خانه بررسی و مقایسه 10 وب سایت فوق العاده برای دانلود سمپل های رایگان کدامند؟

10 وب سایت فوق العاده برای دانلود سمپل های رایگان کدامند؟

توسط داور ملودی
247 بازدید
10 وب سایت فوق العاده برای دانلود سمپل های رایگان کدامند؟

10 وب سایت فوق العاده برای دانلود سمپل های رایگان

وقتی نام سمپل به ‌میان می‌آید، بعضی از کاربران فکر کنند که سمپل‌ها در واقع فایل‌های ضبط شده بی‌کیفیت و به‌دردنخور هستند در حالی که بعضی معتقدند سمپل‌ها می‌توانند رنگ و شخصیت صوتی موسیقی را به‌کل دگرگون سازند. دسته دوم بر این باورند که سمپل‌ها اگر در متن اصلی موسیقی استفاده شوند ، فضاسازی و آمبیانس فوق‌العاده‌ای را به کل پروژه اضافه می‌کنند. مشکل اصلی سمپل‌ها این است که قبل از استفاده از آن‌ها باید لایسنس‌شان را بررسی کنید و تنها در صورت رضایت سازنده سمپل ، آن را به Library پروژه‌تان اضافه کنید.

بعضی سمپل‌ها لایسنس تجاری ندارند و برای استفاده تجاری و صنعتی از آن‌ها، باید رضایت سازنده را جلب کرده یا سمپل را از وی خریداری نمائید. با این اوصاف، یافتن سمپل‌های رایگان شاید کمی دشوار و زمان ‌بر باشد. به همین دلیل، ما در این مقاله چندین سایت معتبر برای دسترسی به سمپل‌های رایگان را لیست کرده‌ایم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب و مراجعه به سایت‌های معرفی شده ، سمپل‌های باکیفیت و منحصربه‌فردی را برای پروژه‌های موسیقی‌تان پیدا کنید. پس خواندن این مطلب را اصلا از دست ندهید.

 10 وب سایت فوق العاده برای دانلود سمپل های رایگان کدامند؟

BandLab Assistant

BandLab یک ورک ‌استیشن آنلاین و «رایگان» است که به شما این امکان را می‌دهد تا ترک‌ها را به‌صورت شخصی یا به‌کمک هم‌کاران‌تان ایجاد کرده و نتایج را در این پلتفرم آپلود کنید. اگر تا همین‌جا شگفت‌زده نشدید، قطعا BandLab Assistant نظر شما را عوض خواهد کرد. این نرم‌افزار دنیایی از سمپل‌های رایگان را در اختیار شما قرار داده و به شما این امکان را می‌دهد تا با دانلود و ذخیره‌سازی این سمپل‌ها، از آن‌ها در پروژه‌های شخصی‌تان در سایر ورک‌استیشن‌ها استفاده نمائید.

ازآن‌جاکه BandLab Assistant یک نرم‌افزار کاملا مجزاست و از فرمت m4a برای فایل‌های صوتی‌اش استفاده می‌کند، شما می‌توانید لوپ‌های موجود در این نرم‌افزار را مستقیما داخل ورک‌استیشن‌تان Drag/Drop کنید. یکی از مزیت‌های BandLab Assistant نسبت به رقبا، پشتیبانی و بهره‌مندی از لوپ‌های صوتی ، میدی و One-Shot است. در این پلتفرم، هزاران سمپل رایگان به‌همراه پک‌های لوپ متنوع ارائه می‌شوند.

نکته جالب توجه در مورد این پکیج‌ها، دسته‌بندی آن‌ها بر اساس سبک‌های مختلف موسیقی مانند Lo-Fi Hip Hop ، Bassline House ، Latin Pop ، Chicago House و Industrial Metal است. از این گذشته، BandLab گاها این پکیج‌ها را به‌روز کرده و در BandLab Assistant منتشر می‌کند. امروزه آرتیست‌های به ‌نام و بزرگی در ساخت این سمپل‌ها با BandLab همکاری می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به Enyon (موزیسین سبک دیسکو) ، Martin Badder (موزیسین سبک Tech House) و… اشاره نمود. به هر حال اگر موزیسینی از سمپل‌ها برای ساخت موسیقی‌اش استفاده کند و این نرم‌افزار را نداشته باشد، کمی عجیب و غیر منطقی است.

Samples From Mars

Samples From Mars متخصص انتقال اصوات از سخت‌افزارهای کلاسیک به نرم‌افزارهای پیشرفته امروزی است. سمپل‌های Samples From Mars نه‌تنها وضوح بالایی دارند ، بلکه این کمپانی با عبور اصوات از سخت‌افزارهای آنالوگ مانند کنسول API و… ، گرما، رنگ و کارکتر صوتی منحصربه ‌فردی را به سمپل‌ها اضافه می‌کند. به‌عنوان مثال ، پکیج 808 From Mars تعداد زیادی از سمپل Kick خوش‌صدا و جذاب را درون خود جای داده است. Samples From Mars عاشق این است که اصوات سینتی‌سایزری خاص، مبهم و عالی نسل قبل را در اختیار موزیسین‌های امروزی قرار دهد.

 10 وب سایت فوق العاده برای دانلود سمپل های رایگان کدامند؟

برای پی‌بردن به این موضوع، کافی است فقط یک‌بار اصوات موجود در پک‌های Dr Bohm Digital Drums و OB From Mars را گوش دهید.

 10 وب سایت فوق العاده برای دانلود سمپل های رایگان کدامند؟

Legowelt

اگر Legowelt را می‌شناسید که هیچ. اما اگر او نمی‌شناسید ، با مطالعه در مورد فعالیت‌های هنری و فنی وی، حتما شیفته این موزیسین بزرگ هلندی خواهید شد. Legowelt بیش از 20 سال در صنعت موسیقی فعالیت کرده و حالا مجموعه‌ای از سمپل‌های بسیار باکیفیت و خارق‌العاده را در سایت شخصی‌اش آپلود کرده و شما می‌توانید این سمپل‌ها را به‌صورت رایگان دانلود کنید. او با ضبط دقیق اصوات سینتی‌سایزرها و درام‌ماشین‌های شخصی‌اش، مجموعه‌ای ارزش‌مند شامل صدها سمپل One-Shot ، لوپ و اصوات پد ( که بر اساس هر ساز تفکیک شده‌اند) را خلق کرده است.

برای مثال، اگر می‌خواهید بدون تهیه سینتی‌سایزر بی‌نظیر Juno 106 کمپانی رولند به اصوات این سینتی‌سایزر دسترسی داشته باشید، Legowelt حدود 250 سمپل شامل اصوات Bass ، سازهای زهی، پد، آکورد، آرپژ، درام، سیکوئنس و… را به‌راحتی در اختیار شما قرار می‌دهد و شما می‌توانید به‌صورت رایگان از آن‌ها در پروژه‌های شخصی‌تان استفاده کنید. خوش‌بختانه برای راحتی در استفاده از این سمپل‌ها، فرمت تمام فایل‌های صوتی، 16bit WAV است. البته هنگام دانلود برای جلوگیری از بروز بعضی مشکلات، فایل‌های صوتی درون یک فایل فشرده با پسوند zip قرار می‌گیرند. فارغ از سبک و سلیقه موسیقی، توصیه می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده، سری به وب‌سایت Legowelt بزنید و تعدادی از سمپل‌های آن را به‌صورت کاملا رایگان پخش کنید.

Goldbaby

ما قبلا تعدادی از پک‌های Goldbaby را دانلود کرده بودیم و به‌جرأت می‌توانیم اصوات سینتی‌سایزر، درام‌ماشین و… آن واقعا گوش‌نواز، گرم و منحصربه‌فرد هستند. استودیوهای Goldbaby مملو از سینتی‌سایزرها، درام‌ماشین‌ها، میکسرها، میکروفون‌ها و سایر تجهیزات صوتی است. با وجود این دستگاه‌ها و تجهیزات ضبط ، به‌خوبی می‌توانید گرمای تجهیزات آنالوگ را حس کنید.

همان‌طور که می‌دانید، کمپانی‌هایی نظیر Ableton ، FXpansion ، iZotope ، Native Instruments و PreSonus به صدای خوب‌شان شهرت دارند. جالب است بدانید Goldbaby در گذشته همکاری گسترده‌ای با این برندها داشته است. بخش رایگان Goldbaby طیف وسیعی از سمپل‌های درام‌ماشین و سینتی‌سایزر را در خود جای داده. در این مجموعه علاوه بر سمپل‌های معمولی، تعدادی سمپل پولی هم به‌صورت رایگان وجود دارد و شما می‌توانید ابتدا صدای آن‌ها را شنیده و سپس در صورت تمایل، آن‌ها را خریداری نمائید. خوش‌بختانه اکثر اصواتی که در این پکیج‌ها وجود دارند با گذر از دستگاه‌های ضبط نواری یا سایر تجهیزات آنالوگ مانند SPL و Thermionic Culture ضبط شده‌اند.

 10 وب سایت فوق العاده برای دانلود سمپل های رایگان کدامند؟

به‌عنوان مثال، یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین سمپل‌های Casio یعنی Casio SK1 هم به همین شیوه ضبط شده و در این پکیج‌ها ارائه شده‌اند. شاید بتوان بزرگ ‌ترین مزیت Goldbaby نسبت به رقبا را “عدم نیاز به ثبت‌نام برای دریافت سمپل‌ها دانست. البته با ثبت ‌نام در خبرنامه، به محض این ‌که سمپل جدیدی منتشر شود، شما اولین نفر متوجه خواهید شد.

 10 وب سایت فوق العاده برای دانلود سمپل های رایگان کدامند؟

Noiiz

با عضویت در این سرویس شما می‌توانید به مجموعه عظیمی از سمپل‌های کاملا رایگان دسترسی داشته و به‌تعداد دلخواه آن‌ها را دانلود کنید. عضویت در Noiiz به‌سادگی وارد کردن ایمیل و انتخاب یک پسورد است. بسیاری از مردم وقتی کلمه “رایگان” را می‌شنوند، تصور می‌کنند که با محصول بی‌کیفیت و بدی روبه‌رو خواهند شد.

متأسفانه این ذهنیت در مورد نرم‌افزارها و سمپل‌های رایگان هم وجود دارد اما حداقل در مورد Noiiz این‌طور نیست. در بخش رایگان این وب‌سایت حدود 500 پکیج وجود دارد و هر پکیج 10 سمپل را درون خود جای داده. با یک حساب‌وکتاب ساده می‌توان تعداد کل سمپل‌های رایگان را به‌دست آورد. نکته بعدی در مورد این سمپل‌های ارزش‌مند Noiiz آن است که این سمپل‌ها به‌تفکیک سبک‌های موسیقی مانند jazz, trap, d’n’b, neo-soul دسته‌بندی شده‌اند.

به هر حال با وجود تنوعی که این سمپل‌ها دارند، توصیه می‌کنیم بعد از آن‌که ایده و ملودی جدیدی به ذهن‌تان رسید، سریعا به وب‌سایت Noiiz مراجعه کرده و سمپل‌های مورد نیازتان را دانلود نمائید. البته این سرویس علاوه بر پلن رایگان، یک پلن ماهانه هم دارد که هزینه آن 10 دلار است. با تهیه حق اشتراک پلن ماهانه می‌توانید به پکیج‌های جدیدی که منتشر می‌شوند دسترسی داشته باشید. پکیج‌های این قسمت توسط موزیسین‌های حرفه‌ای مانند Hashfinger ، Samplephonics ، Machinedrum ، Letherette و… خلق شده‌اند. با خرید حق اشتراک، علاوه بر بهره‌مندی از پکیج‌های مذکور، به یک پلاگین مانند BandLab Assistant دسترسی خواهید داشت. به‌لطف این پلاگین می‌توانید سمپل‌های مورد نیازتان را به ‌صورت Drag/Drop به ورک‌استیشن‌های گوناگون اضافه نمائید.

Citizen DJ

شاید یکی از عجیب‌ترین و جالب‌توجه‌ترین آیتم لیست ما ، سرویس Citizen DJ باشد. این سرویس توسط کتابخانه کنگره آمریکا ایجاد شده است. Citizen DJ با بهره‌مندی از یک رابط کاربری جذاب و زیبا، به شما امکان دسترسی و دانلود اصواتی که بیش از صد سال پیش ضبط شده‌اند را می‌دهد. این سرویس با داشتن ابزارهایی برای جستجوی دقیق و شنیدن اصوات به‌صورت آنلاین، فرآیند جستجو و دانلود سمپل‌ها را بسیار راحت‌تر از قبل کرده.

این مجموعه بزرگ شامل اصواتی مانند ادای کلمات، موسیقی فیلم‌ها، آنونس‌های اجتماعی، قطعات کلاسیک و… است. در وب‌سایت Citizen DJ وقتی سمپلی را انتخاب می‌کنید، وب‌سایت با نمایش یک سیکوئنسر به شما کمک می‌کند تا سمپل مورد نظر را ویرایش کرده و آن را به‌همراه یک ترک درام پخش کنید. ترک‌های درام به‌وسیله اصوات درام‌ماشین‌ها و پترن‌های کلاسیک تولید شده‌اند. نکته جالب‌توجه این است که شما می‌توانید سمپل انتخابی‌تان را به‌صورت مجزا یا در قالب سمپل‌پک‌هایی شامل هزاران کلیپ دانلود نمائید.

 10 وب سایت فوق العاده برای دانلود سمپل های رایگان کدامند؟

بد نیست بدانید پروژه Citizen DJ توسط یکی از اعضای ارشد کتابخانه کنگره به‌نام Brian Foo مخصوص موزیسین‌ها و DJ های سبک Hip-Hop پایه‌گذاری و راه‌اندازی شد. گفته می‌شود وی با گوش دادن به Fear of a Black Planet اثر Public Enemy ، به‌شدت تحت تأثیر این قطعه اثر قرار گرفت و بعد از آن، تصمیم گرفت این سرویس را برای ادای احترام و خدمت به جامعه Hip-Hop توسعه دهد.

 10 وب سایت فوق العاده برای دانلود سمپل های رایگان کدامند؟
BBC Sound Effects Library

در بین تمام کمپانی‌های تولیدکننده سمپل‌های صوتی، BBC هم مجموعه ارزش‌مند و غنی خودش را در قالب اصوات WAV خلق کرد. این مجموعه عظیم تعداد 16061 فایل صوتی باکیفیت را تحت لایسنس RemArc در اختیار کاربران قرار می‌دهد و کاربران می‌توانند این سمپل‌ها و فایل‌های صوتی را به‌صورت رایگان دانلود و استفاده نمایند.

توجه داشته باشید که “لایسنس” به‌معنای حفظ حقوق مادی و معنوی اثر است. بنابراین شما نمی‌توانید این سمپل‌ها را در راستای اهداف تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار دهید! با این وجود، BBC Sound Effects Library می‌تواند به‌عنوان مرجعی ایده‌آل برای افزایش مهارت در فضاسازی، آموزش و ایجاد نمونه‌کار مورد استفاده قرار گیرد. مجموعه حاضر شامل اصواتی از دهه 1920 به‌بعد، اصوات مربوط به فینال جام حذفی Wembley ، اصوات مربوط به داخل بدن انسان و حیوانات و همچنین مجموعه‌ای صدای ضبط شده از خیابان‌های شلوغ و ترافیک شهری است.

اصوات این مجموعه به دسته‌بندی‌های متنوعی مانند جنگ جهانی دوم، کلیسای جامع St. Paul ، ماشین لباس‌شویی و آتش‌فشان‌ها تقسیم شده‌اند. از این‌ها گذشته، برای دسترسی به سمپل‌های خاص می‌توانید از کادر جستجو استفاده نمائید. اگر نتیجه جستجو شما موفقیت‌آمیز باشد، وب‌سایت اطلاعات مختصری مانند مدت زمان و توضیحاتی در مورد سمپل را به شما نمایش خواهد داد. علاوه بر این، برای سهولت در دانلود و استفاده از سمپل‌ها، این وب‌سایت یک پخش کننده آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهد تا قبل از دانلود سمپل مورد نظرتان، آن را بشنوید.

Soundcamp

در Soundcamp شما می‌توانید به ده‌ها هزار سمپل متنوع و جذاب در دسته‌بندی‌های مختلف شامل جلوه‌های صوتی ، درام، پرکاشن، آلات موسیقی دسترسی داشته باشید. با تبدیل شدن Soundcamp به یک وب‌لاگ/وب‌سایت مرتبط با محصولات موسیقی ، ابزاری موسوم به Camelot Wheel در اختیار شما قرار می‌گیرد تا با استفاده از آن ، راحت‌تر بتوانید سمپل‌های مورد نیازتان را بر اساس گام‌ها و کلیدهای مختلف پیدا کنید.

 10 وب سایت فوق العاده برای دانلود سمپل های رایگان کدامند؟

شایان ذکر است Mark Davis در ابتدا این را به‌عنوان ابزاری مخصوص DJ Man ها طراحی کرده بود. به‌لطف این ابزار حالا به‌راحتی می‌توانید اصوات Bass را بر اساس گام و کلید موسیقی‌تان انتخاب و دانلود نمائید. افزون بر این‌ها ، با انتخاب تگ‌هایی مانند Jazz Snare Drum ، سمپل‌های مربوط به آن در قالب پخش‌کننده‌های مجزا به شما نمایش داده می‌شود. مزیت پلیرهای Soundcamp آن است که به شما این امکان را می‌دهند تا ضمن دسترسی به جزئیاتی مانند Sample Rate و Bit Depth ، ولوم سمپل‌ها را کنترل کرده و آن‌ها را به‌صورت لوپ اجرا نمائید. به‌لطف این پخش‌کننده‌های قدرت‌مند می‌توانید سمپل‌های مورد نظرتان را در فرمت‌های گوناگون مانند WAV ، MPG یا OGG دریافت نمائید.

 10 وب سایت فوق العاده برای دانلود سمپل های رایگان کدامند؟
Freesound

اگر دنبال اصوات و سمپل‌های خاص هستید، بی‌شک سایتی بهتر از Freesound پیدا نخواهید کرد. این سرویس، کاملا رایگان بوده و کاربران می‌توانند سمپل‌ها و قطعات صوتی خودشان را به‌صورت کاملا رایگان در این سایت آپلود کنند. این سرویس، اصوات آپلودشده کاربران را در قالب یک دیتابیس مرتب و منظم آماده کرده و به شما این امکان را می‌دهد تا با جستجوی صوت مورد نظرتان، نتایج یافت‌شده را مشاهده نمائید. بنابراین استفاده از این وب‌سایت بسیار بسیار ساده است.

از این‌ها گذشته، به‌لطف امکاناتی مانند امتیازدهی، تگ‌گذاری، نمایش تعداد دانلودها و سایر فیلترها، دیگر نیاز نیست برای پیدا کردن یک سمپل معمولی ساعت‌ها وقت بگذارید. وب‌سایت Freesound مرجع عالی و مناسبی برای دسترسی و دانلود اصوات Foley ، سمپل‌های One-Shot و سایر اصوات منحصربه‌فرد (که پیدا کردن‌شان کمی زمان‌بر است) می‌باشد.

همان‌طور که اشاره شد، اصوات این پایگاه داده بزرگ توسط کاربران معمولی آپلود شده‌اند ، در نتیجه ممکن است بعضی اصوات کیفیت مطلوبی داشته باشند اما با این حال ، Freesound هنوز هم مکانی ایده‌آل برای یافتن قطعات صوتی خاص و برانگیختن خلاقیت شماست. نکته حائز اهمیت این است که حتما قبل از دانلود و استفاده از فایل‌های صوتی، به لایسنس آن‌ها توجه نمائید. به هر حال ممکن است بعضی کاربران بخواهند سمپل‌های ضبط شده‌شان را بفروشند.

Looperman

Looperman هم دقیقا مانند Freesound است. در این سرویس هم کاربران قطعات صوتی‌شان را برای استفاده توسط نوازندگان، آهنگ‌سازان و DJ ها آپلود می‌کنند. کاربران Looperman تاکنون صدها هزار لوپ، سمپل و فایل صوتی شامل آواز، ادای کلمات را ضبط و به ‌صورت رایگان آپلود کرده‌اند. همان‌طور که در مورد Freesound هم گفتیم ، ممکن است بعضی سمپل‌های این وب‌سایت، کیفیت مطلوبی نداشته باشند اما با صرف کمی وقت می‌توانید به اصوات خوبی دست یابید.

 10 وب سایت فوق العاده برای دانلود سمپل های رایگان کدامند؟

یکی از مزیت‌های Looperman نسبت به رقبا، بهره‌مندی از یک رابط کاربری فوق‌العاده است. بگذارید با منوی اصلی که در بالای صفحه قرار گرفته شروع کنیم. این منو به شما امکان دسترسی به لوپ‌ها ، سمپل‌ها، آکاپلاها، ترک‌ها را می‌دهد. علاوه بر این، با استفاده از Search می‌توانید سمپل‌ها را بر اساس ژانر، دسته‌بندی، کلمات کلیدی جستجو کنید. شایان ذکر است نتایج جستجو بر اساس تاریخ آپلود مرتب می‌شوند؛ بنابراین سمپل‌هایی که بالاتر قرار دارند، جدیدتر و سمپل‌هایی که پائین‌تر قرار دارند، قدیمی‌تر هستند.

مطالب مرتبط

سوالات و نظر کاربران