خانه بررسی و مقایسه چگونه فیدبک میکروفون را حذف کنیم؟

چگونه فیدبک میکروفون را حذف کنیم؟

توسط داور ملودی
129 بازدید
چگونه فیدبک میکروفون را حذف کنیم؟

سه نکته موثر برای حذف فیدبک میکروفون

هیچ چیز مانند شنیدن صدای آزاردهنده فیبدک میکروفون از طریق یک سیستم PA نمی‌تواند یک وکالیست را دچار هراس کند. بدیهی است که هیچ یک از حاضر در حین پروسه رکورد قصد آسیب رساندن به گوش شنودنگان و اسپیکرهای PA از فیدبک میکروفون نداشته ، اما کارکردن با اسپیکرها در محیطی که میکروفون های فعال حضور داشته با می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. در ادامه این مطلب چندین روش کارآمد و کم هزینه برای به حداقل رساندن فیدبک میکروفون معرفی کرده ایم که همه افراد حاضر در حین پروسه اجرا و رکورد باید از آن ها آگاه باشند.

 چگونه فیدبک میکروفون را حذف کنیم؟

دلایل ایجاد فیدبک میکروفون

فیدبک میکروفون زمانی اتفاق می‌افتد که یک بلندگو و یک میکروفون چندین بار صدا را به گردش در می‌آورند و به افزایش دامنه خاصی از فرکانس‌ها ادامه می‌دهند. فیدبک میکروفون به این دلیل اتفاق می افتد که هیچ میکروفون یا اسپیکری در عملکرد کاملاً فلت نیست. اگر یک میکروفون دارای حداکثر 6 کیلوهرتز برای کمک به وضوح صدا است و شما منحنی اکولایزر smile را بر روی سیستم اسپیکر خود اعمال کرده اید ، هر دو (میکروفون و اسپیکر) فرکانس های بالاتر را افزایش می دهند.

هنگامی که با میکروفون صحبت می کنید ، اسپیکرها وظیفه رساندن صدا به محیط اطراف را بر عهده داشته که این صدا توسط میکروفون ها نیز شنیده می شود و دوباره تقویت می شود. از آنجایی که این صدا اغلب بازتابی از سطحی در محل برگزاری است ، از نظر زمانی دیرتر از سیگنال اصلی به گوش می رسد ، بنابراین این فرآیند می تواند چندین بار تکرار شود.

از آنجایی که لول به طور معمول در هر بار استفاده از سیستم کاهش چشمگیری پیدا می کند ، معمولاً این میزان از افزایش سیگنال مشکلی چندانی ایجاد نمی کند. با این حال ، اتاقی که در آن کار می کنید نیز بر اساس هندسه و طراحی آن بر فرکانس های خاصی تأکید داشته و آن ها را افزایش می دهد. به این حالت ، مُدهای اتاق گفته می شود و بر اساس طول ، ارتفاع و عرض یک اتاق ، میزان فرکانس افزایش یافته نیز متفاوت است.

هرچه طراحی اتاق به مکعب نزدیک‌تر باشد ، این اثر اغراق‌آمیزتر بوده و سیگنال به شکل باورنکردنی افزایش می دهد زیرا هر بعد در فرکانس خاصی انرژی می‌سازد، و اگر همه آنها یکسان باشند ، این فرکانس می‌تواند با صدای بلند طنین‌اندازی کند. اتاقی که یک مکعب 16′ x 16′ x 16 است ، در فرکانس 35 هرتز و همچنین در اکتاوهای آن فرکانس ، در( 70Hz و 140Hz شاهد افزایش بسیار بالای فرکانس خواهید بود.

سه نکته موثر برای حذف فیدبک میکروفون

درک ویژگی های میکروفونتان

بهترین کاری که می توانید برای اجتناب از ایجاد فیدبک میکروفون انجام دهید ، پیشگیری قبل از درمان می باشد. بدیهی است که ما می‌خواهیم اسپیکرها را از میکروفون‌ها دور نگه داشته و پرفومر در پشت سیستم بلندگوی اصلی قرار می دهیم . اگر از یک سیستم کوچک استفاده می‌کنید و آن را پشت میکروفون‌ها قرار می‌دهید تا اجراکننده بهتر بشنود ، باید به شما بگوییم که دچار دردسر بزرگی شده اید.

علاوه بر این ، درک میکروفون ها و ویژگی های آنها می تواند تفاوت بزرگی در جلوگیری از فیدبک میکروفون ایجاد کند. اکثر آرتیست از ویژگی های جهت دهی میکروفون برای جلوگیری از فیدبک میکروفون بهره می برند. با در نظر گرفتن همه چیز ، یک میکروفون کاردیوئید نسبت به میکروفون omni دچار فیدبک کمتری می شود ، زیرا با دور شدن از جلوی میکروفون حساسیت کمتری دارد.

 چگونه فیدبک میکروفون را حذف کنیم؟

به خاطر داشته باشید که میکروفون‌های هایپرکاردیوید و سوپرکاردیوئید مانند Shure Beta58A یا Sennheiser e 935 در پشت میکروفون حساس‌تر از میکروفون‌های کاردیوئید معمولی هستند ، بنابراین اگر از اسپیکرهای wedge بر روی استیج استفاده می کنید به احتمال بسیار بالا اجراهای شما دچار فیدبک گوش خراشی می شود.

 چگونه فیدبک میکروفون را حذف کنیم؟

با این حال ، یک میکروفون omni نسبت به میکروفون کاردیوئید پاسخ فرکانسی فلت تری داشته ، بنابراین با در دست نگه داشتن میکروفون کاردیوئید از قسمت توپ مانند ، آن را به میکروفون omni تبدیل کنید و در نهایت فیدبک بیشتری را دریافت خواهید کرد. همچنین، جابجایی میکروفون و دور کردن آن از وکالیست ، فیدبک میکروفون را تشدید می کند ، و علاوه براین مهندس صدا باید برای حفظ لول یکسان ، gain بیشتری را نیز اعمال کند. آموزش تکنیک مناسب استفاده از میکروفون به وکالیست ها ، واقعا می تواند به جلوگیری از فیدبک میکروفون کمک کند.تمام میکروفون های روی استیج از همه صداهای در صحنه سیگنال دریافت می کنند. منبعی که فاصله بیشتری با میکروفون دارد سیگنال ضعیفی داشته و ولوم پایین تری نیز دارد ، اما همچنین دارای دیلی معادل با تقریباً یک میلی ثانیه برای هر فوت مسافت (1130 فوت در ثانیه تقسیم بر 1000 میلی ثانیه = 1.13 میلی ثانیه بر فوت) می باشد. اگر دو خواننده دارید که درست در کنار یکدیگر ایستاده اند ، هر دو میکروفون سیگنالی را از خواننده ها دریافت کرده اما بین سیگنال های دریافت شده دیلی وجود دارد.

حتی اگر صدای خواننده ای که دورتر است ولوم کمتری نیز داشته باشد ، وجود این دیلی ناچیز به این معنی است که مقداری فیلتر comb شکل می گیرد که در نهایت پاسخ فرکانسی را ضعیف تر می کند. در نتیجه داشتن میکروفون‌های فعال بیشتر روی صحنه ، احتمال فیدبک میکروفون را افزایش می‌دهد و نزدیک‌تر بودن آن میکروفون‌ها به یکدیگر این موقعیت را بدتر می‌کند.

راه حل این مشکل این است که میکروفون‌های بلااستفاده را بی‌صدا کرده و میکروفون‌های فعال را تا حد امکان از هم دور نگه دارید. به یاد داشته باشید که قانون فاصله معکوس به ما می گوید که دو برابر شدن فاصله بین یک منبع و گیرنده منجر به کاهش لول در حدود 6 دسی بل می شود که این میزان بسیار زیادی به حساب می آید. از این قانون فیزیک به نفع خود استفاده کنید. اگر دو میکروفون با فاصله 18 اینچی از هم دارید (می‌توانید آنها را با فاصله 3 اینچی تنظیم کنید ) در این صورت جریان بین منابع ها ، فیلتر comb ایجاد کرده و لول به میزان 6 دسی‌بل کاهش می‌یابد و صدا را لاین کرده و احتمال فیدبک میکروفون را به شدت کاهش می دهد.

در نهایت ، به یاد داشته باشید که همه میکروفون های جهت دار از ویژگی به نام “اثر مجاورت” برخوردار هستند. این ویژگی باعث می شود که زمانی که به میکروفون بسیار نزدیک هستید ، میکروفون در حدود 10 تا 15 دسی بل خروجی بیشتری در محدوده فرکانس پایین داشته باشد. اگر یک خواننده درست بالای یک میکروفون مانند Neumann KMS 104 یا یک DPA 2028 قرار گرفته باشد ، به احتمال بسیار زیاد سیستم شما در حال ایجاد یک انرژی زیادی در حدود 100 هرتز دارد که به راحتی می تواند از کنترل خارج شود. استفاده از فیلترهای highpass روی کنسول یا میکروفون می‌تواند به کنترل این انرژی و محدود کردن خطر فیدبک کمک کند.

 چگونه فیدبک میکروفون را حذف کنیم؟
 چگونه فیدبک میکروفون را حذف کنیم؟

حذف فیدبک های اتاق

وقتی به تمام EQ های خود نگاه می کنید و می بینید که در اکثر کانال ها فرکانس یکسانی را کاهش می دهید ، می تواند به این دلیل باشد که اتاق شما از رزونانس بالایی برخوردار است و بهتر است که دست به کار شده و شروع به شناسایی ایرادات محیط اطراف خود شوید. این پروسه به شما کمک می کند تا فرکانس های مشکل دار میکروفون خود را شناسایی کنید تا بتوانید فیدبک میکروفون را کاهش دهید.

شما می‌توانید یک متخصص را استخدام کنید تا برای رفع این مشکل از یک پردازنده خودکار مانند dbx DriveRack 260 استفاده کرده که اتاق شما را تنظیم می‌کند و در نهایت فیدبک خودکار را متوقف می‌کند. اگر علاقه مند هستید که این پروسه را خودتان انجام دهید می تواندی اطمینان حاصل کنید که فرآیند حذف فیدبک میکروفون در واقع بسیار ساده است.

اکثر کنسول‌های دیجیتال دارای یک RTA هستند که به شما این امکان را می‌دهد تا پاسخ صدای ورودی را آنالیز کنید. اگر شما به RTA و یک EQ گرافیکی یا پاراگرافیک در خروجی کنسول خود دسترسی دارید ، شما قادر هستید تا فرآیند حذف فیدبک را همین حالا آغاز کنید.

می توانید این پروسه را با پخش قطعات موزیکال که دارای نویز صورتی هستند آغاز کرده و با اسپیکر خود به آن ها گوش فرا دهید.

یک میکروفون ساده مانند PreSonus PRM1 را در اتاق قرار دهید و آن را در به یک کانال کنسول متصل کرده اما از EQ استفاده نکنید ، سپس به RTA کانالی که میکروفون وارد آن می شود نگاه کنید. نویز صورتی دارای توزیع یکنواخت انرژی است ، بنابراین اگر فرکانس بزرگی در پاسخ مشاهده کردید ، این نشانه‌ای از تجمع رزونانس در اتاق است که می‌تواند باعث فیدبک میکروفون شود.

اگر فرکانس بزرگی که در RTA مشاهده کرده اید در حدود 300 هرتز است ، از EQ گرافیکی برای کاهش لول 3dB در آن فرکانس استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر فرکانس های بزرگی (بیشتر از 300 هرتز) را در منحنی پاسخ مشاهده می کنید ، نمی‌توانید با اضافه کردن EQ در این فرکانس‌ها همین کار را انجام دهید زیرا فضای اتاقی که در آن قرار دارید نیز ایجاد فیدبک می کند. در نهایت اگر فرکانس فیدبک شما بیشتر از 300 هرتز باشد افزودن EQ خروجی نیز کمکی نخواهد کرد و برای از بین بردن فیدبک باید موقعیت اسپیکرها را تغییر دهید.

 چگونه فیدبک میکروفون را حذف کنیم؟

پس از اتمام این کار می‌توانید فیدبک میکروفون را به صدا درآورید. نویز صورتی(نویزی که شدت آن با بسامد در محدوده معینی ، نسبت معکوس دارد و انرژی ثابتی را در هر اکتاو می دهد) را خاموش کنید و همه میکروفون های که به کنسولتان متصل هستند را فعال کنید . در ادامه باید به آرامی فیدر اصلی را افزایش داده تا زمانی که سیستم شروع به ارائه فیدبک میکروفون کند.

فرکانسی که اعث فیدبک می شود در RTA مشخص خواهد شد و شما می توانید آن فرکانس را در EQ خروجی خود کاهش دهید. اگر عملکرد RTA (آنالیزگر در زمان واقعی) روی کنسول خود ندارید ، می توانید آن را در گوشی خود دانلود کنید. زمانی که نمی خواهید یک فیدبک را در طی اجرای زنده ی خود تجربه کنید می توانید قسمتی از pitch فیدبک را برای RTAنصب شده برروی گوشی خود اجرا کنید تا فرکانس مرتبط با آن را تنظیم کنید. در صورت لزوم این فرآیند را تکرار کنید.

 چگونه فیدبک میکروفون را حذف کنیم؟
حذف خودکار فیدبک میکروفون

گاهی اوقات تولیدکنندگان میکروفون تصمیم می‌گیرند تا یک فیدبک میکروفون در کنار تجهیزات استودیویی به بازار عرضه کنند. اگر وجود چنین ویژگی هایی ممکن است برای شما کمی گیج کننده باشد پس بهتر است خرید میکسری مانند سری QSC TouchMix که به شما امکان تنظیم خودکار اتاق و مجموعه ای از فیلترهای حذف خودکار فیدبک را می دهد ، در نظر بگیرید. نحوه عملکرد قابلیت حذف خودکار فیدبک بسیار آسان است ، تنها کاری باید انجام دهید فشار یک دکمه بوده تا این میکسر فیدبک شنیده شده را پیدا و در نهایت حذف کند. وجود چنین قابلیت ها و عملکردهایی یک امر ضروری در هر میکسر و کنسول می باشد. حتی اگر فیدبک میکروفونی که در این میکسر تعبیه شده را مورد استفاده قرار ندهید ، این امکان را دارید تا از آن برای تشخیص فرکانس قطعاتی که دچار فیدبک شده اند نیز بهره ببرید. اجازه ندهید فیدبک ها اجرای شما را نابود کنند.

ابزارها و برنامه‌های نرم‌افزاری زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا فرآیند پایدار کردن سیستم صوتی و حذف فیدبک میکروفون به راحتی هر چه تمام تر صورت گیرد.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران