خانه راهنمای خرید راهنمای خرید In-ear Monitor (ایرفون)

راهنمای خرید In-ear Monitor (ایرفون)

توسط Davarmelody
1027 بازدید
راهنمای خرید In-ear Monitor (ایرفون)

مانیتور این‌ایر (In-ear monitor) چیست؟

مانیتورهای In-ear (یا بطور مخفف IEM) ورژن‌‌ پیشرفته و تخصصی‌تر ایربادها (earbuds) و یا ایرفون‌های (earphones) موجود در بازار می‌باشند. IEMها در میان کسانی که در اجراهای زنده فعالیت دارند محبوبیت بسیاری کسب کرده‌اند، چراکه این محصولات امکانات ویژه‌ و منحصر به فردی را در اختیار این دسته از افراد قرار می‌دهند. IEMها تاثیر ولوم کلی استیج را تا حد ممکن از بین می‌برند که این کار باعث می‌شود تا در سالن‌های کوچک یا متوسط،‌ میکسی تمیزتر و بدون نویز دریافت کنید.در ادامه با مطالعه راهنمای خرید In-ear Monitor (ایرفون) ، با این محصول بیشتر آشنا می شوید:

این‌ ایرفون ها صدای مانیتور شده را مستقیما به داخل گوش‌ها منتقل می‌کنند.‌ در نتیجه شما می‌توانید به راحتی و آزادانه روی استیج حرکت کنید. در واقع،‌ از این طریق، حتی روی استیج‌هایی که صداهای بسیار بلندی وجود دارد، قادرید چنان جزئیاتی از موزیک را بشنوید که هرگز امکان ندارد با مانیتورهای معمولی شنیده شوند.

با استفاده از تکنیک مشابهی که در دیگر گوشی‌ها به کار برده می‌شود ایزولیشن آکوستیکی که باعث می‌شود تا صدای محیط شنیده نشود،‌ مانیتورهای این‌ایِر توانسته‌اند حتی از بهترین ایرپلاگ‌های موجود در بازار نیز پیشی بگیرند. بخصوص این ویژگی برای زمانی که بخواهید روی استیج، در کنار سازی مانند درام اجرا داشته باشید، بسیار پر اهمیت می‌باشد. IEMها در اندازه‌های بسیار کوچکی ساخته می‌َشوند و شما می‌توانید از آنها با خیالی آسوده روی استیج استفاده کنید، بدون آنکه توجه کسی جلب شود!

مدل Straight یا Over-ear؟

مانیتورهای ایرفون در دو طرح متفاوت تولید می‌شوند: در نوع اول سیم مستقیم از قسمتی که داخل گوش قرار می‌گیرد آویزان می‌شود (مدل Straight)‌ و در نوع دوم، سیم در پشت گوش حلقه می‌شود (مدل Over-ear). انتخاب بین این دو مدل کاملا سلیقه‌ای می‌باشد. بعضی از افراد بطور کلی در استفاده از مدل‌های Over-ear راحت نیستند. و به همین دلیل مدل‌های پیشرفته‌ای از آنها در بازار برای این افراد عرضه می‌شود.

راهنمای خرید In-ear Monitor (ایرفون)

مدل‌های Over-ear انتخاب افراد حرفه‌ای می‌باشد. چرا که با استفاده از آنها هم از IEM خود محافظت می‌کنید (این طراحی باعث می‌شود که دستگاه از داخل گوش بیرون نیاید و نیفتد) و هم کمتر در دید دیگران قرار می‌گیرند. زمانی که شما هم در کار خود حرفه‌ای باشید، متوجه خواهید شد که دیگر مدل‌های Straight در لیست آپشن‌های منتخب قرار نمی‌گیرند.

راهنمای خرید In-ear Monitor (ایرفون)

راهنمای خرید In-ear Monitor (ایرفون)

کدام Eartip بهتر است؟

در ساخت همه مانیتورهای ایرفون از بهترین نوع ایِرتیپ‌های (eartips) سیلیکونی یا فومی استفاده شده است. اما کدامیک بهتر است؟ پاسخ این سوال به سلیقه و انتخاب خودتان بستگی دارد، چراکه فوم و سیلیکون دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. در بیشتر مواقع،‌ هر دو آنها باعث می‌شوند تا دستگاه فیکس در گوش‌ها قرار گیرند، از ورود نویز و خروج صدای موزیکی که گوش می‌دهید جلوگیری می‌کنند.

ایِرتیپ‌های سیلیکونی برای کسانی که به هنگام اجرا فعالیت بیشتری دارند مناسب‌تر هستند، چراکه به ندرت در گوش جابه‌جا می‌شوند و معمولا فیکس می‌مانند. اما نسبت به ایِرتیپ‌های فومی توانایی کمتری در ایزوله کردن صدا دارند.

با این حال چون وزن سبک‌تری دارند، خیلی‌ها این ویژگی را به نسبت ضعف در ایزوله کردن، در ارجعیت قرار می‌دهند. از طرف دیگر، فوم چگال‌تر است و توانایی بسیار بالایی در ایزوله کردن صدا دارد اما زمانی که در گوش قرار می‌گیرند، کمی به کانال گوش فشار می‌آورند که گاهی اذیت کننده می‌شود به همین دلیل نیز مخاطبین کمتری دارد.

خوشبختانه در مورد این موضوع شما دچار مشکل نخواهید شد. چون اکثر IEMها دارای یک پک کامل از تعدادی ایِرتیپ در سایزها و انواع متفاوت هستند که می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از هر یک استفاده کنید.

ایرفون با کابل‌های جداشدنی

اگر دقت کرده باشید، بعضی از IEM‌ها دارای کابل‌های جداشدنی هستند. چند نکته مثبت در استفاده از این ایرفون وجود دارد. قطعا اگر زمانی یک IEM تهیه کنید که از کیفیت صدارسانی کابل آن راضی نیستید،‌ از اینکه بتوانید کابل آن را با مدلی که مورد پسند خودتان می‌باشد، ‌تعویض کنید خوش‌حال خواهید شد. از طرف دیگر اگر زمانی نیاز به کابل‌ بلندتر یا کوتاه‌تری داشته باشید و یا بخواهید موزیک را از طریق فرستنده بلوتوث قطع و وصل کنید، یک ایرفون با کابل‌های جداشدنی تمام این امکانات را در اختیار شما خواهد گذاشت.

به چه تعداد درایور نیاز خواهید داشت؟

اگر یک نگاه کلی به لیست مانیتورهای ایرفون همراه با قیمت هر یک داشته باشید، متوجه می‌شوید که هرچه قیمت بالاتر می‌رود،‌ تعداد درایورهایی که در هر یک از گوشی‌های یک مانیتور تعبیه شده نیز بیشتر می‌شود. معمولا IEMهای پیشرفته‌تر در هر یک از گوشی‌های خود 8 عدد درایور میکرو دارند. بدیهی است که هرچه تعداد درایورها بیشتر باشد، ‌کیفیت و کارایی دستگاه نیز بالاتر می‌رود.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا نیاز است در هر یک از گوشی‌ها بیش از یک درایور وجود داشته باشد. درایورهایی که در دستگاه IEM تعبیه می‌شوند، مشابه اسپیکرهای موجود در یک جفت مانیتور استودیویی عمل می‌کنند. در این ایرفون هایی که تنها یک درایور در هریک از گوشی‌ها قرار گرفته،‌ وظیفه ایجاد تمام بازه فرکانسی بر عهده همان یک عدد درایور می‌باشد. با اینکه مدل‌های خوبی از ‌IEMهای تک درایوری در بازار موجود است،‌ اما حقیقت آن است که بازه فرکانسی که یک درایور به تنهایی می‌تواند ساپورت کند محدود است و این قضیه در پخش فرکانس‌های پایین مشکل‌ساز می‌شود.

راهنمای خرید In-ear Monitor (ایرفون)

زمانی که در هر یک از گوشی‌ها دو درایور تعبیه شود، دیگر مانیتورهای in-ear شبیه به مانیتورهای استودیویی رایج عمل می‌کنند. دو درایور در هر کدام از گوشی‌ها، به وسیله یک کراس‌اوور (crossover) از یکدیگر جدا می‌شوند و یکی وظیفه پخش فرکانس‌های بالا و دیگری وظیفه پخش فرکانس‌های پایین را خواهد داشت. حال اگر یک درایور سومی نیز به هریک از گوشی‌ها اضافه شود، به وسیله یک کراس‌اوور سه جانبه از یکدیگر جدا خواهند شد و هر یک به ترتیب فرکانس‌های بالا، میانی و پایین را پخش خواهند کرد. این ترکیبی عالی برای پخش صداهای باس خیلی سنگین و همچنین ارائه موزیکی بسیار تمیز روی بازه گسترده‌ای از فرکانس‌ها می‌باشد.

حال اگر تعداد درایورها از 3 تا نیز بیشتر شود،‌این کارایی بالاتر می‌رود و با آنکه تقریبا بازه فرکانسی مشابهی توسط همه آنها ساپورت می‌شود، می‌توانید جزئیات بیشتری با دقت بالاتری از موزیک را تشخیص داده و بشنوید.

راهنمای خرید In-ear Monitor (ایرفون)

نکاتی در مورد استفاده از مانیتورهای In-Ear در اجراهای زنده

عموما برای مانیتورینگ در اجراهای زنده، میکروفون‌گذاری روی سازهایی انجام می‌شود که ممکن است صدای آنها بدون وجود میکروفون میان صداهای دیگر گُم شود. اما در استفاده از این‌ایِرها این قضیه به کل متفاوت است.

همه چیز را میکروفون گذاری کنید

از آنجایی که IEM‌ها تا بالای 24dB قابلیت ایزوله سازی دارند،‌ به راحتی می‌توان گفت حتی بلندترین سازها هم اگر روی میکس مانیتور شده انتخاب نشده باشند، شنیده نخواهند شد. بنابراین نیاز است که هر یک از سازها میکروفون گذاری شوند. به این معنا که اگر حتی تعداد میکروفون‌ها نیز کم باشد، نیاز است تا طوری برنامه‌ریزی شود که kit درام دارای میکروفون باشد. بنابراین برای انجام مانیتورینگ با این شیوه، باید تعداد بیشتری میکروفون در اختیار داشته باشید، هر چند لزومی ندارد میکروفون‌هایی با کیفیت بالا تهیه کنید.

راهنمای خرید In-ear Monitor (ایرفون)

روی میکس‌ها مدیریت داشته باشید

با توجه به اینکه در استفاده از مانیتوریگ به وسیله ایرفون،‌ موزیک مستقیما وارد گوش هنرمند می‌شود، تنظیم میکس‌ها کاری حساس و پر اهمیت می‌باشد. درست است که موزیکی که به گوش شنوندگان می‌رسد، نتیجه نهایی را مشخص می‌کند، اما میکسی که متناسب با خواسته‌ یک آرتیست وارد گوش او می‌شود، کیفیت اجرا را بالا می‌برد.

آمبیانس ایجاد کنید

یکی از مواردی که در استفاده از IEMها برای موزیسین‌ها مشکل‌ساز است،‌ همین قابلیت ایزوله کردن صدا است که گاهی باعث می‌شود که ارتباط بین خوانندگان و یا نوازندگان مختل شود. ساده‌ترین روش برای حل این مسئله، قرار دادن تعدادی میکروفون به سمت تماشاچیان می‌باشد. البته این روش ممکن است مشکلاتی از قبیل ایجاد ‌bounce و playback در سالن می‌شود که خود راه حل‌هایی دارند. به هر حال بهتر است از میکس‌های استریو بیشتر استفاده کنید تا میکس‌های مونو.

راهنمای خرید In-ear Monitor (ایرفون)

استفاده از تجهیزات بدون سیم (wireless)

آخرین موضوعی که مطرح می‌شود، این است که لوازم وایرلس بهترند یا خیر. سیستم‌های مانیتورینگ وایرلس، مخصوص سیستم‌های IEM به‌وجود آمدند و سطحی از راحتی را برای موزیسین‌ها فراهم می‌کنند که غیر قابل انکار می‌باشد. حتی اگر اهل استفاده از میکروفون‌ها و تجهیزات موسیقیاییی وایرلس نباشید، همچنان نمی‌توانید منکر این واقعیت باشید که تعداد کمتر کابل‌های بلند و سیم‌های پیچ در پیچ روی استیج، تا چه اندازه‌ای اجرا را آسان‌تر می‌کند.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران