انتخاب هدفون به ابعاد گوشی آن توجه کنید، اینکه گوشی های هدفون گوش های شما را به صورت کامل بپوشاند خیلی مهم است. این طراحی در کیفیت پخش موسیقی، از بین بردن صداهای اضافه و در نهایت حفظ بیشتر باتری و عملکردی بهتر نقش موثر دارد.

ویژگی های مختلف دیگری هم مثل میکروفون، مقاومت در برابر آب و… وجود دارند که برای هدفون های استودیویی در اولویت نیستند. برای خرید یک هدفون استودیویی خوب شما بیشتر از هر چیزی باید به کیفیت طراحی و عملکرد آن در پخش صدا و همینطور از بین بردن صدای محیط توجه کنید چرا که تاثیر مستقیمی در نتیجه نهایی کار شما خواهند داشت.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران